Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Inköp av virke! :-)

  1. #1

    Standard Inköp av virke! :-)

    Ska bygga flyg. :-D

    En Turbinator, har ritningar och short kit, men ska samla ihop resten så jag kan börja bygga nån gång. Jag har en hel del trä av olika slag, men vill ju ha lite mer koll på detta större flyg.

    På ritningen står det material på de olika delarna (lister, flak, block), men det finns ju en uppsjö av hårdheter mm idag om man tex kollar MBS eller andra leverantörer.

    Det som framgår i ritningen är:
    - Balsa (block för att karva formen, gångjärnsblock, plankning, webs i vingarna, roderstommar, stab/fen-ribbor, lister i kropp, LE, ...)
    - Hard balsa (lister i kropp, huvudlister i vingar)
    - Spruce (huvudlister i vingar om inte hårdbalsa)
    - Hardwood (rundstavar, vingfästen, servofästen, TE, lister i kropp, delarna som håller ihop vinghalvorna, ...)

    Vad gäller plywood står det:
    - Aircraft plywood (braces, servofästen, vingbas-delar, ...)
    - Plywood (mer servofästen, skruvfästen, gångjärns-covers, ...)
    Vad skiljer de åt? Är det senare lättplywood? Eller är det olika antal lager? Jag har plywood hemma som är väldigt många tunna lager, är det aircraft-plywood?

    Sen finns det lister i bygget som de kallar stringer, men det står inget om material.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Aircraft plywood är noga specificerat vad avser lim, träsorter, tillverkning mm mm. Du kan ladda ned en kopia av specifikation MIL-DTL-6070C här:
    http://everyspec.com/MIL-SPECS/MIL-S...L-6070C_14312/

    Vanlig plywood kan nog variera mer i färdig kvalitet och används inte i vingbalkar...
    Arigoteknik.se har flygplansplywood i sortimentet.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    När det gäller furulister, så skall du vara extremt noga, och bara välja de som har många årsringar som löper helt eller nästan helt parallellt på en meter.

    Årsringarna bör icke vara fler än en per millimeter, dvs. 10 årsringar på en 10 mm furulist.

    Allt annat är sämre, men kan duga för mindre belastade detaljer än vingbalkar.

    Det kan duga för kortare och enklare detaljer.

    När jag drog ut listerna ur sorteringen i modellaffären, tittade noga på dem och sköt in dem, så såg affärsinnehavaren på mig med en sur blick, när jag sorterade ut de bästa listerna som var närmast perfekta, haha.

    Alla med nästan perfekta täta årsringar som löpte väldigt rakt.

    Resten som blev kvar i sortimentet, det var i stort sett sekunda vara.

    Något sämre furuträ, duger dock alldeles utmärkt för andra ändamål än just vingbalkar.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-26 klockan 21:24.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    När det gäller sågade furulister, då skall man vara extremt sparsmakad och icke välja lister med sneda årsringar, om det inte gäller korta detaljer.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tänk dig att du skulle vilja tillverka en pilbåge, icke av furu, Gud förbjude, men av Ask. Nu vill du att årsringarna löper parallellt i hela bågstaven, innan du börjar tälja och skrapa.

  6. #6

    Standard

    En av de andra flygarna här har sågat till stora mängder virke av olika träsorter nu för våra byggen (flera flyg)... bra början! Intressant se hur olika tunga de är, samt hur lätt/svårt de brister och hur böjbara de är.

    Gällande pilbåge, jo en sån skulle vara skoj bygga. Jag skjuter W&W olympisk recurve, varit sugen på en klassisk långbåge på skoj.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tillverka hellre en ännu mer klassisk "Flat-Bow" av ask eller alm från stenåldern, kanske lika starka, eller nästan, såvida du inte tänker resa till Omberg i Östergötland och tjuvhugga bågstavar för långbågar av idegran, haha. En av de få platser de finns.

    Det skulle nog passa dig bättre att tillverka en måhända något svårare båge, än den Engelska, som bara byggde på idegranens förträfflighet som material och bågens enkla konstruktion, men inte lika mycket på bågmakarens skicklighet 3000 år tidigare.

    De är långt mer avancerade tekniskt sett, i det att de utnyttjar materialet långt bättre.

    Då duger de enklare materialen Alm och Ask, som förvisso är förträffliga.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-06 klockan 22:27.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är väl ingen slump, att vingbalkar på flygplan från WW1 var tillverkade av just Ask. Kanske DeHavviland Mosquito också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •