Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Måste man ha certifikat för modellflygplan /lika som drönare/många som undrar,

  1. #21


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jag tror att orsakerna till att våra fjärrstyrda modeller regleras så hårt som skett är många. Dels är det teknikutvecklingen som gått fortare än de olika myndigheterna och flygsäkerhetorganisationerna förutsett. Konsekvenserna av detta och den kommersiella följden av det har gjort att regelverket har hastats fram för att "stämma i bäcken" innan det vuxit regelskaparna över huvudet. Det finns nog också en rädsla för vad "drönare" kan ställa till med och den förstärks säkert ännu mer nu när man ser vad som sker i krigsområden, t ex Ukraina. Här spelar säkert ett allmänt regelverk ingen roll. Vare sig krigförande eller andra som vill utnyttja den moderna tekniken i kriminellt syfte lär bry sig.

    Det som då påverkas mest blir den civila kommersiella och även icke-kommersiella delen. Tyvärr har regelskaparna inte kunnat eller tyckt det vara värt att från början se till att modellflyget som ju har en lång och utmärkt säkerhetshistoria inte inkluderades i reglerna. Problemet är ju att våra farkoster också använder den teknik man vill begränsa. För att då i efterskott mildra effekten av regelverket på modellflyget skapade man Artikel 16, mycket tack vare ett bra arbete från EMFU gentemot EASA, som gör det möjligt att vi kan ha kvar en viss frihet att bedriva vår hobby.

    Vårt regelverk för modellflyget har ju princip varit klart sedan 2018 och ser inte ut att påverkas av de nya kraven från 2023. Då skall de allmänna drönarreglerna var synkroniserade i hela EU och för många länder inom EU/Europa har det varit hektiskt för modellflygorganisationerna att få till egna avtal enligt Artikel 16. De senaste exemplen på detta är Tyskland och England.

    Deras godkännanden är ganska lika vårt men i vissa delar lite mera detaljspecificerade. Läs gärna om deras avtal här:

    Tyskland https://www.mfsd.de/flugbetrieb-im-v...fsd/#downloads
    England https://rcc.bmfa.uk/article-16/quick-start-guide

    När det gäller skärmflygarna tror jag förklaringen till deras frihet är att dom är "bemannade" och då mindre farliga/oberäknerliga än fjärrstyrda flygfarkoster. För hoppningsvis har piloten av ren självbevarelsedrift skaffat sig tillräcklig kunskap om flygningen och myndigheterna har lättare att avstå tung reglering.

    RCFF kommer att fortsätta arbeta för modellflygets del i luften!

    MVH
    Kjell

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag är modellflygare sedan 9-åring. Började med linflyg som 10 eller 11-åring. Ingen av mina kamrater kunde starta glödsiftsmotorer och flyga dem i flygmaskiner med linkontroll. Ingen av dem kunde starta dem, eller innehade en. Nu fick jag en radiostyrning av min pappa, som 14-åring och lärde mig nöjaktigt att flyga en Graupner Taxi. Fult byggd, men flygande.
    Sedan skaffade jag en EK-Logitrol 5-kanalare och lärde mig att flyga med skevningsroder.
    Jag skiter fullständigt i vad myndigheterna säger om modellflygplan, för jag röstade NEJ, i EU-omröstningen.

    Det som gällde förr, det gäller nu, för mig.

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Dom vill ha pfenning. Hur skall någon kunna certifiera mig i modellflygets konst på ett seriöst sätt?

    Skulle det vara hur jag utför en kubansk åtta exakt geometriskt, eller hur jag undviker att flyga för nära åskådare, eller att säga till den lille pojken: Gå inte för nära nu när motorn snurrar, min lille pojke.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Jag vet

    Dom försöker förhindra s.k. drönarattacker, på ett patetiskt vis, men kan icke erkänna sin darrande fruktan offentligt. Nu går dom på oss oskyldiga modellflygare, för vi är lätta att ge sig på.

  5. #25

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    111
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag är modellflygare sedan 9-åring. Började med linflyg som 10 eller 11-åring. Ingen av mina kamrater kunde starta glödsiftsmotorer och flyga dem i flygmaskiner med linkontroll. Ingen av dem kunde starta dem, eller innehade en. Nu fick jag en radiostyrning av min pappa, som 14-åring och lärde mig nöjaktigt att flyga en Graupner Taxi. Fult byggd, men flygande.
    Sedan skaffade jag en EK-Logitrol 5-kanalare och lärde mig att flyga med skevningsroder.
    Jag skiter fullständigt i vad myndigheterna säger om modellflygplan, för jag röstade NEJ, i EU-omröstningen.

    Det som gällde förr, det gäller nu, för mig.
    Så om dom sänker hastigheten på en väg låt säga från 90 till 70km/h så fortsätter du köra 90 för att nya lagar ej gäller dej??? det är nya tider och att du skiter i lagar och regler gynnar inte oss modellflygare alls! mitt förslag är antingen följer du dom regler som finns eller så hoppar du över att flyga!!
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  6. #26


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Felet vi alla gjort är att vi accepterat myndighetenas påståenden att modell- och drönarflyg är farligt och kan resultera i kollision med flygplan när som helst.
    Självklart finns det platser där dessa risker finns och där man bör vara mycket uppmärksam eller inte flyga alls. Men de är rätt så lätta att känna igen.
    Men alla andra platser? Åkrar och skogar, berg och dalar som aldrig sett ett flygplan på 120 meters eller lägre höjd?
    Alla ni som flyger ute i bushen, när såg ni senast ett flygplan under 120 meter? Eller något flygplan alls?
    Vi borde be om statistik över kollisioner modeller/drönare och flygplan.

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Vi var rätt många inom EU som påpekade orimligheten att styra upp modellflyget på detta vis när reglerna var ute på remiss. Men det var för krångligt att skilja på drönare och modellflyg så man gav upp att resonera med myndigheterna om att helt undanta modellflyget.

    Det flög fem F35 över åkern hemmavid härom dagen utan att det var någon NOTAM utfärdad. Händer att jag flyger där. Reglerna hade inte hjälpt om man varit i vägen där med modellflyg. Jag hade inte behövt bruta mot några regler som drönaroperatör och det kunde ändå skett en kollision.

    / Ingemar

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Finns ingen som kommer certifiera dig, och som det står i tråden och på andra ställen så är det inte ett cert du får heller. Du gör en utbildning hos transportstyrelsen för någon hundring eller tre, om du skall flyga modeller på andra ställen än på avsett modefflygsfält, och om dina modeller väger 250gram eller mer. Du får en licens punkt. Rimligtvis så skaffar du dig i samma veva ett DrönarID. Lagen säger det, och man följer lagen oavsett vad man tycker om det. Det är varken svårt eller speciellt dyrt. Att du sen kan flyga diverse konster med ditt plan spelar noll roll, eller rättare sagt..eventeuell kontrollant skiter fullständigt i det. Jag skjuter engelskt warbow, kan sätta en gubbe mitt i bröstet på 25 meter.. men vilken kontrollant eller annat har nytta av den informationen? Jo..bara jag själv.

  9. #29


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    F35? Det var som f-n. Men det var ju utfärdat flygförbud i större delen av södra Sverige (Aurora) så du kanske inte skulle flugit alls?

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ja det är spännande tider med F35 smygande över skogarna i Jönköpingstrakten. Österut var det flygförbud men inte här om inte jag har missat något. Och jag har gått transportstyrelsens utbildning för drönare.

  11. #31


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Hur lågt flög de jämfört med ett vanligt modellplan? Hur långt från Jönköpings flygplats var det?

  12. #32

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ungefär 2 mil öster om Jönköpings flygplats. Jag bedömmer det till ungefär 80-100 m flyghöjd, lägre än vad sportflygplanen brukar flyga. Har tidigare sett militärhelikoptrar på ännu lägre höjd = trädtoppshöjd. Har set SK60 på samma låga höjd. Gripen har jag bara sett på högre höjd. Det är lite bebyggelse i området som man gärna väljer fastän det är utanför de restriktionsområden som finns uppåt Östergötland men man kan ha varit på väg ditåt.

  13. #33


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Då är ju det området ett som man kanske ska undvika att modellflyga i. Själv har jag på dryga 70 år bara sett ett flygplan på lågan, en Viggen i Småland på 80-talet.
    Vet ej om det fanns notam där och då, men sannolikt.
    Andra flygare som bryter mot 150-metersregeln får ju skylla sig själva om något händer.
    Risken är dock så liten att man kan bortse från den på de flesta ställen. I synnerhet om vi håller oss under 120 meter.

  14. #34


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det var en liknande incident hösten 2022 på ett fält i Skåne. Se https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ighlight=graff

    Det var också under en militärövning och också utanför det område som var avlyst för övningen. Det var utländska piloter och det kunde ha slutat illa.Den händelsen rapporterade jag på ett luftrumsbrukarmöte på TS där också en av cheferna på flygvapnet var närvarande. Han hade inte några kommentarer....

    Den händelsen rapporterades också i TS incidentregister och jag tycker att även den här händelsen bör rapporteras där. Länk till formuläret finns här: https://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Rapportera-/

    I verkligheten spelar det nog i slutändan ingen roll om vi är inblandade i en olycka - modellflygpiloter har alltid väjningsplikt även om vi inte är direkt orsakande.

    MVH
    Kjell Nilsson

  15. #35


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    I trafiken och på sjön är högerregeln inte så bergfast om den som kommer från höger kör ex.vis orimligt fort, samma borde gälla i luften för oss.
    Om en flygare bryter mot bestämmelserna om flyghöjd så kan man hävda att det var han som orskade kollisionen, på samma sätt som en fortkörare från höger kan bli fälld till ansvar.
    Siktsträckan för modellflygaren eller den som ska lämna företräde på vägen kan vara så kort att väjning blir omöjlig.
    Vi får hoppas att det aldrig behöver hamna i rätten, risken är som sagt på de flesta ställen helt försumbar

  16. #36

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Då är ju det området ett som man kanske ska undvika att modellflyga i. Själv har jag på dryga 70 år bara sett ett flygplan på lågan, en Viggen i Småland på 80-talet.
    Vet ej om det fanns notam där och då, men sannolikt.
    Andra flygare som bryter mot 150-metersregeln får ju skylla sig själva om något händer.
    Risken är dock så liten att man kan bortse från den på de flesta ställen. I synnerhet om vi håller oss under 120 meter.
    Aj då, har tre ggr varit på samma höjd som en fotogenblåsare, 1965 med en Lansen som "smög" upp i baken på vår båt utanför Gälle Udde i Vänern, 1977 från en höjd i Bullardalen i Bohuslän, med en F-16 (måste varit en demo-flight det året) från Halden ner mot Munkedal. En av oss hade varit fältflygarelev och han var säker på vad vi såg ner på. Slutligen, körde från Säffle upp mot Arvika, såg en smutsfläck på rutan som bara växte och blev till en rollande Viggen över dalbottnen, ca 500 m åt sidan och i höjd med vägen jag körde på. Hann dock se så mycket pga att vi möttes med ca 400-500 km/t. Undrar om Såtenäs har sin egen Mach-loop där uppe?

  17. #37


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Då är det nog bäst att du slutar modellflyga alldeles. Varning även för höga stegar.
    FV-flygarna vet nog att det kan finnas modellflyg på de höjderna, men de betraktar nog även de risken för kollision som försumbar.
    Dessutom har urvalskriterierna ändrats sedan dess och cowboys får ingen flygtjänst längre.

  18. #38

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tycker det viktiga är att ha en försäkring typ RCFF och följer regelverket. Om jag hade hunnit filma incidenten kanske det varit någon mening med att rapportera i TS incidentregister. Det förekommer ju också ibland kraftledningsinspektioner eller mätuppdrag på låg höjd som innebär en liknande risk.

  19. #39
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Dessutom har urvalskriterierna ändrats sedan dess och cowboys får ingen flygtjänst längre.
    Tyvärr så har utländska stridspiloter inte gallrats med samma urvalskriterier som i Sverige......

  20. #40

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ni skulle känt smärtan på min lilla finger som 12-åring när jag lekte med en O.S 35 och jag fick ett snäpp eller bakslag på mitt finger. Fingret var starkt och höll dock, trots det hårda slaget.

    Man får ett hårt slag av bakkanten av det andra bladet, det ger blod. Nu vet man icke varför.

    Min son har jag dock lärt att använda startmotr, eller i alla fall chicken-stick, för hans händer vill jag ha kvar.

    Min kamrats pappa blev sjukskriven när han lekte med en 1,5 ccm Webra modellmotor, jag som hanterade 6,5 ccm haha.
    Senast redigerat av BJS den 2023-05-29 klockan 21:32.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •