Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: Uppgradering av FrSky X8R

  1. #41

    Standard

    Tack, det blir till att köpa en sådan. Bra att ha!
    /Göran

  2. #42

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Jag har flashat flera X8 mottagare med Taranis. Aldrig haft några problem, men
    när jag skulle flasha en R168 mottagare medelst min RMTX16S så fungerade det inte!
    Den började flasha, men efter en stund blev det ett fel. Skrev tyvärr inte ner felmeddelandet.
    Då tog jag fram min Taranis med en längre kabel och den flashade min R168 utan problem.
    Så det är nåt lurt med RMTX16S, när det gäller flashning.
    Däremot har jag flugit med den massa gånger utan problem.
    Ville bara nämna. Vet inte om nån kan tycka att det var nämnvärt?

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Jag har flashat flera X8 mottagare med Taranis. Aldrig haft några problem, men
    när jag skulle flasha en R168 mottagare medelst min RMTX16S så fungerade det inte!
    Den började flasha, men efter en stund blev det ett fel. Skrev tyvärr inte ner felmeddelandet.
    Då tog jag fram min Taranis med en längre kabel och den flashade min R168 utan problem.
    Så det är nåt lurt med RMTX16S, när det gäller flashning.
    Däremot har jag flugit med den massa gånger utan problem.
    Ville bara nämna. Vet inte om nån kan tycka att det var nämnvärt?
    Klart intressant!
    Det borde rapporteras till OpenTX utvecklarna så dom kan avgöra om det är hård eller mjukvaran som är orsaken.

    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  4. #44

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Hej ! Var inne på Rcgroups å läste lite. Några få har fått detta felet "Firmware Update Error".
    Tror det var samma fel, som jag fick. Dom försökte flasha flera gånger, och till slut så fungerade det.
    Det låter som ett "timing fel". Är det olika klockhastighet på Taranis o Radiomaster??

  5. #45

    Standard

    Intressant. Jag skall se om jag kan hitta inläggen på RCGroups om att det fungerade efter flera försök. Provade du flera gånger?
    Du har väl inte kvar länken till just de inläggen antar jag? / Göran

  6. #46

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Intressant. Jag skall se om jag kan hitta inläggen på RCGroups om att det fungerade efter flera försök. Provade du flera gånger?
    Du har väl inte kvar länken till just de inläggen antar jag? / Göran
    Radiomaster receivers. - Page 12 - RC Groups
    se post 177,195,228,232,233,312,417,422,
    hoppas länken fungerar?

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Radiomaster receivers. - Page 12 - RC Groups
    se post 177,195,228,232,233,312,417,422,
    hoppas länken fungerar?
    Länken fungerade. Nu blir det till att läsa hela den tråden också. Det verkar som att kabeln för flashing bör vara kort och tvinnad. Skall testa det. Tack för tipsen./Göran

  8. #48

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Länken fungerade. Nu blir det till att läsa hela den tråden också. Det verkar som att kabeln för flashing bör vara kort och tvinnad. Skall testa det. Tack för tipsen./Göran
    Läs bara dom postnummer, som jag angett! Det är så mycket skräp där! Ja, kolla dom sista så klart,
    ifall det finns nåt nytt.
    Jag använde en kort (ca 12 cm) grov kabel mellan RMTX16 och R168 när det gick fel.
    Det verkar som att vi som misslyckats inte blir trodda, utan bara blir betraktade som handhavandefel.
    Om flashningen går igång och sen felar, så är ju enheten troligen ur funktion.
    Jag har flashat min RM16X, både Opentx och interna modul utan problem från SDkortet, men det kanske kan fela också?
    Ett friskt SDkort är nog en förutsättning också för att lyckas.
    Det kortet som följer med har ju ingen vidare kvalitet? eller ?

  9. #49
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Ett friskt SDkort är nog en förutsättning också för att lyckas.
    Det kortet som följer med har ju ingen vidare kvalitet? eller ?
    Tack vare ditt inlägg kollade jag mitt kort. Inga bilder av modeller fanns kvar i den katalogen, alla filer hette bara skräptecken, och när jag stoppade in kortet i en raspberry pi och körde fsck fick jag jättemånga fel. Så jag bytte till ett 2Gbyte jag hade över från min tid på Sony Mobile. Kortet i radion är pyttelitet 256MByte.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SD-kort.png 
Visningar:	49 
Storlek:	22,9 KB 
Id:	72810
    fredrik

  10. #50

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Då var det slut på billiga D16 mottagare från Radiomaster! R161 och R168.
    FrSky har talat om för Radiomaster, vem som har patent på D16 protokollet!

  11. #51

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Skriv gärna här hur det gick med din kontakt med Radiomaster support
    Hej igen! Tiden går. Här är lite info om hur det gick.
    Jag började med att maila till Radiomaster (RM). De lovade att skicka en ny multimodul som jag kunde sätta i. Tyvärr så tog det många veckor innan paketet kom till Sverige och fastnade i Postnords tullhantering. Det skickades tillbaks till China pga att det saknades en korrekt tulldeklaration. Jag tröttnade på att vänta så parallellt med väntan så beställde jag en multimodul från Banggood som kom efter några veckor men samtidigt hade jag jobbat med att löda fast en pytteliten kontakt i hålen uppe till höger på min egen multimodul. Hämtade programmet Flash multi och uppdaterade multimodulen enligt alla anvisningar. Det gick bra och den verkade ok men jag hade fortfarande samma problem med radion, dvs ingen pgmversion visades på raden Modul status och No sync vid försök till uppdatering av multimodulen. Jag fick också multimodulen från Banggood och provade med den men det fungerade inte heller.
    Mailade RM och meddelade att det sannolikt var annat fel än multimodulen. Öppnade en ny ”Ticket” hos RM och fick anvisning att skicka radion till RM i Nederländerna. De löste problemet snabbt genom att byta moderkortet och jag har nu fått TX16S tillbaka, uppdaterat med OTX 14 och även uppdaterat multimodulen till senaste versionens pgmvara.
    Servicen från RM fungerar bra när man väl får kontakt med den personen som skall göra servicen men det kan ta tid att nå dit.
    Jag har nu använt en STK och uppdaterat två mottagare FrSky X8R från ACCST1 till ACCST2 och lyckats med bindningen så nu är jag på spåret igen efter lång tids väntan.
    /Göran

  12. #52

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Alltid trevligt när man skriver hur det gick, bra att det löste sig även om det tog lite tid

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •