Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Smidig kolsyresläckare

  1. #1


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard Smidig kolsyresläckare

    Vi som sysslar med turbiner har väl alltid detta problem med kolsyresläckare. Stora, tunga, osmidiga och omöjliga att använda med precision. Fick själv en upplevelse efter att släckt en väl inbyggd Kolibri (brinner ju lite för jämnan vid start), fick kolsyra på gyrot vilket tvärdog, nåja, det kom tillbaka efter någon timme, men ändå. Det måste finnas något bättre, smidigare och exaktare sätt att släcka dom här småbrasorna på tänkte jag. Efter lite efterforskning hittade jag då släckaren Firemill på nätet. En liten smidig släckare som innehåller en vanlig utbytes sodastream-patron. Har man bara köpt den första tuben så går dom ju att byta överallt till en mycket ringa peng.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0251.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	72645
    Köpte en och fick prova den direkt vid nästa startförsök på Kolibrin, som av en händelse slog eld. Fungerade perfekt utan något sprutande av kolsyra över halva modellen. Snygg är den också, så den får hänga på väggen bredvid braskaminen när det inte är flygläge. Näe, jag är inte sponsrad av Firemill, men den är verkligen idealisk för vårt ändamål, rekommenderas. Gogla får ni göra själva och den går enkelt att beställa.

    /Robban

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Brandsläckare är inte dumt kommer köpa en sådan! Anledningen till att man gärna har en stor (också!) är att släckkraften i kolsyra är liten.


    Kanske dax att filura på om du gör något fel vid start av Kolibri eller om motorn behöver översyn. Se och lyssna här dur det skall låta och fungera. Notera att jag kör gasen själv utan ventil och det behövs så jäkla lite bara någon sekund eller två egentligen. Startar inte gasen innan jag hör att motorn verkligen snurrar, startern inte slirar osv.

    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej Henke,

    Ja, det är mycket möjligt att det är ett rent handhavandefel från min sida, men Kolibrin är ju lite känd för att vara kinkig vid starten. Har väl läst att gasen ska stängas vid ungefär 50 000 rpm och att mängden ska vara mindre än vad man egentligen tror. Är din erfarenhet att 50 000 rpm är för mycket och i så fall vilket varv bör det egentligen vara? Jag styr också gasmängden med flaskventilen men jag har också gasventilen inkopplad, innebär det någon nackdel?

    Vad det gäller Firemill-släckaren så är det just vid dom här startbränderna den är så överlägsen. Genom att den är liten och smidig går det mycket snabbare att släcka i förhållande till en stor släckare som är klumpig och svårhanterlig speciellt om man är ensam. Den andra fördelen är att den går att manövrera med mycket större precision, man kan undvika att kolsyran hamnar där den inte bör hamna. Kostnaden för utbytestuben är ju försvinnande, några tior bara, men den räcker säkert för ett tiotal startsläckningar.

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Har både en Firemill och en 6kg kolsyresläckare. Firemill är för övrigt en perfekt släckare att låta barnen träna släckning med - inte på modellflygplan kanske, men ändå.
    Sett testerna av Firemill? Den var förvånansvärt bra i förhållande till sin storlek.
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •