Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: En ny, ja vad då?

  1. #41
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tänkte fortsätta på den här tråden. Så behöver jag inte starta en ny och ta upp onödig plats.

    Efter många om och men så blir det ännu en Comper Swift, något större än de andra som jag byggt tidigare. Skalan blir cirka 1:3,3 dvs 2250 mm. Fullskalan är bara 7,32 så det är en liten maskin. Den vann en del tävlingar när det begav sig och det finns fortfarande ett litet antal kvar i flygbart skick.
    Nu ska jag inte jäkta med detta bygge så det blir nog lite glest mellan inläggen men hav tröst, det kommer så småningom.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5290.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	73601  

  2. #42
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 218
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det går undan i Svedalakällaren!

    Ska bli kul att se den färdiga kärran, säkert museiskala....
    som vanligt!
    Retroholic!

  3. #43
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej Thomas, nu får det vara med de där museiföremålen. Den här kärran ska jag ställa upp med i popskala till våren. Där tycker jag inte att mina andra kärror platsar. Där satsar man ju mest på att flyga bra.
    Det var jädrans kul att flyga tävling igen i Halmstad efter så många års bortovaro så vi får se vart det lider.

    Kay krut

  4. #44
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 050
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Rätt så Kaj,kul förebild!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #45
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lite lister akterut och man kan snart se vad det ska bli.
    Jag får ju försöka att hänga med Thomas så gott det går, även om jag lovade att inte jäkta på bygget allt för mycket.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5300.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	73602  

  6. #46
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    621
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Kul att jämföra ditt och Thomas byggen. Din kärra får ju longerongerna stående in mot spanten. Stabil konstruktion av landningsstället på ritningen! Vad är det som ser ut som små pinnar där stabben skall sitta?
    Fin bakkropp
    Lars

  7. #47
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Longerongerna på bakkroppen är stående då de blir betydligt tåligare mot tryck utifrån. Dessutom har jag valt hård balsa till dessa för att ge ytterligare styrka. Detta betyder inget viktmässigt då den här maskinen inte lider av baktyngd.

    Små pinnar där bak? Om det är delen som sitter allra längst bak som Du menar Lars så är det där fenans "hjärtstock" ska sitta.

    Kay krut

  8. #48
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag fick lite tid över i går kväll så jag började bygga upp en vinge. Inga konstigheter här inte. Betydligt enklare än en Pupvinge, utan en massa balkwebbar och förstärkningar hit och dit.
    Min hustrus kommentar när hon var nere i hobbyrummet i går kväll "ska du provflyga den till Lucia "
    Ja tänk vilket förtroende hon har för gubben.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5302.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	73605  

  9. #49
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lite pyssel i källaren och snart är båda vingarna redo för att kapa ut skevrodren. Sedan återstår bara det tråkiga, slipa, slipa och åter slipa.
    Hann även med att bygga lite på stabbe och höjdroder. Stabben blir stor 730 mm, nästan en halv vinge!

    Trevlig helg!
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5312.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	73680   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5313.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	73681  

  10. #50
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 218
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Snyggt jobbat Kay!
    Retroholic!

  11. #51
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Städning i hobbyrummet.
    Efter en hel del slipande så kan det vara dags att rimma undan alla verktyg, slipdamm mm så att man kan andas någorlunda. Så bygget hamnade i skamvrån en stund. Så här långt har det i alla fall hunnits på tre veckor. En del gångjärn är på plats, saxsprintar är bra till detta och billigt dessutom.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5333.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	73691  

  12. #52

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 051
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Posta gärna en närbild på hur du gör gångjärn m saxsprintarna :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  13. #53
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mats, det ska jag gärna göra. Så fort jag kommer ner i källaren igen så ska jag fixa ett par bilder på hur jag gör.

    Kay krut

  14. #54
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Malmö Radioflygsällskap. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nåväl Mats, här kommer en kort beskrivning. Hoppas att bilderna förklarar det mesta.

    Det här behöver du. Ett 2mm borr, 45 mm sprintar med 2mm innermått. En 2mm pianotråd av tillräcklig längd, en tunn märkpenna och en liten borrmaskin.

    Sätt 2mm pianotråden i skruvstädet, minst lika lång som den du ska ha till det färdiga montaget av rodret i vingen. Tjockleken på pianotråd kan variera lite, beroende på tillverkare. Därför använder vi samma tråd genom hela bygget.
    Ta en saxsprint och knacka försiktigt ner den över pianotråden och medels ett 2mm rör vidare ner över tråden. Gör så med så många sprintar som du behöver, gärna några fler. Se bild.
    Ta därefter hela paketet, sätt i skruvstädet och spänn bara lite. Med en liten hammare knackar du ytterst varsamt på sprintarna så att de blir så runda som möjligt. Se bild.
    Nu ska hålen i träbitarna borras och då tillverkar du först en liten borrmall av lämplig plåtbit. Cirka tre millimeter från bocken borrar du ett hål. Detta mått brukar bli lagom men du väljer själv hur mycket rörelse du vill ha på rodret.
    Märk ut var gångjärnen ska sitta på vingen och var noga med att de kommer i rak linje, annars kivar de i rörelsen. Använd borrmallen. Borra hålen i bakkant på vingen. Här har jag limmat små bitar av 1mm plywood som förstärkning för sprinten. Se bild.
    Ta sedan rodret och fäst det mot bakkanten av vingen och obs, tätt mot vingsprygeln, utan någon som helst frigång, med tape eller liknande. Se bild. Frigången fixar vi senare.
    Borra ett hål i taget på rodret genom bakkantshålet på vingen och sätt in till exempel ett 2mm borr som fixering. När hålen är borrade, ta bort rodret och stick in sprintarna i bakkanten på vingen, likaså på rodret. Ta nu 2mm pianotråden och för den genom alla sprintarna men observera att sprintarna på rodret ska sitta på utsidan av vingsprintarna, mot vingtippen. Då får du automatiskt rätt mellanrum inne vid roder/vingsprygel. Se bild.
    Stick in alla sprintarna men bocka inte ändarna än. Vik upp rodret till lagom utslag och kolla allt fungerar utan att kiva. Då kan du försiktigt bocka ett ben på varje sprint i vingen och likadant på rodret. Prova upp och nergång så att du får rätt utslag på rodret. Lite kan du slipa av efteråt men det är bra att ha det så nära fulländan som möjligt redan innan du viker och limmar in dem för gott. När du är nöjd med resultatet så viker du alla ändarna på sprintarna, klipper av överskottet samt sätter en liten klick Epoxilim som låsning mot balk och roder. Använd INTE snabblim för då riskerar du att pianotråden sitter fast för gott. Innan limmet har härdat så viker du försiktigt upp rodret och kollar en sista gång att det rör sig tillräckligt..
    Nu sitter förhoppningsvis alla sprintarna på rodret utanför de på bakkanten på vingen. Då borrar du ytterligare ett hål i bakkanten, denna gång utanför rodersprinten. Nu har du dubbla sprintar här och en låsning av rodret i sidled. Sätt gärna detta hål närmast roderoket, då blir det extra förstärkt just där. När limmet har härdat så drar du ut pianotråden och jobbet är klart.
    Pianotråden fungerar utmärkt som tätning mellan bakkant och roder. Hur du sedan låser pianotråden efter monteringen, det löser du själv. Jag brukar klippa av tråden ett par centimeter utanför yttersta sprinten och sedan, vid monteringen föra in den en liten bit i inre vingsprygeln med en droppe snabblim. Behöver jag ta bort rodret så värmer jag lite på tråden med lödkolv så att limmet släpper och drar sedan ut tråden. Detta har jag dock inte behövt än i alla fall men det kommer kanske. Då kan det vara bra med denna ganska enkla montering. Åtgärda och sedan i med tråden igen!

    (obs bilderna ligger dessvärre inte i ordning)

    Ha en trevlig helg och håll avstånd.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5335.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	82,2 KB 
Id:	73725   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5337.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	31,6 KB 
Id:	73726   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5338.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	73727   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5339.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	73728   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5340.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	53,7 KB 
Id:	73729  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5341.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	73730   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5348.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	73733   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5343.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	73731   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5344.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	73732  

  15. #55
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 218
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Nåväl Mats, här kommer en kort beskrivning....
    Kay krut
    Jahaja, det tog väl några straxar att få ihop en sån text!
    Men som tur är, bilder säger mer än tusen ord, säger man ju.
    Och sen har man glädjen att ha åstadkommit något på alldeles egen hand, inte möed "köbekagor" där, inte.

    Och BRA och skalenligt blir det!!!
    Hatten av!
    Retroholic!

  16. #56

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 051
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack för utförligt svar.
    Skall kolla närmare på denna metod.

    // Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •