Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mer vinterflyg, fint väder, flera olika flygplan och mjuk pudersnö

  1. #1

    Standard Mer vinterflyg, fint väder, flera olika flygplan och mjuk pudersnö

    Filmat nu i helgen 2021-01-30 och 2021-01-31. FK Gamens fält utanför Norrköping.


  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Trevligt att se flera som vinterflyger. Ett tips dock - minska "anfallsvinkeln" på era skidor ordentligt så minskar likaså risken att kärran går på nosen vid landningarna.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tack för tips! Vi är alla lite nybörjare i våran klubb när det gäller flygning med skidor. Det är sällan det är så mycket snö här. Jag gjode nya större skidor till mitt flygplan, röd-blå planet, syns i mitten av filmen ungefär. Då satte jag dit linor i bakkant som håller dem raka också. Fungerade mycket bättre än de mindre skidorna jag körde med först, som syns i början på filmen.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Trevligt att se flera som vinterflyger. Ett tips dock - minska "anfallsvinkeln" på era skidor ordentligt så minskar likaså risken att kärran går på nosen vid landningarna.
    Roger

    Jag har motsatt erfarenhet. Senast var jag tvungen att öka anfallsvinkeln, annars grävde skidorna på Yak55-an ner sej i den mjuka nysnön.
    /A
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210131_142727[1].jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	132,9 KB 
Id:	72542

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    andWho - vi flyger nästan dagligen även vintertid och erfarenheten är helt klart att generellt skall man bara ha några få graders "anfallsvinkel" jämfört med kärrans flygläge. Har man stor anfallsvinkel så kommer det att innebära att när man landat så ställer sig kärran på nosen och då blir det ju svårt att taxa tillbaka - och man vill ju helst inte skapa stora spår av kängor ute på fältet. Sen kan det ju som alltid finnas undantag beroende på hur snön är och vilken kärra det är men generellt vill jag nog fortsatt rekommendera liten anfallsvinkel.
    Axbri - men Anders F borde väl ha erfarenhet av snöflygande sen han bodde lite längre norrut - vi var nämligen klubbkompisar på den tiden.. Sen är alltid fångstlinor bak på skidorna bra - då riskerar man inte att dom ställer sig på tvären.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Roger, nu är det ju inte så enkelt att det bara handlar om anfallsvinkeln. Planets vikt, skidornas storlek, fjäderns spänst mm mm. Om man som i mitt fall har lite för mjuk fjäder så vill spetsarna dyka i mjuk snö. Quick fix, öka anfallsvinkeln.
    I ditt fall kanske det är tvärs om, för hård fjäder och dessutom kanske en lätt kärra. Då vill kärran rida på bakändan på skidan och stå på näsan. Quick fix, minska anfallsvinkeln.
    /A

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag var oxå ute i vintervädret och flög idag.
    Då det nästan alltid blåser i Skåne, så var det en bitande vind för bara fingertoppar.
    Kallt som själve f*n, trots att det 'bara' var 5 minus....
    Retroholic!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    andWho - jag skrev också att annat givetvis kan påverka men generellt är vår erfarenhet här i klubben att det jag nämnde oftast gäller. Men undantag finns som sagt alltid. Bra att du hittat en lösning som passar dig och din kärra.
    F ö var det härlig nysnö på fältet idag så man kunde rita "ränder" med skidorna i snön - även om det var kalt och blåste en del.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Huvudsaken är att man är ute och "ritar ränder" i snön, dagens övning (med hög anfallsvinkel) på bild. Det var lite kallt om fingrarna,men vilken fin vinterdag.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210206_153737.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	114,2 KB 
Id:	72553
    /A

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Stalltipset från oss som alltid flyger på snö är att landstället fästs i skidan bakom mitten på skidan, då de flesta skidor som säljs färdiga har fästet på mitten och då blir det problem. Sitter fästet bakom mitten på skidan gör maskinens vikt att spetsarna alltid tvingas uppåt och en mindre anfallsvinkel krävs, detta funkar alltid och maskinerna nosar inte över.

    Bara ett tips från Norr från oss som kör på skidor november till april..... ibland även på våra jetmaskiner.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  11. #11

    Standard

    Ni som vinterflyger, hur klurar ni gällande hur stor skida man behöver för att flyget inte ska sjunka ner i "pudersnön"? Jag har flugit med skidor förr, men bara då det varit lite snö. När det varit lite mer snö så sjunker flyget ner för långt. Har använt Dubro-skidorna på mina metanolflyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Dubro skidorna är för små och felkonstruerade, skidorna jag använder på min 2m Yak 54 med 35cc bensin är 5cm breda och ca 30cm långa, tillverkat själv av 2mm plywood, funkar bra på pudersnö
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  13. #13

    Standard

    Ja det är väl så, Dubro-skidorna är snitsiga att se på och lätta att köpa och montera, men att använda dem var lite av en besvikelse. Gräsmatta med lite frost på funkar bäst. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dubro's stora skidor fungerar utmärkt på de lite lättare elkärrorna vi mest flyger vintertid - typ 1,3--1,6 m spv.
    Dock tror jag inte riktigt på dom till traditionella .60-kärror vilket namnet på dom antyder att dom skall passa till.
    Roger

  15. #15


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ni som vinterflyger, hur klurar ni gällande hur stor skida man behöver för att flyget inte ska sjunka ner i "pudersnön"? Jag har flugit med skidor förr, men bara då det varit lite snö. När det varit lite mer snö så sjunker flyget ner för långt. Har använt Dubro-skidorna på mina metanolflyg.
    Hittade detta på nätt tidigare: (Du får översätta till metriska värden).
    As a result, I’ve done a lot of experimenting with skis, and have come up with a rule that states that there should be about 14 square inches of ski per pound of model weight (or slightly less than one square inch per ounce). This size minimizes the aerodynamic effects of the skis, yet holds the model up on most snow surfaces.

    Ett annat tips är att göra kanten på sporr-skidan hög. Då styr den bättre.
    Notera den integrerade torsionsfjädern för att ge rätt läge i luften.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_MWD3652.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	72566
    Flygsmurfen

  16. #16

    Standard

    Min nya större skidor som jag byggde till min lilla elmodell är 35cm långa och 6 cm breda. Flygvikten är ca 1200 gram. Den släta delen av sidans undersida som faktiskt ligger mot snön är drygt 25 cm lång. Detta fungerar bra även på riktigt mjuk pudersnö, och det går bra även att taxa i låg hastighet och svänga. Glider även över fotspår ganska lätt. Skidorna är byggda av 3 mm balsa med lite plywood-förstärkningar vid hjulaxeln.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1200_2021-02-05 20.32.10.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	72570 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1200_2021-02-05 20.32.17.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	67,5 KB 
Id:	72569

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På den tiden jag byggde skidorna själv så testade jag att "form-baka" skidorna - alltså 0,4 mm ply på var sida av depron. Sen sågade jag en form i bandsågen av 45*45 mm regelvirke och med skidprofil. Vill minnas att jag använde PU-lim. Dom blev väldigt formstabila och förhållandevis lätta.
    Men nu nöjer jag mig med köpe-skidor..
    Roger

  18. #18
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vilken trevlig film! Hur kul som helst att titta på. Jag blev sugen på att montera flottörerna på min Funcub XL (de ska funka fint som skidor) o ta en tur nu när vi faktiskt har snö. Tyvärr blåser det så förbaskat så just nu är det ingen ide här
    Våga vägra Powerbox!

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mja, flügtarmen skriker högljutt, snö har vi här också, men också den där förbenade blåsten.....
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •