Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nästa flygetyg efter ett långt uppehåll

  1. #1

    Standard Nästa flygetyg efter ett långt uppehåll

    Sisådär 5-10 år sen jag planterade min Easy Star i marken för sista gången. Då var det för lite helt för att fixa, så min flygbana tog slut.

    Blev sugen igen och kom på att jag har en HobbyKing Tundra nånstans som skulle bli nästa plan. Det kom saker i vägen innan jag fick den i luften då.

    Påminner om Kingfisher som tipsades om här:
    https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ett-Plan/page2

    Kingfisher ser kul ut och rätt lik HK Tundra, men de verkar lite snabba som omstartsplan? lättare med Gyro kanske?

    Ett alternativ är Easy Glider om jag nu kan få tag på en sån. Är nog mer lik Easy Star och man kan glida omkring och softa tills man har fått lite spakvana.

    Nån som flugit Easy Glider?
    Eller har en rekommendation?

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 260
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vad ska man ha gyro till, eller menar du SAFE?

    EasyGlider är en mycket snäll lättflugen seglare.
    Ett av de absolut bästa planen att flyga med är FunCub NG. Den är perfekt att lära sig flyga med och sedan när du blivit varm i kläderna och vill avancera så ställer du upp utslagen och då flyger den många manövrer utan problem. Med original setup blir det mer än tillräckligt drag i den även för bogsering av mindre seglare.
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3

    Standard

    Tack för infon!

    Ja, Reflex V2 Gyro, liknar Safe tror jag. Hjälper till att räta upp när det blir snett. Kan behöva något att luta mig emot innan jag kommer ihåg hur man flög.

    Eller så är det bara att tuta och köra. Hitta ett långt fält och flyga rakt och sen åttor så ger det väl sig.

    Men du tror Funcub kan passa halv-nybörjare då?

    /Pelle

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Jag tror du ska satsa på seglaren till att börja med, det går lungnare med den och lättare att landa med utan hjul,

    //kenneth,

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kawa Visa inlägg
    Jag tror du ska satsa på seglaren till att börja med, det går lungnare med den och lättare att landa med utan hjul,

    //kenneth,
    Ja det har du ju rätt i.
    Jag gillade hur Easy Staren flög, med skev och större sidoroder. Tror och hoppas att seglaren kan vara lite lika.

    Kör nog på det så får det eventuellt bli Cub-Trainer senare.

    Tackar!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    9
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Tullinge modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelee Visa inlägg
    Sisådär 5-10 år sen jag planterade min Easy Star i marken för sista gången. Då var det för lite helt för att fixa, så min flygbana tog slut.

    Blev sugen igen och kom på att jag har en HobbyKing Tundra nånstans som skulle bli nästa plan. Det kom saker i vägen innan jag fick den i luften då.

    Påminner om Kingfisher som tipsades om här:
    https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ett-Plan/page2

    Kingfisher ser kul ut och rätt lik HK Tundra, men de verkar lite snabba som omstartsplan? lättare med Gyro kanske?

    Ett alternativ är Easy Glider om jag nu kan få tag på en sån. Är nog mer lik Easy Star och man kan glida omkring och softa tills man har fått lite spakvana.

    Nån som flugit Easy Glider?
    Eller har en rekommendation?


    Har en Kingsfisher och den är inte så snabb som du tror.Inga problem att göra långsamma landningar
    1,4m spännvidd helt ok för mig och låg vingbelastning.Har ett inbyggd reflexgyro som gör kärran stabil även i blåsigt väder.Har även Multiplex easy glider och är mycket nöjd med den också

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I mina ögon är detta ett av de absolut bästa nybörjarplanen - https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=47833
    Fungerar utmärkt med ett 3S1300-batteri. En lätt och enkel kärra utan "tjafs". I detta RTF-utförande ingår en radio som i o f s fungerar men har man redan en hygglig radio så köp istället PNP-versionen. Annars har ju t ex FlySky en del väl fungerande nybörjar-apparater.
    Satsa på en bra laddare och ett bra batteri - t ex Tattu Fun Fly 3S1300 - till Super Ez.
    Men har du en Tundra så kan du ju sätta ihop den och göra ett försök - den är absolut inte svårflugen men du bör ha nån erfaren flygare som gör den första starten och trimmar in kärran. Är den lite äldre så saknar den nog gyro vilket kan vara en nackdel för dig som nybörjare.
    Kingfisher påminner en hel del om Tundra och är också en bra maskin men den har skenat iväg prismässigt senaste tiden, tyvärr. Speciellt i svenska butiker.
    Lycka till hälsar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Tack för tipsen, uppskattas!
    Slog till på en Easy Glider, inbillar mig att jag gillar hur den flyger. Vi får se nästa vecka om det blir lugnt väder utan regn.

    Köpte Gens Ace soaring, hoppas det är OK batteri.
    Laddare har jag kvar, nån ImaxB6 klon, borde funka.

    Super Ez ser kul ut och smidig att ta med! Kanske blir nån mindre högvingad trainer sen om jag får blodad tand.

    /Pelle

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om jag var i dina kläder skulle jag byta ut laddaren tämligen omgående - just dessa laddare och inte minst klonerna är en av få laddar-modeller som jag sett lite för mycket strul med (förstörda batterier).'
    Vill du undvika alltför dyra grejor så kolla t ex på ISDT-laddarna - brukar fungera bra till hyggligt pris.
    Hoppas du blir nöjd med din nya kärra.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Jaså du, lite läskigt, men när du säger det ringer en liten klocka, tror jag.
    Bra tips iaf!

    Har en Icharger 208B och en Imax B6.
    Mest kört Ichargern och inte haft några problem.
    Men kanske samma? Inte helt säker på att det är en B6 klon dock.

    Spänningskalibreringen som spökar?

    De är rätt gamla nu så ska kika på ISDT.
    Fanns många modeller... nån speciell som är lagom och rekommenderas?
    Behöver nog inte mer än max 4S för stunden, inte många watt.

    /Pelle

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej
    Ichargern duger bra att ladda med , har en som jag har fungerar perfekt,

    använd den,

    //kenneth,

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå, Icharger håller en helt annan kvalitet än den andra laddaren så den bör vara helt OK.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Nån som känner igen denna laddaren. Det är en Maxam pro 5000 Ac/dc. Liknar Imax B6, kan vara en klon kanske.
    Vågar man använda den?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230728_Maxam~2.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	796,8 KB 
Id:	76576

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Gyron skall du inte använda för att kunna lära dig att flyga, men de är väldigt roliga att prova med när det blåser, eller om man vill landa på en smal landningsplats, som en smal väg.
    Problemet är att för att kunna justera ett gyro korrekt, så måste du kunna flyga bra från början.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många "gamla" flygare gillar inte gyro - det har jag sett många gånger genom åren. Jag som RC-flugit under bara +50 år är dock positivt inställd och vill påstå att funktioner som Safe sparat många reparationer för nybörjare. Sen skippar man Safe när man kommit lite längre och nöjer sig med gyro-assistansen. Bara mina erfarenheter.
    Roger

  16. #16
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 260
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Safe är ett suveränt sätt om man vill lära sig flyga 2 gånger.

    Vill man lära sig flyga utan att behöva lära om så skippar man Safe.

    Lär dig flyga med Safe så blir planet en radiostyrd bil. Man står och håller höger eller vänster tills planet svängt runt så långt man ville det skulle. Sedan släpper man så rätar det ut automatiskt. När man slår av Safe och gör samma sak börjar flygplanet rolla o då kan det mycket väl bli en o annan reparation då istället.
    Våga vägra Powerbox!

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Allt kan missbrukas - även Safe. Men med lite hjälp av oss erfarna modellflygare och en kärra med gyro och Safe (eller liknande) så brukar det bli färre reparationer och mera flygtid för nybörjaren. Det tycker jag är bra men kanske inte alla här som håller med mig...
    Roger

  18. #18
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 260
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nej, håller inte med. Senast igår hände just det som jag beskrev ovan. En pilot i klubben smällde sin kärra för han tog fel spak o slog av SAFE o sedan skulle han svänga. Det blev det sista med den modellen. Bättre man låter bli SAFE helt och hållet så händer inte sådana fel.
    Våga vägra Powerbox!

  19. #19

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Gyron skall du inte använda för att kunna lära dig att flyga, men de är väldigt roliga att prova med när det blåser, eller om man vill landa på en smal landningsplats, som en smal väg.
    Problemet är att för att kunna justera ett gyro korrekt, så måste du kunna flyga bra från början.
    Håller med BJS och Per P. Man skall lära sig flyga utan gyro, gärna i simulator.
    Är man inte rutinerad flygare men ändå vill ha upp sitt "svåra" nya plan så får man övertala en rutinerad kompis att göra säkerhetskontroll och provflyga en lugn dag.

    Lars

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi hade en tråd här för nån månad sen om gyrots vara eller inte vara... Och jag håller INTE med motståndarna till gyro för bl a nybörjare. Men jag känner igen era argument ifrån mitt eget hemmafält och ifrån en del "gamla" flygare. Tror inte att ni gynnar nyrekryteringen, tyvärr.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •