Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ubec som fungerar ihop med Life batterier???

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard Ubec som fungerar ihop med Life batterier???

    Hej!
    Vill gärna använda Life batterier då dessa inte har så hög spänning som Lipo. Har gamla servon som inte tål mer än 4,8V och är tveksam att även köra dessa med Life batterier. Men...Därför köpte jag några Ubec för att kunna köra dessa servon.
    Döm om min förvåning när även ett fabrikat av Ubec inte gick att använda med mina Life accar . Fabrikatet som inte accepterar den lägre spänningen från en Life acc heter "U5 PRO". Kollar man in annonserna på Ubec så står det ofta att Ubec:n är gjord för 2-6lipo (eller mer).
    Finns det inga Ubec som kan klara lägre in-spänning än den från 2 LiPo???
    Märkte förresten idag att en av Ubec U5 PRO jag har har lagt av trots att jag bara testat den några gånger! -Skräp!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är jag tveksam till Janne eftersom man ofta vill sänka spänningen ifrån just 2S och uppåt - ner till t ex 5 V. Finns säkert "step down-lösningar" men jag gissar att du får gå utanför "UBEC-världen" för att hitta dessa. Gäller det inte alltför hög strömförbrukning så kan du säkert bygga en själv m h a nån lämplig spänningsstabilisator-krets men där finns det säkert andra som kan detta bättre.
    Roger

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Finns en uppsjö på banggood, har köpt en drös själv som är allt från 4.5v och uppåt för input V samt att de är justerbara så man kan ställa vilken spänning man vill.
    1.8-2A klarar de flesta små jag hittat och upp till 3A en kortare stund.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har själv inte sett nån uppsjö med UBEC:ar som klarar lägre än 2S så han får nog leta på annat än UBEC - typ step down converter. Antar att det är nåt liknande denna du avser Mr.Bob - https://www.banggood.com/3pcs-DD2712...N&rmmds=search
    Ett 2S LiFePO4 har väl en nominell spänning på 6,6 V vill jag minnas. Så spänningen skall bara sänkas runt 1--1,5V. Enklast är väl egentligen att seriekoppla att par dioder som klarar avsedd ström - då får man ju en spänningsreduktion runt 1,4 V.
    Roger

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det finns en linjär regulator som tar Li-Po, Li-Fe, Ni-Mh och Li Ion hos

    www.lindinger.at Produktnr: 89723 . Tillverkare Power Box Systems.
    Kay krut

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Ja precis! Vet första gången jag hittade dessa hette de ”Micro ubec” sen försvann de och man hittar de då med andra sökord

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det var inte fel på den Ubec jag nämnde igår(5U PRO) utan Lipo batteriet (300mAh) jag testade med hade inte tillräcklig spänning (spänningen hade tydligen sjunkigt sedan dagen före). Efter laddning fungerade ubec:n.
    Men...Ubec:n från "Hobbywing" (ut 3A, 5V eller 6V)...den fungerar med LiFePo4 batterier men inte Ubec:n "5U PRO" (ut 5V, 3A).
    Bägge sägs kräva 2-6stycken Lipo!
    -Konstigt? Och frågan är ..vågar man använda "Hobby Wings" Ubec ihop med LiFepo4 batterier (6,6V, 800mAh) ?? Ubec:n kanske lägger av om spänningen sjunker för mycket?

    En annan sak...Ubec:n från "Hobbywing" har en röd lysdiod som lyser när man kopplar in den på batteriet /mottagaren. Lysdioden lyser även när Ubec sladden tas bort från mottagaren...
    Det måste väl innebära att batteriet laddas ur även när strömbrytaren till mottagaren är i läge av?!
    Senast redigerat av jaka den 2021-03-12 klockan 13:26.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fullt möjligt, Jaka. Men behöver du bara sänka spänningen säg runt 1.5 V så är väl det enklaste att koppla in 2 dioder i serie med matningen ? Köp t ex dessa som räcker långt och bara kostar några 10-or - https://fyndiq.se/produkt/10-st-likr...99ead35a7469c/
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •