Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

mne: Mste man ha certifikat fr modellflygplan /lika som drnare/mnga som undrar,

Reg.datum
    jan 2007
    Inlgg
    21
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    VGF

Standard Mste man ha certifikat fr modellflygplan /lika som drnare/mnga som undrar,

Oklart

RCFF - Administratr
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlgg
    1 813
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av trocka Visa inlgg
    Oklart
    Nej, inte alls oklart. Enklast r att titta p https://www.faltregister.se

Med vnlig hlsning,
    Kjell Nilsson

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    581
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

1973 behvde jag inget certifikat fr att flyga min frsta Graupner Taxi med tre kanals proportioalstyrning med tre kanaler, en Hinode frn Japan (ganska fult byggd av mig som pojke) med en 6,0 ccm gldstiftsmotor (brutalt verstor och utan ljuddmpare, som inte fanns d).

Servona var jttestora :=)

Idag skulle man kanske behva licens fr att starta motorn, eftersom den kan skada lilla fingret, skulle man gra ett fel, eller skada hrseln.

Jag brjade med linflyg och fick mina hack i fingrarna med betydligt mindre motorer, ocks helt utan licens.

Men Ej, du behver ingen licens.

Jag har blivit nra att bli trffad i huvudet, men jag anser dock att ingen licens behvs.
    Senast redigerat av BJS den 2021-04-01 klockan 23:23.

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    581
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard Om certifikat eller licens

Jag kan utfra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomfra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet frst. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?

Standard

Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlgg
    Jag kan utfra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomfra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet frst. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?
    Att man kan flyga r inte relevant fr att f ett cert.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlgg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Certifikat r vl inte ordet -
    Operatr med nummer fr man via TS - fr en peng varje r - samma fr Modellflyg som Drnare.
    Drnarkort - Modellflyg rknas som drnare - fr att flyga utanfr godknda modellflygflt krvs samma Drnarkort oberoende om det har vingar eller eller rotorer.

Standard

Drnarkortet r det ett fysiskt kort som skickas hem eller r det nt som man ska ha i telefonen

pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlgg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ebentar55 Visa inlgg
    Drnarkortet r det ett fysiskt kort som skickas hem eller r det nt som man ska ha i telefonen
    Det skickas inte ut.
    Men du kan s klart skriva ut det om du vill.
    Det finns alltid p TS drnarsida under din profil som du nr med bank-id.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Modellerna ska vara mrkta med din operatrsid om du flyger utanfr flt. Det kostar 50 kronor och tog 20 minuter att f "drnarkort". Eftersom det bara r bokstverna SWE fljt cirka 13 siffror o bokstver kan det vara bra att ocks skriva namn o telefonnummer ifall man fr hjrnslpp eller nn typ av styrproblem.
    fredrik

Reg.datum
    nov 2007
    Inlgg
    543
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Modellerna ska vara mrkta med din operatrsid.
    ndrade din frsta mening. Modeller ska alltid vara mrkta, oavsett var de flygs. Det r drnarkortet som behvs om du flyger utanfr godknt klubbflt.
    /A

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlgg
    Att man kan flyga r inte relevant fr att f ett cert.
    S det har inget med skerhet att gra allts? Kanske bara ett stt att utka byrkratin och kanske dra in lite mer skattepengar lter det som.

Standard

Som sagts mnga gnger tidigare: Begreppet certifikat frekommer inte inom modellflyget. Flyger man p godknt modellflygflt (och fljer lokala regler) krvs endast att modellen r mrkt med operatrs-ID. Flyger man utanfr godknt modellflygflt behver man ha "Drnarkort". Operatrs-ID och drnarkort skaffar man via Transportstyrelsens Drnarsida.
    /Leif

RCFF - Administratr
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlgg
    1 813
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlgg
    Som sagts mnga gnger tidigare: Begreppet certifikat frekommer inte inom modellflyget. Flyger man p godknt modellflygflt (och fljer lokala regler) krvs endast att modellen r mrkt med operatrs-ID. Flyger man utanfr godknt modellflygflt behver man ha "Drnarkort". Operatrs-ID och drnarkort skaffar man via Transportstyrelsens Drnarsida.
    Det r riktigt som Leif beskriver ovan. En versikt ver vad som gller bifogas som fldesschema. Den info vi ftt frn TS r att det kommer att glla ven frn 2023. Mycket info om vrt godknnande frn TS enligt Artikel 16 i drnarreglerna finna att lsa p RCFFs/SMFFs gemensamma fltregister: https://www.faltregister.se/

MVH
    Kjell

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Nya-regler_v201124-1.jpg 
Visningar:	1288 
Storlek:	316,6 KB 
Id:	75335

PS: TS har tidigare aviserat hjda avgifter fr operatrs-ID och drnarkort fr o m 2023. De nya avgifterna r beslutade enligt tidigare frslag enligt nedan. Planerar du att ta drnarkort kan det vara lnsamt att gra det innan de nya avgifterna brjar glla

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Nya avgifter fr 2023.png 
Visningar:	1323 
Storlek:	387,9 KB 
Id:	75336
    Senast redigerat av kjni den 2022-12-10 klockan 20:58.

Standard

Med tanke p att bara ngra f procent tagit drnarkort s blir effekten att nnu frre tar det nr det blir dyrare.

RCFF - Administratr
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    544
    Jobb
    Pensionr Tidigare Asset Manager p Vsters
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Betnk att drnare r FJRRSTYRDA luftfarkoster. Linflyg och friflyg gr bra att flyga var som helst utan drnarkort eller operatrsbevis.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    444
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Hur kan dessa flygtyg f flyga mer eller mindre helt fritt i luftrummet p alla hjder nr vra sm modeller ses som ett fruktansvrt hot mot luftfarten och samhllet i stort och inte ens kan flyga fritt under lgsta hjd fr bemannade flygplan?

https://www.modellflygforbund.se/nyh...ldscupen-pagar

Tror att frbunden reglerar verksamheten, kan inte finna ngot som helst om flygskrmar p TS hemsida.
    Missunnar dem inte friheten, men hur kan vi vara en strre fara fr allmnheten?
    Liksom fr oss kraschas det ibland, men fr dem leder det ofta till ddsfall.
    Vi har vl aldrig orsakat ett enda efter vad knt r?

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 929
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ja du Danne - det kan man verkligen frga sig. Gr den gruppen ett bttre lobby-jobb eller vad r orsaken till deras strre frihet ?
    Roger

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    444
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Jag tror deras hobby dk upp under en annan tid, 70-80-talet kanske eller tidigare. D styrdes inte allt av vrdegrundsprussiluskor utan man sktte sitt och sk-t andra.
    S r det inte idag. Man fr ju varken tnka eller sga ens vissa ord som negerboll, t.ex.
    S lnge deras frbund skter allt p ett ok stt s r nog TS glada att slippa.
    Nu har vi ju ocks vrt kra EASA att bedja ...h... ta hnsyn till. Det fanns inte d p den gamla goda tiden.
    Men jag tycker nog vi kunde frska f mer frihet under 120 meter. Lt oss arbeta fr det. P ngot stt.

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 929
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Vrt flt r nog ett typfall dr vi drabbats hrt av senare rs pfund.
    Under den tid flygvapnet var dominerande p Hssl/F1 s hade vi inga hjdrestriktioner (vi ligger typ +8 km ifrn nrmaste delen av landningsbanan).
    Fr kanske 5--10 r sedan s kom frsta restriktionen - d blev vi tvingade att skriva ett avtal dr vi frband oss att inte flyga hgre n 120 m. Nja - det v ar acceptabelt trots allt. P den tiden var ocks chefen fr "tornet" en erfaren herre som var vl medveten om modellflyg.
    Sen - nr de senaste restriktionerna slog till fr nt r sen - s snktes vr normala flyghjd till 50 m med mjlighet att ev kunna hja den tillflligt till 120 m om vi ringde till "Tornet" fr att f tillstnd. Vilket inte ges jmt, tyvrr.
    Det kommersiella flyget flyger aldrig lgre n runt 1100 m ver vrt flt. Dremot frekommer privatflyg och ibland skolning p hjder nert 350 m. Men trots detta r det 50 m som gller. Och vi har under de ca: 45 r vi funnits p den platsen aldrig haft ens en tillstymmelse till incident med det "stora" flyget. Men vra vanligaste flygmaskiner - typ EPO-krror runt 1,2--1,6 m - r vl en stor fara uppenbarligen.
    Roger

Liknande mnen

1. Mste man ha en wattmtare om man har en bra tngampermtare?
    Av daspunner i forum Batterier och Laddare
    Svar: 14
    Senaste inlgg: 2018-05-28, 18:53
  2. Lite tur mste man ha ibland
    Av Andreash i forum Allmnt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2016-05-09, 15:34
  3. Lite skit i hrnen mste man vl nd f ha
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 27
    Senaste inlgg: 2009-03-07, 08:15
  4. Mste man ha nn spec. radio fr FPV..