Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

mne: Mste man ha certifikat fr modellflygplan /lika som drnare/mnga som undrar,

RCFF - Administratr
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlgg
    1 729
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Jag tror att orsakerna till att vra fjrrstyrda modeller regleras s hrt som skett r mnga. Dels r det teknikutvecklingen som gtt fortare n de olika myndigheterna och flygskerhetorganisationerna frutsett. Konsekvenserna av detta och den kommersiella fljden av det har gjort att regelverket har hastats fram fr att "stmma i bcken" innan det vuxit regelskaparna ver huvudet. Det finns nog ocks en rdsla fr vad "drnare" kan stlla till med och den frstrks skert nnu mer nu nr man ser vad som sker i krigsomrden, t ex Ukraina. Hr spelar skert ett allmnt regelverk ingen roll. Vare sig krigfrande eller andra som vill utnyttja den moderna tekniken i kriminellt syfte lr bry sig.

Det som d pverkas mest blir den civila kommersiella och ven icke-kommersiella delen. Tyvrr har regelskaparna inte kunnat eller tyckt det vara vrt att frn brjan se till att modellflyget som ju har en lng och utmrkt skerhetshistoria inte inkluderades i reglerna. Problemet r ju att vra farkoster ocks anvnder den teknik man vill begrnsa. Fr att d i efterskott mildra effekten av regelverket p modellflyget skapade man Artikel 16, mycket tack vare ett bra arbete frn EMFU gentemot EASA, som gr det mjligt att vi kan ha kvar en viss frihet att bedriva vr hobby.

Vrt regelverk fr modellflyget har ju princip varit klart sedan 2018 och ser inte ut att pverkas av de nya kraven frn 2023. D skall de allmnna drnarreglerna var synkroniserade i hela EU och fr mnga lnder inom EU/Europa har det varit hektiskt fr modellflygorganisationerna att f till egna avtal enligt Artikel 16. De senaste exemplen p detta r Tyskland och England.

Deras godknnanden r ganska lika vrt men i vissa delar lite mera detaljspecificerade. Ls grna om deras avtal hr:

Tyskland https://www.mfsd.de/flugbetrieb-im-v...fsd/#downloads
    England https://rcc.bmfa.uk/article-16/quick-start-guide

Nr det gller skrmflygarna tror jag frklaringen till deras frihet r att dom r "bemannade" och d mindre farliga/oberknerliga n fjrrstyrda flygfarkoster. Fr hoppningsvis har piloten av ren sjlvbevarelsedrift skaffat sig tillrcklig kunskap om flygningen och myndigheterna har lttare att avst tung reglering.

RCFF kommer att fortstta arbeta fr modellflygets del i luften!

MVH
    Kjell

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    336
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Jag r modellflygare sedan 9-ring. Brjade med linflyg som 10 eller 11-ring. Ingen av mina kamrater kunde starta gldsiftsmotorer och flyga dem i flygmaskiner med linkontroll. Ingen av dem kunde starta dem, eller innehade en. Nu fick jag en radiostyrning av min pappa, som 14-ring och lrde mig njaktigt att flyga en Graupner Taxi. Fult byggd, men flygande.
    Sedan skaffade jag en EK-Logitrol 5-kanalare och lrde mig att flyga med skevningsroder.
    Jag skiter fullstndigt i vad myndigheterna sger om modellflygplan, fr jag rstade NEJ, i EU-omrstningen.

Det som gllde frr, det gller nu, fr mig.

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    336
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Dom vill ha pfenning. Hur skall ngon kunna certifiera mig i modellflygets konst p ett serist stt?

Skulle det vara hur jag utfr en kubansk tta exakt geometriskt, eller hur jag undviker att flyga fr nra skdare, eller att sga till den lille pojken: G inte fr nra nu nr motorn snurrar, min lille pojke.

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    336
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard Jag vet

Dom frsker frhindra s.k. drnarattacker, p ett patetiskt vis, men kan icke erknna sin darrande fruktan offentligt. Nu gr dom p oss oskyldiga modellflygare, fr vi r ltta att ge sig p.

rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlgg
    108
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

Standard

Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlgg
    Jag r modellflygare sedan 9-ring. Brjade med linflyg som 10 eller 11-ring. Ingen av mina kamrater kunde starta gldsiftsmotorer och flyga dem i flygmaskiner med linkontroll. Ingen av dem kunde starta dem, eller innehade en. Nu fick jag en radiostyrning av min pappa, som 14-ring och lrde mig njaktigt att flyga en Graupner Taxi. Fult byggd, men flygande.
    Sedan skaffade jag en EK-Logitrol 5-kanalare och lrde mig att flyga med skevningsroder.
    Jag skiter fullstndigt i vad myndigheterna sger om modellflygplan, fr jag rstade NEJ, i EU-omrstningen.

Det som gllde frr, det gller nu, fr mig.
    S om dom snker hastigheten p en vg lt sga frn 90 till 70km/h s fortstter du kra 90 fr att nya lagar ej gller dej??? det r nya tider och att du skiter i lagar och regler gynnar inte oss modellflygare alls! mitt frslag r antingen fljer du dom regler som finns eller s hoppar du ver att flyga!!
    Flyg lgt och hrt Mvh Robert

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    378
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Felet vi alla gjort r att vi accepterat myndighetenas pstenden att modell- och drnarflyg r farligt och kan resultera i kollision med flygplan nr som helst.
    Sjlvklart finns det platser dr dessa risker finns och dr man br vara mycket uppmrksam eller inte flyga alls. Men de r rtt s ltta att knna igen.
    Men alla andra platser? krar och skogar, berg och dalar som aldrig sett ett flygplan p 120 meters eller lgre hjd?
    Alla ni som flyger ute i bushen, nr sg ni senast ett flygplan under 120 meter? Eller ngot flygplan alls?
    Vi borde be om statistik ver kollisioner modeller/drnare och flygplan.

Reg.datum
    okt 2010
    Inlgg
    411
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Vi var rtt mnga inom EU som ppekade orimligheten att styra upp modellflyget p detta vis nr reglerna var ute p remiss. Men det var fr krngligt att skilja p drnare och modellflyg s man gav upp att resonera med myndigheterna om att helt undanta modellflyget.

Det flg fem F35 ver kern hemmavid hrom dagen utan att det var ngon NOTAM utfrdad. Hnder att jag flyger dr. Reglerna hade inte hjlpt om man varit i vgen dr med modellflyg. Jag hade inte behvt bruta mot ngra regler som drnaroperatr och det kunde nd skett en kollision.

/ Ingemar

Reg.datum
    maj 2008
    Inlgg
    575
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

Standard

Finns ingen som kommer certifiera dig, och som det str i trden och p andra stllen s r det inte ett cert du fr heller. Du gr en utbildning hos transportstyrelsen fr ngon hundring eller tre, om du skall flyga modeller p andra stllen n p avsett modefflygsflt, och om dina modeller vger 250gram eller mer. Du fr en licens punkt. Rimligtvis s skaffar du dig i samma veva ett DrnarID. Lagen sger det, och man fljer lagen oavsett vad man tycker om det. Det r varken svrt eller speciellt dyrt. Att du sen kan flyga diverse konster med ditt plan spelar noll roll, eller rttare sagt..eventeuell kontrollant skiter fullstndigt i det. Jag skjuter engelskt warbow, kan stta en gubbe mitt i brstet p 25 meter.. men vilken kontrollant eller annat har nytta av den informationen? Jo..bara jag sjlv.

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    378
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

F35? Det var som f-n. Men det var ju utfrdat flygfrbud i strre delen av sdra Sverige (Aurora) s du kanske inte skulle flugit alls?

Reg.datum
    okt 2010
    Inlgg
    411
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Ja det r spnnande tider med F35 smygande ver skogarna i Jnkpingstrakten. sterut var det flygfrbud men inte hr om inte jag har missat ngot. Och jag har gtt transportstyrelsens utbildning fr drnare.

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    378
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Hur lgt flg de jmfrt med ett vanligt modellplan? Hur lngt frn Jnkpings flygplats var det?

Reg.datum
    okt 2010
    Inlgg
    411
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Ungefr 2 mil ster om Jnkpings flygplats. Jag bedmmer det till ungefr 80-100 m flyghjd, lgre n vad sportflygplanen brukar flyga. Har tidigare sett militrhelikoptrar p nnu lgre hjd = trdtoppshjd. Har set SK60 p samma lga hjd. Gripen har jag bara sett p hgre hjd. Det r lite bebyggelse i omrdet som man grna vljer fastn det r utanfr de restriktionsomrden som finns uppt stergtland men man kan ha varit p vg ditt.

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    378
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

D r ju det omrdet ett som man kanske ska undvika att modellflyga i. Sjlv har jag p dryga 70 r bara sett ett flygplan p lgan, en Viggen i Smland p 80-talet.
    Vet ej om det fanns notam dr och d, men sannolikt.
    Andra flygare som bryter mot 150-metersregeln fr ju skylla sig sjlva om ngot hnder.
    Risken r dock s liten att man kan bortse frn den p de flesta stllen. I synnerhet om vi hller oss under 120 meter.

RCFF - Administratr
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlgg
    1 729
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Det var en liknande incident hsten 2022 p ett flt i Skne. Se https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ighlight=graff

Det var ocks under en militrvning och ocks utanfr det omrde som var avlyst fr vningen. Det var utlndska piloter och det kunde ha slutat illa.Den hndelsen rapporterade jag p ett luftrumsbrukarmte p TS dr ocks en av cheferna p flygvapnet var nrvarande. Han hade inte ngra kommentarer....

Den hndelsen rapporterades ocks i TS incidentregister och jag tycker att ven den hr hndelsen br rapporteras dr. Lnk till formulret finns hr: https://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Rapportera-/

I verkligheten spelar det nog i slutndan ingen roll om vi r inblandade i en olycka - modellflygpiloter har alltid vjningsplikt ven om vi inte r direkt orsakande.

MVH
    Kjell Nilsson

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    378
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

I trafiken och p sjn r hgerregeln inte s bergfast om den som kommer frn hger kr ex.vis orimligt fort, samma borde glla i luften fr oss.
    Om en flygare bryter mot bestmmelserna om flyghjd s kan man hvda att det var han som orskade kollisionen, p samma stt som en fortkrare frn hger kan bli flld till ansvar.
    Siktstrckan fr modellflygaren eller den som ska lmna fretrde p vgen kan vara s kort att vjning blir omjlig.
    Vi fr hoppas att det aldrig behver hamna i rtten, risken r som sagt p de flesta stllen helt frsumbar

larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlgg
    392
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlgg
    D r ju det omrdet ett som man kanske ska undvika att modellflyga i. Sjlv har jag p dryga 70 r bara sett ett flygplan p lgan, en Viggen i Smland p 80-talet.
    Vet ej om det fanns notam dr och d, men sannolikt.
    Andra flygare som bryter mot 150-metersregeln fr ju skylla sig sjlva om ngot hnder.
    Risken r dock s liten att man kan bortse frn den p de flesta stllen. I synnerhet om vi hller oss under 120 meter.
    Aj d, har tre ggr varit p samma hjd som en fotogenblsare, 1965 med en Lansen som "smg" upp i baken p vr bt utanfr Glle Udde i Vnern, 1977 frn en hjd i Bullardalen i Bohusln, med en F-16 (mste varit en demo-flight det ret) frn Halden ner mot Munkedal. En av oss hade varit fltflygarelev och han var sker p vad vi sg ner p. Slutligen, krde frn Sffle upp mot Arvika, sg en smutsflck p rutan som bara vxte och blev till en rollande Viggen ver dalbottnen, ca 500 m t sidan och i hjd med vgen jag krde p. Hann dock se s mycket pga att vi mttes med ca 400-500 km/t. Undrar om Stens har sin egen Mach-loop dr uppe?

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    378
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

D r det nog bst att du slutar modellflyga alldeles. Varning ven fr hga stegar.
    FV-flygarna vet nog att det kan finnas modellflyg p de hjderna, men de betraktar nog ven de risken fr kollision som frsumbar.
    Dessutom har urvalskriterierna ndrats sedan dess och cowboys fr ingen flygtjnst lngre.

Reg.datum
    okt 2010
    Inlgg
    411
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Jag tycker det viktiga r att ha en frskring typ RCFF och fljer regelverket. Om jag hade hunnit filma incidenten kanske det varit ngon mening med att rapportera i TS incidentregister. Det frekommer ju ocks ibland kraftledningsinspektioner eller mtuppdrag p lg hjd som innebr en liknande risk.

Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlgg
    62
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatrer

Standard

Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlgg
    Dessutom har urvalskriterierna ndrats sedan dess och cowboys fr ingen flygtjnst lngre.
    Tyvrr s har utlndska stridspiloter inte gallrats med samma urvalskriterier som i Sverige......

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    336
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Ni skulle knt smrtan p min lilla finger som 12-ring nr jag lekte med en O.S 35 och jag fick ett snpp eller bakslag p mitt finger. Fingret var starkt och hll dock, trots det hrda slaget.

Man fr ett hrt slag av bakkanten av det andra bladet, det ger blod. Nu vet man icke varfr.

Min son har jag dock lrt att anvnda startmotr, eller i alla fall chicken-stick, fr hans hnder vill jag ha kvar.

Min kamrats pappa blev sjukskriven nr han lekte med en 1,5 ccm Webra modellmotor, jag som hanterade 6,5 ccm haha.
    Senast redigerat av BJS den 2023-05-29 klockan 20:32.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •