Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 101

Ämne: En ny, ja vad då?

  1. #21

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej, här kastas ingenting.

    Jag är lyckligt gift med en sparsam småländska och har lärt mig att inte i onödan kasta saker som kanske kan komma till användning. Så när jag plockat ut alla lättningsbitarna i spryglarna, så hamnar de i bra o ha lådan för senare användning. De är nämligen alldeles utmärkta att göra jiggar av. Ett hål i ena ändan samt en träskruv, sedan är den redo att hålla bitarna på plats medans limmet torkar.
    Vingarna är klara och jag har, som synes börjat så smått med kroppen. Tyvärr så sätter en dålig rygg stopp för allt för långa "träningspass" i hobbyrummet. Dock är det ingen fara på isen än för det är ju lite tid kvar till Opeträffen.

    Kay krut
    (Har drönarkort men vägrar flyga drönare)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5113.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	93,8 KB 
Id:	72643   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5117.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	72644  

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Stiligt Kaysa! Ta det vackert med ryggen bara,vet själv hur eländigt det är..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tejp är billigt!

    Alla vajerhylsor är på plats, fjorton stycken och alla vajrar löper lätt och fint. Sex stycken inalles då höjdrodren har dubbla för säkerhets skull. Sköt fienden sönder en vajer så var där ändå en extra som fungerade.

    Så var det dags att ta fram aluminiumplåten och leka plåtslagare. Det går som synes åt lite tejp för att hålla bitarna på plats men tejp är ju den billigaste biten. Synd att plåtarna ska målas för blankputsad aluminium är jättesnyggt. Nu har dock förebilden N-6206 alla plåtar målade i en röd/orange kulör så det får bli så på modellen också. Jag har ju tillräckligt med Puppar med blanka kåpor.

    Jag ska försöka få denna modell färdig till Älmhultsträffen i slutet på Maj.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5128.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	72682   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5130.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	72683  

  4. #24

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lite mer plåtarbete. Luftutsläppet på undersidan, en nog så viktig detalj då detta är enda utsläppet på kylluften. Jag har även gjort grovjobbet på vajerspännarna. Denna finess gör att riggningen inför flygning tar runt fem minuter. Inga extra vajerspännare som ska justeras eller som släpper under flygningen. Allt är anpassat och justerat en gång för alla. Jag återkommer vad det lider med en noggrannare förklaring på hur detta fungerar.

    Tills dess, flyg med ansvar och håll avstånd!
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5146.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	72714   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5147.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	72715  

  5. #25

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Liten kort uppdatering.

    Det blir inte så mycket då ni varit med om fem andra, liknande projekt och det kan ju lätt bli lite enahanda. Dock så är här lite bilder på spånkorgen i dagsläget.
    Jag beställde lite detaljer till instrumentbrädan hos Jim Reeves. Han skickade det 03-03 och brevet kom till Tullen 03 09. Sedan hände ingenting förrän det lilla paketet dök upp i min postlåda i måndags. Nästan en hel månad på vift. Så jag började fundera, kan det vara så enkelt att Tullen fick dåndimpen när dom öppnade det och hittade en liten påse med ett vitt pulver!! Wow, en narkotikasmugglare som tror sig ha lurat Tullen. Nej, nu var det inte Cocain i påsen utan helt vanligt flussmedel. Jag hade även beställt lite silverlod då Reeves har ett lod med lägre smälttemperatur som är förträffligt till att löda linkar mm och där jag inte vill avhärda metallen med hög värme. Så, slutet gott, allting gott.
    Stället klart och klätt med Oratex. Kåpor och plåtar är färdiga och väntar på färg. En hel del metallfästen är tillverkade och ska bara blåneras. En hel del små skruvar har hittat hem, Små, ja jämfört med M-3 muttern så är dom små dom jä....a.
    Nu väntar en lång påskhelg, med utlovat dåligt väder så det kan nog bli lite mer byggande.

    Glad Påsk på Er.

    Kay krutKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5173.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	87,7 KB 
Id:	72743Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5171.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	72742Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5174.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	76,4 KB 
Id:	72744Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5161.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	55,7 KB 
Id:	72745
    Senast redigerat av kay.krut den 2021-03-31 klockan 17:26.

  6. #26


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack detsamma.
    Uppskattar att du plågar oss med dina byggen i museum-klass.

    Trevlig Påsk!!

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #27

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Så grant, så man blir tårögd...
    Retroholic!

  8. #28

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Vingarna och alla roder samt stabilisator mm är nu klädda. Kroppen är också klar och det återstår bara ett par dukförstärkningar runt baldakin- och landställsinfästningarna. Sedan ska det monteras och det är då som det börjar bli roligt, för då ser man allt i en ny dager.

    God fortsättning på påsken!
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5176.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	41,1 KB 
Id:	72750  

  9. #29

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Lite fuskmålning.

    Att måla rundlarna på frihand ger jag mig inte på längre, inte i min ålder och med darrande hand. Maskera och måla varje del var inte heller något alternativ då detta tar alldeles för lång tid. Så jag fuskade istället lite. Jag målade det vita två gånger, sedan skar jag ut den blå rundeln i Glosstex. Jag har fortfarande några rullar kvar av detta fina material. Sedan var det bara att stryka på rundeln och sedan återstår bara en liten röd plump i mitten. Även denna av Glosstex. Samma förfarande på kroppssidorna och med detta sparar jag ungefär en veckas målningsjobb.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5181.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	72759   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5187.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	72761   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5183.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	72760  

  10. #30


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    De tre essen - Smart, Snyggt och Snabbt!

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  11. #31

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Var nere en sväng och jobbade lite på Pup N6205. Det börjar ju bli flygväder här nere i södern, så jag får nog lägga på ett kol.
    Vingarna är satta med alla de vinklar som anstår ett biplan. Inte helt enkelt men man lär sig genom de olika byggenas gång, så snart sitter det nog där. Alla plåtar samt kåpan är målade enligt förebilden och ska bara monteras. Motorn, en OS 160 FT är provmonterad och alla servon sitter på plats. Återstår att fixa vingstöttorna samt lite annat småfix.

    Det har gått lite långsamt de senaste dagarna dock, beroende på att chefsingenjören varit åstad och fått en Covidspruta som dessvärre orsakade lite minnesförvirringar här o där. Ordningen är nu i det närmaste återställd och det finns stora förhoppningar om att bygget nu kan gå in i sin slutfas. Lördagskvällen ska nu avrundas med en god öl samt bygge av en instrumentbräda.

    " Och när gässen slår på nysådd åker, då är det vår"

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5192.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	72794   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5190.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	99,7 KB 
Id:	72793  

  12. #32
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Najs Kay..Både sprutan o fpl.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #33

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nu får den kanske räknas som i stort sett färdig. Det återstår bara lite lätt kosmetik, några siffror på bakkroppen, en liten färgklick här o där samt total rengöring. Maskinen har just nu ett lager av sex månaders byggdamm. Jag passade på att ta ett par bilder på den i cykelgaraget där den fick stå medans jag städade bygglokalen.

    Den här maskinen har jag inte jagat mycket vikt på utan jag har byggt den ganska så rakt upp från lådan. Så vikten i färdigt skick hamnade nu på 8100 gram, vilket ger en belastning på 56 gram per kvadratdecimeter. Således fortfarande ganska låg vingbelastning i förhållande till storleken och spännvidden 2,0 meter. Nu har jag byggt två Cameler och fyra Puppar så nu får det räcka (tror jag) ett tag. Nästa projekt, ja det återstår att se. Nu hoppas jag bara att Covid 19 ska ge sig så att vi får träffas igen under normala förhållanden och trivas och må gott.

    Härmed avslutar jag denna korta byggtråd och önskar Er alla en god fortsättning.
    Kay krut.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5199.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	72834   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5196.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	74,3 KB 
Id:	72833  

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Mycket fin Kaj Krutgubbe kanske en sån här skulle passa som drivkälla, den dök upp idag.......
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	K45G4.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	72835  
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  15. #35

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Aha, så du menar att jag ska bygga ännu en Pup, kanske en "Jet-Pup"

    Eller kanske en så´n här !!

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Comp 01.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	109,2 KB 
Id:	72836  
    Senast redigerat av kay.krut den 2021-05-05 klockan 10:04.

  16. #36

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Slutbalansering av schabraket. Några hekto bly i nosen och allt ser bra ut. Nu väntar vi bara på att få anmäla oss till Östersundsträffen och provflygningen som traditionsenligt ska ske däruppe.

    Kay krut.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5202.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	72878  

  17. #37

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Aha, så du menar att jag ska bygga ännu en Pup, kanske en "Jet-Pup"

    Eller kanske en så´n här !!

    Kay krut
    Comper Swift är ett bra alternativ till Pup! Bara ett par vingar att bygga.
    Ingen sikt framåt för fullskala-piloten ser tråkigt ut men det underlättar skalamodellbygget.

    Har du ritning?
    Lars

  18. #38

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Comper Swift är en ganska liten maskin i fullskala, strax över sju meter i spännvidd vill jag minnas. Jag har byggt ett antal 1:4 skala av olika förebilder men även en i skala1:3. Då jag har några motorer som passar för en uppskalad 1:4, bl a en Saito 120 bensinare, så blir det nog en 1:3 vad det lider. Jag har ritningar till ett par olika versioner så höstens byggkvällar är nog räddade.

    Ja, kanske den ser lite tråkig ut vid första anblick men jag tycker faktiskt att den har ett stänk av charm över sig, trots allt.

    Kay krut

  19. #39

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag hittade en trevlig maskin på nätet i dag, en Cub från Amerikanska marinflyget. Det skulle kunna bli en trevlig kärra för popskalaklassen. Jag fick lite blodad tand i helgen i Halmstad på deras enkla men jättetrevliga skalaträff. Så det blir kanske till att ta upp tävlingsflyget igen i dess enklaste form.
    Nu har jag byggt ett par Cubbar redan men man blir aldrig trött på dessa maskiner. Ja, jag vet att det finns många som inte tycker samma som jag men å andra sidan så har jag ingen större förkärlek för rumpflygplan som bara står och hovrar över bankrysset. Nåväl, nu kanske vinterns byggkvällar är räddade.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	33221_1623409050.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	112,3 KB 
Id:	73487  

  20. #40


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Den var snygg och dessutom inte så vanlig. Kommer säkert att bli en perfekt tävlingsmodell när du fått ägna vintern åt ett sådant bygge.

    Vi hade ju en fin dag på ert modellflygfält igår och den blå Cub du luftade då hade du ju bra framgång med i Halmstad. Om du bygger en till Cub med inriktning på tävling kommer det att bli tufft för konkurrenterna. Lägg till lite "side slip" vid landningen så ....

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •