Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 18650-batterier?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard 18650-batterier?

    Är det någon som har använt 18650, 3,7V Li-ion-ackar till t.ex. sändar- eller mottagarackar?
    Eller tändsystem-ackar till bensinare?
    Erfarenheter??
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Alla 18650-batterier är inte skapta lika
    Jag använder celler av fabrikat Sanyo (NCR18650GA) eftersom jag alltid har haft goda erfarenheter av det fabrikatet. Standardladdning är CC-CV, <1,5A, <4,2V och enligt rekommendation använder jag en cut-off på som lägst 2,5 V/cell vid urladdning. Enligt datablad ska de tåla att laddas med 1C, men den angivna standardladdströmmen som anges är lägre.
    Det är lite oklart vilket strömuttag cellerna tål, men jag har provat med upp till 10A och får ut nästan samma kapacitet som vid 1 A strömuttag (3300 mAh). Energiutbytet blir lite knappt 20% lägre (lite knappt 11 Wh) lägre beroende på att den högre strömmen drar ner polspänningen jämfört med om man urladdar med låg ström. Det medför tyvärr att batterierna blir ganska varma vid 10A urladdningsström, varför man nog ska begränsa det kontinuerliga strömuttaget till kanske hälften eller mindre.

    I mitt tycke är det mycket bra och användbara celler.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns ju ett gäng EDF-flygare som påstås använda denna typ av celler (Samsung) för en såpass strömkrävande applikation som just det är. Själv har jag bara en sändare som använder 2*18650 och det går ju utan problem.
    Sen används dom ju bl a av Tesla i deras bilar och i många andra e-mobilitets-applikationer.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •