Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 101

Ämne: En ny, ja vad då?

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard En ny, ja vad då?

    I dag kom en låda från utrikes och innehållet, ja det kan Ni nog gissa vid det här laget.

    Förhoppningsvis så kan vi mötas igen på Ope till sommaren. Då måste jag ju ha en ny maskin att luftdöpa, helt enligt traditionen. Visserligen har jag byggt en vit Pup under hösten men den lär nog få luft under vingarna redan till våren. Så det blir till att bygga något nytt till Östersundsträffen.
    Jag tänkte göra en liten byggtråd till Modellflygnytt men det blev tydligen inget med den historien, så jag får kanske tråka ut Er med en liten tråd här istället.
    Locköppning i morgon.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5072.jpg 
Visningar:	425 
Storlek:	83,0 KB 
Id:	72539   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5030.jpg 
Visningar:	356 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	72540  

  2. #2

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    111
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Men Kaj!! nästa gång du beställer byggsats hoppas jag du slinter på knappen och råkar beställa nått annat......
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Jag tror inte att det är en modellplansbyggsats. Det sitter ju en etikett på paketet som varnar för att det väger mer än 20 kg.

    Lars

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Attans! Har du skaffat dig ett flygplan! Grattis!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rwr43 Visa inlägg
    Men Kaj!! nästa gång du beställer byggsats hoppas jag du slinter på knappen och råkar beställa nått annat......
    Jo ser du Robert, jag har så förb...t bra rabatt på dom däringa maskinerna och så är dom otroligt trevliga att bygga. Jag har inget till övers för 2:a världskrigsmaskiner, dom tycker jag är tråkiga men dom här dubbelvingade älskar jag. Det blir ännu en maskin med förebild från New Zeeland och så ska slå mitt inofficiella världsrekord i antal byggda Reeves-modeller som jag för närvarande innehar med sex stycken.
    Kay krut

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ser fram emot detta :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Jag tror inte att det är en modellplansbyggsats. Det sitter ju en etikett på paketet som varnar för att det väger mer än 20 kg.

    Lars
    Lars, visst får vi flyga med modeller på upp till 25 kil0 på våra fält !!

    Kay krut

  8. #8

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, det blev naturligtvis ingen överraskning. En Pup, den femte i raden av Reeves otroligt fina satser. Anledningen till att det blivit så många är att jag under resans gång, med mina tidigare byggen har påpekat vissa små missar mm som kanske kunde förbättras på materialsatsen. Detta har också skett efterhand och den provlådan som jag nu har öppnat och gått igenom, visar på en i stort sett fulländad byggsats. Packningen är föredömligt gjord och alla delar, t ex spryglar, ställ, stabilisator, spant mm ligger i påsar var för sig och inte i en salig röra som man ibland kan hitta bland andra byggsatser. Materialet är av högsta kvalitet och laserskärningen är superb. Jag tror inte att jag kan hitta fler förbättringar och det ska bli ett nöje att bygga den. Jag hoppas att mina små påpekanden kan komma andra byggare till godo i framtiden och att vi får se fler Reeves maskiner i luften.
    Nu ska det byggas.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5080.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	92,2 KB 
Id:	72548   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5076.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	95,9 KB 
Id:	72549  

  9. #9

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Lars, visst får vi flyga med modeller på upp till 25 kil0 på våra fält !!

    Kay krut
    Etiketten måste ha varit en FALSIE !!
    Varken förpackningen eller materialet kan ha vägt flera kilo. Och vilka fina spryglar !!!!
    Det måste bli ett sant nöje att bygga denna Pup.

    Njut!
    Lars

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ser ju ut som en superbyggsats!
    Är det hårdträ (laminat) eller balsa i spryglarna??
    Retroholic!

  11. #11

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lars. Lådan vägde runt nio kilo. Alla delar är så fint förpackade och det väger lite extra. Det är nog tullen som satt på den där lappen.

    Thomas. Alla vingspryglar är laserskurna i mycket fin plywood. Ingen jädrans lättbalsa någonstans i lådan.

    I kväll har jag grundlaserat en stor del av materialet. Gör man detta innan montering och limning så slipper man limfläckar där lasyren inte tar. Dessutom går det fort att lasera bitarna innan man tar ut dem ur flaket.

    Jag vägde longerongerna till kroppen och de var betydligt lättare än i tidigare satser. Nog så viktigt när man är tvungen att bygga bakkroppen extra lätt på grund av kort nos. Härligt när byggsatstillverkarna lyssnar på oss och går oss till mötes.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5079.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	134,2 KB 
Id:	72551  

  12. #12

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    I går kväll började jag bygga lite på maskinen och naturligtvis startade jag med vinghalvorna. Klockan två i morse fick jag avbryta för då drog alldeles för mycket i ögonlocken. Fyra vinghalvor samt vingmitten är nu halvklara och jag har börjat med att limma dit webbarna. Det blir mycket starka vingbalkar, trots att vingarna är så tunna.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5098.jpg 
Visningar:	232 
Storlek:	92,5 KB 
Id:	72567   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5093.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	77,2 KB 
Id:	72568  

  13. #13

    Standard

    Spännade, kommer följa detta för att se och lära =)

    //Lars O Luleå

  14. #14

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    I dag har jag bockat till samtliga trådar till bakkanter och skevroder samt lödat fast små plåtremsor. Dessa hamnar så småningom under capstrippen och det blir därmed en stark bakkant. Tråden är nu 2 mm tjock, till skillnad från de förra satserna där den var 2,5 mm. Lite här och lite där så har man kanske snart fått ner vikten lite till.

    Jag fick hem en sändning i går från Magnus på MBS. Lite servon och tillbehör men framförallt mitt favoritlim, Titebond, det klassiska gula. Inget annat lim går upp emot detta till de jobb som jag utför. Torkar ganska snabbt och ger en lätt slipbar limfog. Jag har även provat de andra typerna, grön samt blå men gillar inte den sortens tuggummi. De är superbra till vissa ändamål men inte till mina jobb.

    I morgon blir det en tur till min järnhandlare, mitt silverlod har försvunnit av någon anledning. Sedan ska jag löda ihop stället och montera ihop hjulen. Skönt med lite ombyte i bygget för annars kan det lätt bli lite långtråkigt att hålla på med samma sak för länge.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5106.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	47,7 KB 
Id:	72605   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5108.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	72606  

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blir så grant, så grant!

    Är spryglarna betsade från början, eller har du gjort det?
    Eller är det naturlig träkulör?
    Retroholic!

  16. #16

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Den Pupen ser ut att bli fin!
    Man kan alltså bygga en klassisk dubbeldäckare så att det blir ett stabilt modellplan, inte bräckliga stickor och strån, som vi ibland säger. Hur stor och tung skall den bli?

    Bra beskrivning av Titebonds limtyper!
    Lars

  17. #17

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Thomas.
    Jag betsar allt trämaterial såsom lister, spryglar, spant mm innan jag tar loss dem från flaken, med bets som jag spätt ut med lite T-sprit, dock ej lackbets vilket ju skulle försämra limmets vidhållning. Det är betydligt enklare att göra det när alla delarna sitter i flaket än att göra det del för del. (se tidigare inlägg ovan)

    Lars.
    Jag har ännu inte lyckats förstöra eller på annat sätt gjort några av mina sex Reeves-kärror oflygbara, trots några ofrivilliga "stol-landningar" De är en njutning att flyga, även i lite blåst. Jag premiärflög en Camel i Östersund i 5-6 meters vind, utan problem så jag vill nog kalla dem ganska stabila de små rackarna. Spännvidden på Pup är 2005 mm och Camel 2250 mm. Vikten ligger på runt sju kilo på båda modelltyperna, vilket ger cirka 50-55 gram per kvadratdecimeter. Ungefär samma vikt som en trainermaskin.
    Jag har gjort små ändringar under byggenas gång, bytt ut en del material som jag inte varit helt överens med. Inte för att det har varit större behov av det men just för att försöka göra en bra materialsats ännu bättre. Det tror jag att vi nu lyckats med, Mr Reeves och jag. Det är förresten en av anledningarna till att det blivit så många av hans maskiner byggda här nere i Svedala (sju stycken) Varje ny sats har innehållit små men dock lyckade ändringar som t ex stabilisatorn, nu med hård balsa i stället för tyngre plywood som tidigare. Pianotråden till vingarnas bakkant, skevroder, höjdroder, sidoroder och fena är nu en halv mm tunnare. Lättare trä till kroppens longeronger osv. Alla små förändringar som gjorts under resans gång har lett till lite lättare modell utan att ge avkall på kvalitet eller hållfasthet. Nu blir det nog inte fler Pup/Camelbyggen. Jag har nämligen inte plats för fler modeller i hangaren.
    Kay krut

    Google: Sopwith Pup n-6205

  18. #18
    TheNicks avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Jobb
    Kör GNU/Linux, knåpar i Ruby och Rails.
    Klubb
    Älmhult RCK, Helsingborgs FK, Helsingborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Thomas.
    Jag betsar allt trämaterial såsom lister, spryglar, spant mm innan jag tar loss dem från flaken, med bets som jag spätt ut med lite T-sprit, dock ej lackbets vilket ju skulle försämra limmets vidhållning. Det är betydligt enklare att göra det när alla delarna sitter i flaket än att göra det del för del. (se tidigare inlägg ovan)
    Hej,
    Vad är den egentliga funktionen med att betsa?
    1) Limmet fäster bätttre
    eller
    2) En fråga om kulör?

    Mvh Niclas

  19. #19

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Niclas!
    För att modellen ska få samma kulör på materialet som fullskalan.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sopwith-C.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	182,0 KB 
Id:	72627  

  20. #20
    TheNicks avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Jobb
    Kör GNU/Linux, knåpar i Ruby och Rails.
    Klubb
    Älmhult RCK, Helsingborgs FK, Helsingborgs MFK

    Standard

    Tack för det logiska svaret Kay!

    Mvh, Niclas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •