Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SMFF-styrelsemedlemmar i RCFF:s styrelse?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard SMFF-styrelsemedlemmar i RCFF:s styrelse?

    Nu är det här inlägget INTE tänkt att bli någon pajkastning till höger eller vänster, så vi kan väl hålla diskussionen på en hyfsad nivå...

    I alla fall,
    Jag satt med på RCFF:s digitala informationskväll härom kvällen, och förfärades lite över att det fanns kandidater till styrelsen inför årsmötet, och att vissa av dessa har, eller har haft styrelseposter inom SMFF.
    Finns det ingen 'karenstid' för styrelseposter mellan olika förbund?

    RCFF bildades för ett antal år sedan som en motpol till SMFF just för att tillgodose "söndagsflygarnas" intresse, och ledstjärnorna har ju under alla dessa år varit enkelhet och transparens.
    I mina ögon var (och är) SMFF ett förbund som värnar om tävlingsflygarna, i det förbundet har det ju sedan 'urminnes tider' varit de som tävlar i olika grenar som har fått en framskjuten plats.
    Helt rätt, med SMFF:s ögon sett. Förbundet ska ju stötta de som vill tävla.

    Men...
    den stora allmänheten då? Alltså dom som någon gång i veckan eller månaden körde ut till fälltet för att "flyga av sig" lite?
    Var syntes dom inom SMFF???

    Sedan har ju (tror jag) SMFF fortfarande den förhatliga paragraf 37 i sina stadgar, som säger att är man medlem i en klubb som är ansluten till SMFF så MÅSTE även medlemmarna i den klubben vara medlemmar i SMFF.
    Det var egentligen detta som fick mig att lämna SMFF och gå över till enkelheten i RCFF.
    Jag ansökte för några år sedan medlemsskap i just en sådan klubb, men fick tillbaka att "då måste du även vara medlem i SMFF."
    Det blev inget medlemsskap i den klubben, och det är ingenting jag någonsin har ångrat.

    Nu är vi alltså där att vissa SMFF-personer har kandiderat till RCFF:s styrelse inför årsmötet.
    Jag ser genast en intressekonflikt, hur kan man sitta i två (konkurrerande?) förbund samtidigt??
    Det skulle vara som om t. ex P.G. Gyllehammar (om någon minns honom) skulle kandidera till styrelsen inom Mercedes.

    "Hmmm... Om jag söker till Mercedes styrelse så kan jag få ta del av Mercedes teknik och föra över den till Volvo".

    Kanske lite tillspetsat, men jag ser det som att det kan bli konflikter inom styrelsen.

    Däremot är samarbetet mellan förbunden gentemot myndigheter alldeles utmärkt!
    Allt detta arbete som involverade personer lagt ner ska uppmärksammas och premieras.
    Vi har ett jättebra fältregister, vi har fått igenom många av våra synpunkter mot myndigheternas nya regelverk, dock inte alla.


    Låt SMFF:s och RCFF:s styrelse arbeta var för sig även i framtiden och tillgodose respektive medlemmars intresse, men fortsätt det gemensamma samarbetet med (mot) myndigheterna.
    Retroholic!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite förvånad blev även jag, Thomas. Men till sist är det ju "stämman" som väljer de som skall representera oss medlemmar. Och min personliga åsikt är att den befintliga styrelsen gjort ett alldeles utmärkt jobb och gärna får fortsätta om jag får tycka nåt.
    Tror som du att det t v är bra att hålla isär styrelserna i resp organisation. Sen kanske det kan bli annat vad det lider men då får vi ta det beslutet. Däremot applåderar jag givetvis det samarbete som sker nu - inte en dag för tidigt !
    Roger

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det har hänt väldigt mycket med §37 - både på förra och senaste stämman.
    När stämman var i Malmö hade jag motioner om både §37 och om Modellflygnytt.

    Som förväntat så var det ju omöjligt att få genom - MEN.
    Det tog inte lång tid innan samma förslag kom från SMFF.....

    Nu är det en annan synpunkt jag har på en styrelse.
    Det är FARLIGT om det blir ett "kompisgäng" som styr förbundet.
    Man kan förvisso vara kompisar, men det är viktigt att det finns olika åsikter som kommer fram.

    Det är VIKTIGT att ha med ledamöter från norr till söder.

    /P
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra synpunkter, Thomas!
    Det borde finnas "karenstid" som du skriver. Man kan vara medlem i bägge förbunden men man skall inte kunna vara styrelsemedlem i bägge förbunden. Vill man verka i det andra förbundet så får man sluta i det ena förbundet först!
    Vänligen / Lars

  5. #5


    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    1
    Jobb
    Ekonom
    Klubb
    Malmö +Ripa

    Standard

    hej!
    Delar Thomas inlägg. Det är oförenligt med ett styrelseuppdrag att inneha förtroendeuppdrag i båda modellflygorganisationerna precis som Thomas skriver. En styrelse måste kunna ha samtal och fatta beslut och veta att det i nästa sekund inte är information som styrelsen i den andra organsationen fått till del. Som styrelseledamot i båda styrelserna måste rimligen lojaliteten bli kluven. Ska man lämna mötet vid sådana diskussioner? Får man ta del av protokollet? Som styrelseledamot är man ändå delansvarig för styrelsens arbete och beslut. Man kanske drivs av att verka för modellflygets utveckling men samtidigt innebär förtroendeuppdraget att man ska verka för den egna organisationens utveckling. Vi konkurrerar på ett sätt om landets modellflygare. Kanske ska vi ha en principiell diskussion för voteringarna?

    Ursprungstanken med RCFF - jag var med vid det konstituerande mötet en gång i tiden- var en parallell organisation - ett alternativ till SMFF. Detta perspektiv får mig även att rösta nej till motionen om en framtida gemensam struktur. Tycker motionen är för otydlig. Att utreda inom vilka områden vi kan samverka för att stärka modellflygets framtid tycker jag är en bättre ingångsvinkel. Inte att direkt tala om ev samgående.

  6. #6


    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    9
    Jobb
    Konsult inom flyg och rymdindteknik.
    Klubb
    Nyköping, Östhammar, Tullinge

    Standard

    Hej alla!
    När jag fick frågan om att kandidera för en suppleantpost i RCFF var jag inte invald som vice ordförande i SMFF. Jag blev det så småningom men hade då inte fått några huvuduppgifter inom styrelsen. Det var då som presentationsmötet hölls i RCFF här om veckan. Nu har det fallit på min lott att jobba med "Modellflygets framtid" i SMFF och då vore det ju klart olyckligt om jag även hade diskuterats för en liknande funktion inom RCFF! Man kan ju inte förhandla med sig själv! Av detta skäl har jag tagit tillbaka min kandidatur till suppleantposten i RCFF. Jag ser fram mot fortsatt samarbete ( jag var ju med i Luftfartsregelverksgruppen från start med Michael, Kjell och Ulf) men från SMFF sidan. Vi ses på mötet i kväll. Mvh Tomas Leijon

  7. #7

    Standard

    Hej på er.
    Följer diverse inlägg i forumet och noterar vad som skrivs.
    Till att börja med så är jag överens med Tomas Leijon ställningstagande. Det är inte helt lyckat att sitta på två stolar och förhandla med sig själv som Tomas skriver.
    Vad som gör mig mer bekymrad är synen vi har på varandra som modellflygare. I grund och botten har vi samma intresse och samma målsättning. Vi vill modellflyga så bekymmerslöst som möjligt. Att då göra skillnad på modellflygare sins emellan är förödande för oss och för hobbyn.
    Det är helt riktigt att jag haft en hel mängd olika poster inom SMFFs styrelse, men det är flera år sen jag lämnade de uppdragen. Jag har inga som helst ambitioner att tillskansa mig några positioner i RCFFs styrelse för att utöva något kuppartat eller någon annat arbete med dold agenda. Syftet var att bidra med de kunskaper jag har efter flera år inom modellflyget och flygsport.
    Nu är jag invald i som sammankallande i valberedningen för RCFF och det uppdraget kommer jag att sköta efter bästa förmåga för modellflygets bästa. Den breda massan av modellflygare.
    Tidigare påstående i denna tråd om Volvo vs Mercedes bortser jag ifrån. Det är helt enkelt inte relevant i frågan.
    Den stora utmaningen för några ur respektive SMFF och RCFF är att se likheterna och gemensamma intressen och jobba mot de målen. Gamla oförätter och personligt groll, 10-15 år tillbaka i tiden, som ingen vettig modellflygare orkar bry sig i är inte relevant. Nuvarande styrelser i de båda organisationerna har stora möjligheter till just det, men det krävs en viss portion av välvilja från de båda förbundens medlemmar.

    Om vi låter våra förtroendevalda lägga sin ideella tid på det som är viktigt, Modellflyg till exempel, så finns det bara möjligheter.
    Skippar vi historiskt tjafs om oförrätter likt småbarn i en sandlåda så ger vi Kjell och Michael de bästa förutsättningar att göra ett fantastiskt jobb med luftrummet.
    Då ger vi styrelsen och framtidsgruppen förutsättningar att göra ett arbete som gagnar medlemmarna och inte sinkas av gammalt groll.
    Det är här och nu som gäller. Ta chansen och häng med in i det framtida modellflyget.
    (Det finns en anledning till att vindrutan på bilen är 30-40 gånger större än backspegeln)


    Med vänlig hälsning, Rolle Brebäck

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    11
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Lång semester

    Standard

    Håller fullständigt med Thomas har sett det hända i andra förbund inom modeller.

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag har hållit på med denna underbara hobby sedan sjuttiotalen (förra årtusendet) och är fortfarande aktiv. Under alla dessa år har jag hört skitsnack om dålig styrelse, dåligt innehåll i tidningen, påhopp hit och påhopp dit osv. Missnöjesparti har bildats och lagts ner. Fel personer på fel plats, för dyr medlemsavgift, får inget för pengarna. Ja, listan kan bli lång. Dock har inga av belackarna haft modet att ställa upp för att ta av sin fritid och hjälpa till med att rätta upp skutan. Man har helt enkelt bara seglat vidare och hoppats att andra ska fixa till det. Så bildades då ett andra förbund som skulle tillfredsställa söndagsflygarens intressen. Allt frid o fröjd. Nej för fasen, inte kan man väl gräva ner stridsyxan, nu har man ju möjlighet att klaga på "det andra förbundet" och inte på sitt eget. Så striden fortsätter, dimman lägger sig tät över slagfältet och tar musten av den glädje som jag så gärna vill erfara genom ett besök på mitt kära modellflygfält. Varför kan man då inte ha två enskilda förbund och skita varandras verksamheter. Nej, vi är alldeles för få modellflygare för att detta ska fungera tillfredsställande. Då kommer man på den, i mitt tycke ljusa idén att slå ihop förbunden och jobba tillsammans, hand i hand och med siktet inställt på modellflygets framtid. Åh nej, naturligtvis ska vi väl fortsätta att klaga och hitta fel hos varandra och det förvånar mig icke. Det har man gjort i alla år och så lär det nog bli i framtiden också, oavsett vem som leder flocken. Nu finns det medlemmar som skriker högt i ledet och som tydligen vet precis hur ett förbund ska ledas. Jag hoppas att de ställer upp nu och inte bara sitter hemma och hojtar på förbättring och väntar på att någon annan ska göra jobbet. För h...te nu gräver vi ner yxan och ser till att få vår verksamhet att fungera. Det har lagts ner otroligt mycket tid, av våra ideellt arbetande företrädare för att vi ska få fortsätta med vår sport. Låt inte detta vara förgäves utan försök att se framåt lite grand. Förhoppningsvis så har snart Covid-19 klingat av och vi kan träffas igen på arenorna ute i vårt avlånga land. Låt det då bli i gemytets tecken.
    Nu får jag naturligtvis svar på tal men det har jag räknat med och det tål jag efter femtio år som modellflygare.
    " Till detta var jag nödd och tvungen "

    Sköt om Er kära modellflygare.
    Kay krut

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack Kay,Upskattas,mitt i prick enl. lilla mig! Vi har jobbat i styrelsen senaste åren med att just få till en normalisering mellan organisationerna och ett samarbetsklimat som gör att ALLA modellflygare kan komma framåt,dock så är det inte lätt för när några som påstår sig ha en framtidsvision konstant motarbetar det med hat i blicken så blir det jobbigt. Nu har RCFF haft en enkät om vad medlemmarna tycker och en enkät av hur många som är medlemmar i bägge förbunden,resultatet ger Styrelsen mandat o fortsätta på den av K-Å och oss övriga inslagna vägen.
    Sen kan jag säga att vi är några (läs mig själv+ett par till) som tar historiebeskrivningen om hur RCFF blev till med en smak i munnen som inte är kul. Jag känner inte igen den alls eftersom det konstituerande första mötet hölls i ett vardagsrum nära mig och utan Hanke som Webmaster o sekrererare och videograf hela vägen,Wesse ,FlygarHenry mfl som spred alster som lockade publikum så hade RCFF inte varit en fotnot ens.

    I flera års tid hölls inte årsmöten,kassör och ordförande var samma person trots försök att få det annorlunda,listan kan göras lång men poängen är att när nuvarande styrelse med sin ordförande kom till så var det slut med det,arbetet blev strukturerat och det jobb som har lagts ner av Kjell,K-Å och Michael med samtalen med TS är fantastiskt!
    För min del har jag nästan fått nog av allt skit som händer,ifrågasättande m.m med konspirationsteorier lite varstans i resonemanget. Att man har samsyn och DESSUTOM,HUA! är goda flygvänner är ju åt fanders det med enl det jag hört o sett,så ska det ju inte vara i en styrelse!
    Om nån undrar: jag tycker det är bortom allt sunt förnuft och resonera så men det är jag det..
    Jag har påpekat i forumet och på styrelsemöten att jag vill inte längre bli förknippad med ett gnällförbund som vi ses som i delar av modellflygsverige och tack vare det nuvarande jobbet så tror och hoppas jag att det är på väg att suddas bort.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I mina ögon har ni absolut kommit långt ifrån "gnällförbunds-stämpeln" i o m den styrelse som nu funnits nåt år. Bra jobbat och fortsätt i den andan ! Dessutom verkar ju stora delar av SMFFs styrelse också ha anammat ungefär samma synsätt vilket är mycket positivt.
    Roger

  12. #12
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Låter klokt att våra förbund nu vill samarbeta och se framåt. Vi är många som väntat på det och nu gläds av nyheten. Organisationerna, klubbarna, modellflygare och övriga intressenter behöver detta.

    Vi behöver alltid se framåt med fokus på att lösa nuvarande och kommande problem och utmaningar. Vi gör nog det bäst tillsammans.

    Vi kommer alltid att behöva samarbete och respektera varandra oavsett vilken del av modellflyget vi verkar inom.

    Lycka till ni som ställer upp i förbundsledning och snart är det sommar igen och förhoppningsvis kan vi komma igång rejält igen med modellflyget.
    Senast redigerat av No4 den 2021-04-13 klockan 15:39.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  13. #13

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Bra skrivet No4. Vi ska arbeta tillsammans för en bättre atmosfär inom modellflyget och framför allt respektera varandras åsikter. Jag tror inte att en sammanslagning till ett enda förbund är lösningen på problemet. Därtill är nog verksamheterna och inriktningen i våra förbund alldeles för olika. Däremot tror jag att man har en stor del gemensamt och detta borde komma till gagn för alla modellflygare. Speciellt då mot såväl allmänhet som myndigheter. Ett splittrat modellflyg är nog myndigheternas dröm så här ska vi inte hälla bensin på elden. Samarbete är nog ledordet och hur detta ska gå till, ja det får vi nog överlåta åt våra förtroendevalda att lösa.

    Snart sommar och sol med doft av kaprifol.
    Kay krut

  14. #14


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Självklart ska man få vara medlem i båda förbunden och t.o.m. kunna väljas till förtroendeposter i respektive förbund. Eventuell misstanke om att en sådan skulle driva frågor som skulle vara till nackdel för RCFF och i stället till fördel för SMFF blir lite fånig då en sådan fråga knappast skulle röstas igenom (det är ju fler representanter i styrelsen). Och som yttersta säkerhetsventil finns ju stadgarnas §3 som säger att "Medlem som agerar till men för förbundet eller modellhobbyn överhuvudtaget kanuteslutas ur förbundet".
    Det är med glädje och tillförsikt jag noterar att samarbetet mellan förbunden har ökat och fortsätter att öka. Det är till gagn för modellflyget som helhet och för oss som modellflygare i synnerhet.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #15

    Standard

    Det finns vad jag förstår inte något i våra stadgar som hindrar att ha förtroendeuppdrag i båda förbunden. Däremot tycker jag personligen att det är olämpligt. Vi vill väl till exempel i båda förbunden ha så många medlemmar som möjlig. Hur löser man det om man har förtroendeuppdrag i båda förbunden. Vem ska man värva en presumtiv medlem till? Jag är medlem i RCFF för att jag tycker att RCFF bäst möter mina behov som söndagsflygare och därför skulle jag också rekommendera RCFF. Det vore också otänkbart och direkt felaktigt som styrelsemedlem att göra något annat. Så vitt det nu inte är en person med ambitioner att tävla. Hade jag suttit i SMFF:s styrelse hade det varit lika självklart att rekommendera SMFF. Där skulle jag inte heller kunna rekommendera RCFF till en söndagsflygare eftersom SMFF organiserar även sådana och har behov av dessa för sin ekonomi.

    Min poäng är att förbunden trots skillnader ändå har för lika målsättning och i någon mån konkurrerar om samma medlemmar för att det ska vara ok att ha förtroendeuppdrag i båda.

    Om SMFF vore ett rent tävlingsförbund där bara tävlande kunde vara medlemmar skulle det vara annan sak men riktigt så är det ju inte. Det skulle inte heller, enligt min uppfattning, vara något problem att sitta i ett förbund för fullskalaflyg och samtidigt i ett för modellflyg. Men inte i två modellflygförbund. Vad säger SMFF:s ledning om förtroendeuppdrag i båda förbunden?

    Men så länge det inte finns något i stadgarna som hindrar och att medlemmarna valt så är det ju som det är. Däremot brukar det väl höra till god ordning inför val att en kandidat redovisar det som medlemmarna skulle kunna tycka vara en intressekonflikt. Varken jag eller alla andra medlemmar torde ha full koll på vem som har förtroendeuppdrag i SMFF.

    Med detta sagt vill jag poängtera att jag är för alla former av samarbeten i övrigt mellan förbunden och om det i en framtid skulle finnas förutsättningar för ett samgående skulle jag inte ha något emot detta heller.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2021-04-15 klockan 14:08.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •