Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: V-stabbe i termiken - Hur funkar det?

  1. #1

    Standard V-stabbe i termiken - Hur funkar det?

    Funderar lite på hur pass bra en V-Tail modell uppför sig i termikblåsan, i jämförelse med andra lösningar.
    Jag associerar konfigurationen mest med hangmodeller.
    Synpunkter och erfarenheter efterfrågas.
    Mvh Magnus

  2. #2
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Jag har flugit V-svans i termiken. Upplever inga problem med det direkt, något annan flygstil och setup förfarande. Så som det är med V.
    Flyger helst segel

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Enligt min kunskap kan en s.k V-stabilisator möjligtvis ge ett litet mindre luftmotstånd. Men varför har inte alla flygplan V-stabbe ?

  4. #4

    Standard

    Nästan alla F3B-modeller har V-stabbe och fler och fler inom F3J/F5J (termik) går över till sådan. I de fallen handlar det om minimering av produktionskostnad, massa samt luftmotstånd. De är också oftast mera fältmässiga vid landning i t. ex. grovt gräs.
    /Leif

  5. #5

    Standard

    V-stabbar har lite nackdelar också... och det gäller väl mest hållbarheten och därför vart det aldrig någon höjdare i fullsize-flygen. Nåt till var det också. Men snygga är dom! :-) Har flugit med tex Believer som har V-tail och funderar på bygga min andra SpeedBob 1060 med V-tail.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Ja, och då tänker man väl närmast på Beach Bonanza "The fork tail doctor killer".
    /Leif

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har fått för mig att T-stabbe är den ultimata konfigurationen, jämfört med vanlig kryss-stabbe.
    Det har visst nåt att göra med turbulensen efter stabben, den ska tydligen bli mindre om stabben placeras ovanpå fenan.

    Kanske är nån annan som kan utveckla detta...
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    T-stabbe har fördelen att horisontella stabben inte är i varken vingens (inte stabbens) eller propellerns turbulens, blir väl mindre vibrationer bland annat. Men jo, det är inte en stabbe i vägen "där nere" heller, därav också renare. Men när du ska handkasta så gör inte höjdrodret mycket nytta på en T-stabbe. :-)

    Minns ett flyg på flygklubben där piloten sa att höjdtrimmen inte funkade, gick o kika, nämen titta, den hade ett RC-servo där under T-stabbens stab, har för mig att det var ett Hitec HS-77BB, undrar om det var original, samma som jag hade hemma i låddan liggandes med drevras.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •