Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Efter tre år med Litiumbatteri

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Efter tre år med Litiumbatteri

    Jag har loggat uppladdningstiden på min telefon.

    Den har minskat med 25 % på tre år, vilket motsvarar en minskning av batterikapaciteten av samma storlek. Förr laddade jag bara till 90% när batteriet låg under 50 %. Nu laddar jag bara till 80 %.

    Vid handen ger det 500..600 stycken laddningscykler med 75 % bibehållen laddningskapacitet.

    Skulle jag laddat till 100 % varje gång som min bror, som laddar hela natten lång, skulle batteriet vara i stort sett förstört eller utslitet enligt batteryuniversity.com

    Även celler för flygmaskiner mår bäst av att inte varaktigt laddas till 100 %

    Vid förvaring bör de lagras i kylskåp med ett laddningstillstånd av c:a 50%, dvs. ungefär 3,7 Volt per cell.
    Senast redigerat av BJS den 2021-04-01 klockan 23:09.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är lite underligt.
    Jag laddar alltid till 100% varje dag och har inte märkt av att telefontiden har minskat märkbart.
    Jag har en kompis som ofta låter sin mobil gå ner till noll och låter aldrig telefonen sitta i laddaren upp till 100%
    Den märkbara skillnaden är så klart om man har Blåtand eller WIFI till eller från.
    En annan sak som hjälper mig om telefonen börjar dra mycket batteri är att göra en omstart så att alla appar som inte används stängs av.

    Hur har du kollat kapaciteten på ditt telefonbatteri?
    Har du tagit ur batteriet och cyklat det i en laddare med statistik både när telefonen var ny och periodvis efterhand under 3 år?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Jag har oftast laddat mina mobiltelefoner fullt. Men jag drar ur laddaren så fort jag kan efter den visar nästan fullt eller helt fullt. Överladdning verkar många köra med och de byter oftare telefoner än mig pga att batteriet är slut. Det har jag aldrig varit med om, telefonerna går slut före. :-D Samma med laptops, har helt OK batteritid efter 5+ år. Det är svårt jämföra kapaciteten, det kan skilja mellan dagarna det, beror tex helt på hur mycket sändarna krämar på för att få wifi, blutooth, mobildata mm att räcka till och vad man använder på bildskärmen mm. Man ska använda batterierna, då funkar dom. :-) Underhållsladdning och att man aldrig använder batteriet (laptops) tar slätt på batterierna förr eller senare. Vi håller på med detta på flera hundra laptops på jobbet nu så att de ska hålla längre än tidigare laptops batterier gjort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Detta är inget nytt utan allmänt vedertaget. Hålla sig så nära 50% som möjligt och undvika lagring med 100% samt så låga temperaturer som möjligt.

    Man ska snegla på hur Tesla gör. Där är det lite mer meningsfullt att vårda sina batterier. En telefon eller modellflygplan har ju oftast lågt värde och kort livslängd jämfört mot en bil. Min bil laddar bara till 4.16volt per cell, Tesla tillåter hela vägen upp men rekommenderar 90% som max i dagligt bruk. Modellflygen och telefonerna begränsas i regel aldrig för mig av att batterierna slits ut. Det är andra saker som gör att man roterar till nya prylar istället.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    På min senaste mobil (Pixel 2) har jag också anammat strategin att inte ladda fullt. Har haft den i ca 2 år nu, men jag har lite svårt att avgöra hur det har gett effekt eftersom OS och appar har förändrats under tiden. När den var ny hade jag iaf ca 36 timmars "potentiell" tid på den, den är nu nere i ca 21-24 timmar vilket motsvarar 71% av ursprunglig kapacitet. Tycker inte det är bättre föråldring än tidigare mobiler jag har ägt, men som sagt - svårt att avgöra med så många andra saker som förändras, särskilt på en Pixel som hela tiden får nytt OS.

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Det är konstigt att tele-tillverkarna inte lägger in en laddningsfunktion som dels mer aktivt varnar när ban går lägre än optimal lägsta laddning (i stället för tomt batt) samt helt enkelt stänger av laddningen när max nåtts. Läste en artikel förra veckan om att man skulle ligga o pendla runt 90% .....

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Det är konstigt att tele-tillverkarna inte lägger in en laddningsfunktion som dels mer aktivt varnar när ban går lägre än optimal lägsta laddning (i stället för tomt batt) samt helt enkelt stänger av laddningen när max nåtts. Läste en artikel förra veckan om att man skulle ligga o pendla runt 90% .....
    Kallas konsumtion saker är inte gjorda för att hålla.. om det räckte med att köpa en glödlampa än 50st under en tid, hur skulle företag tjäna pengar då? Ingen vill ju köpa en svindyr lampa som håller en livstid.

    Kanske finns en app man kan konstruera för den funktionen, kan ytterligare en person börja tjäna pengar

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Det är konstigt att tele-tillverkarna inte lägger in en laddningsfunktion som dels mer aktivt varnar när ban går lägre än optimal lägsta laddning (i stället för tomt batt) samt helt enkelt stänger av laddningen när max nåtts. Läste en artikel förra veckan om att man skulle ligga o pendla runt 90% .....
    Prova Oneplus som bara laddar fullt precis innan du brukar gå upp. Gäller nog ej de billiga "nord" modellerna.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •