Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur får ni bort skrynkligheten på flygen?

  1. #1

    Standard Hur får ni bort skrynkligheten på flygen?

    Nästan varje gång jag kommer över ett begagnat flyg som stått ett tag så är klädseln skrynklig. Hittills har jag använt ett troget klädselstrykjärn och det tar ju lite tid men slätt blir det. Har en varmluftspistol också men den har jag inte börjat använda än. Hur gör ni? Och vad har ni för knep att inte få ytan repig eller "sliten" om det är mycket som ska "avskrynklas"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Värmepistol är bra men man måste vara väldigt försiktig ( lägsta värmen och inte stanna på ngt ställe utan svepa hela tiden) och tänka på att inte värma de kanter där klädseln sitter fast för då kan den släppa där av värmen när det drar från de inre delarna när man har värmt där också.
    Jag brukar "skugga" kanterna med en pappskiva så att man värmer där det är rynkor men inte längs de kanter där klädseln sitter fast.
    Pappremsan som klädseln är lindad på brukar funka bra -- den som sitter innerst i rullen alltså ( finns väl inte på alla fabrikat men på en del )

    PF

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Använder värmepistolen, håller långtifrån och försöker reflektera skrynkorna med hjälp av ljus så jag har koll på när skrynkorna försvinner och framförallt som sagt, håller pistolen långt ifrån och jobbar väldigt försiktigt så jag ser hur skrynklorna sakta försvinner.

    sen är all klädseln väldig olika hur de beter sig har jag märkt.. har en greatplanes som tydligen ska vara MonoKote och den är omöjlig att få bort skrynkor på, gått på hårt med värmepistolen(nära) men skrynkorna vill inte bort, så fort klädseln svalnat kommer de tillbaka..! Och ibland använder jag strykjärnet om det är mycket runtom som kan vara känsligt för värmen.

    Har även en hyperion enigma som tydligen har väldigt känslig klädseln så den har jag inte riktigt vågat mig på att värma då jag sett många som råkat värma hål i klädseln!!

  4. #4

    Standard

    Mitt intryck är att risken att bränna hål är mindre om man använder elektrisk hårfön i st f värmepistol. De senare blåser ju förfärligt het luft

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Värmepistol med temperatur-reglering fungerar bra - men givetvis måste man vara på vakt med temperaturen.
    Roger

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Klädselstrykjärn, helst med strumpa, då trycker man fast klädseln igen.
    Retroholic!

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag brukar spänna med varmluftspistolen - sen klädseljärn med strumpa för att fixera mot t ex spryglar.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Intressant höra hur andra gör det.

    Är stor skillnad på olika klädslar har jag märkt.

    Håller på värmer klädseln nu på en 37% EG MX-2 nu och den har flera lager med klädsel på varandra, använder nål för att picka hål där det blir bubblor. Annars verkar det gå bra med strykjärn och vettig strumpa. Den är klädd med åtminstone 5 olika färger, men en av dem verkar dra ihop sig mycket fortare än andra så det är lite knepigt värma när man borde värma undre lagret/lagren länge medans den översta är känslig. Märkte också att om man först glider löst över för att få det att släppa på större område och sen håller strykjärnet på plats en stund (inte för länge) så försvinner skrynklorna utan veck som lämnar spår. Tror jag fortsätter med strykjärnet på detta flyg, tokigt om jag tar hål i klädseln. Phust... stora ytor.

    Men ska prova värmepistolen på nästa flyg (TWM Cub), har ställbar sådan. Pappbit var bra tips. Jag brukar värma kanterna först och låta dem svalna, då sitter dom bättre fast tycker jag.

    Det jag hade mest problem med var att färgen/ytan slits om man gnider för länge med strykjärnet. Vissa klädslar färgar ju av sig på strumpan. Andra fastnar "färgen" på trät, men genomskinliga plasten lossnar (som jag märkt av på en gammal PT-19).

    Det är stor skillnad på temperatur om man trycker eller inte med strykjärnet med strumpa. Provade lite.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •