Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Var hittar jag siden numera för modellflygplan (inte för damernas schalar osv...)?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Var hittar jag siden numera för modellflygplan (inte för damernas schalar osv...)?

    Hej,
    Jag och en kompis håller på att starta upp byggen av två gamla klassiker:

    1) Min kompis har fått en gammal byggsats av mig på en Wik (tyskt fabrikat som fanns förr) "Diabolo" (djävulen).
    Han har haft två sådana modeller, den första "satt" han rakt i asfalten runt 1972, den andra byggde han 1973 (scratch från ritningen) och den tog jag över när jag köpte alla hans radiostyrda prylar i nov. 1973 (massa modeller, en Robbe FP-T4 radio, massa Enya glödstiftsmotorer osv.). Den byggsatsen på Wik Diabolo som jag gav honom är nog från andra halvan 1960-talet och den fick nu ett fint nytt "hem" hos honom. Han sitter nu i sitt kök hemmavid och sitter och njuter så sakteliga med detta balsabygge. Han vill klä sin modell med bästa siden, vitt.
    Han skall bygga modellen och måla den svart som som i good old days, med en liten djävulsdekal (med en djävulsfigur med horn) på ena vingspetsen såsom han hade förr. Han skall slänga i en Enya 6 cc (.35:a) och taxa lite med modellen på backen, men inte flyga med den, den skall hänga i taket hemmavid, troligen i vardagsrummet (tur han inte har nån fru f.n. som sätter käppar i hjulet... för jag är inte säker att det motsatta könet alltid har samma tycke smak som oss killar vad som är "dekorativt"?).

    2) Jag har en Graupner Taxi byggsats liggande som jag haft "locköppning" på femtielva gånger och studerat varenda balsabit och ritningen så jag nog byggt modellen i huvudet rätt många gånger vid det här laget.
    Tänkte jag skulle börja bygga ihop den, det går ju rätt fort bara man börjar.
    Lärde mig flyga på en Graupner Taxi, efter jag köpte alla RC-prylar av killen med Diabolon ovan.
    Jag är på jakt efter klarröd och vit siden jag skall klä modellen med. Modellen skall få samma färgschema som den en gång hade i dess barndom.

    Kuriosa:
    Den taxi jag lärde mig flyga på hade 3 personer lärt sig flyga på:
    1. En kille som nog var den allra första att flyga radioflyg i min födelsestad Filipstad.
    Han börja i mars 1970 och lärde sig på den taxi jag senare hade och lärde mig på.
    2. Killen med Diablon köpte Taxin av killen under punkt 1, han börja 1972 att lära sig flyga på Taxin.
    3. Sen kom jag när jag köpte killen med Diablons RC-prylar i november 1973.
    Kan ni tänka Er att en och samma Garupner Taxi överlevde 3 nybörjares strapatser, utan att krascha.
    Skall jag vara helt ärlig var vi alla tre rätt bra flygare och hade nog en naturlig fallenhet för att flyga radioflyg. Jag minns när jag skulle lära mig flyga med min Taxi: det var på Storbrogärdena i Filipstad lite utanför stan och flyglärare var killen under punkt 1 dvs. han som byggt Taxin en gång i tiden. På en weekend lördag+söndag lärde jag mig flyga och sen flög jag själv. Jag minns att flygläraren sa att jag hade talang för detta och det hade jag nog, intresset var det inget fel på i alla fall det kan jag garantera. Jag visste ju "allt" (trodde jag) om modellen, motorn, hur man styrde flygplanet (i teorin). Det blev liksom ett antiklimax när jag fick lära mig flyga i verkligheten. Jag har sällan haft så roligt som jag hade då när jag lärde mig flyga RC.
    Jag hade en Enya 6 cc (.35:a) i min Taxi, och den då ganska nya Robbe FP-T4 (4-kanalare) som han med Diabolon hade åkt ända från Filipstad till Handen utanför Stockholm (säkert minst 25 mil enkel resa) och inhandlat hos Essen Ek, Essen Air, som var generalagent för Robbe i Sverige på den tiden. Den inhandlades sprillans ny 1972. Jag har kvar radion än... Essen Ek fatta inte när killen med Diabolon förklara vad han ville köpa, på sin breda Värmländska, men som tur var hade han sin pappa med som kunde tala "rikssvenska" och förklara för Essen Ek vad sonen ville ha...

    Ja det här blev en liten utläggning...
    Som sagt jag är på jakt efter siden av högsta kvalitet, vit och klarröd. Jag vet jag har sett nån väldigt bra siden från Japan men jag har inte kvar bokmärket dit.
    Nu hoppas jag på lite hjälp av nån oldtimer som vet var det finns prima siden för modellbruk, på nån onlineaffär så jag och min kompis kan beställa.

    Mvh
    Bo



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01_Graupner_Taxi.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	136,7 KB 
Id:	72688

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	06_Wik_Diabolo.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	95,4 KB 
Id:	72687
    Senast redigerat av bem den 2021-03-08 klockan 14:30.

  2. #2

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Bem.
    Nu är det ett tag sedan jag använde siden till mina modeller men på den tiden då det begav sig, så köpte jag det från en trevlig liten affär i Halmstad. Jag förmodar att den finns kvar: Margarethas syatelje 035-107105 Där kan du, mot en blygsam avgift även få hemskickat prover på sidenkvalitet och färg.

    Kay krut

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det siden du söker är av en kvlitet som kallas "habotai" och tjockleken bör nog ligga mellan 5-8mm (1mm= 1 momme = 4,6 g/m2). Det siden vi använde förr i tiden exv. ESAKI av standardtjocklek var knappt 4mm, men så tunnt (eller tunnare) siden av bra kvalitet är väldigt svårt att få tag på nuförtiden. Googla så hittar du leverantörer inom EU, hur det ligger till med svenska leverantörer vet jag ej. Jag har tidigare handlat från U.K., men det är lite krångligt och dyrt numera.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tack för svar Michael!

    ESAKI, det var just det ordet jag hade i åtanke om siden från Japan som fanns förr, skall ha varit siden-tygens Rolls Royce såvitt jag minns. Kollar på det du nämner, habotai (tror 8 mm funkar för RC-flygplan).

    Mvh
    Bo

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tackar ödmjukast för tipset Kaj krut!
    Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •