Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: QR-kod med operatörs-ID på modellflygplan

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förstår inte heller finessen med att använda QR-kod - det är ju inte svårare att låta framställa små etiketter med allt i klartext. Så - jag håller med Ålänning till fullo.
    Roger

  2. #22
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Allt handlar ju om att modellerna ska vara märkta, precis som en bil har regskylt.

    Det låter som flygen försvinner för er titt som tätt iom att det måste stå i klartext med nummer och allt. För några år sen fanns inga krav på märkning av modeller och hur många märkte upp sina flyg då?

    Jag valde QR pga att jag rent estetiskt inte vill ha en massa onödigt(fult) på mina kärror och troligtvis kommer ingen någonsin behöva läsa av mina QR i framtiden men pga att myndigheten har satt ett krav att alla modeller ska vara märkta så är det bara att följa sen hur varje person väljer att märka är upp till var o en.

  3. #23

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Inte i helsike sätter jag endast en QR-kod på flyget om jag vill ha det tillbaks!!! På varje modell har jag namn och telefonnummer på en lapp som folk kan läsa. Om gammel-pensionären utan smartphone hittar mitt flyg i sin träddunge vill jag att han ska kunna ringa mig på sin hemtelefon.
    Namn och telefonnummer är ju självklart en bättre märkning för att spåra ägaren om kärran flyger bort, vem har nytta av ett oförståerligt operatörs-ID?
    Egentligen??
    Retroholic!

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förstår fortfarande inte varför det är bättre och "vackrare" med en QR-kod än med en liten etikett med motsvarande uppgifter i klartext ? Och av nån anledning så är inte heller registreringsskyltarna på våra bilar ersatta av en QR-kod ännu. Känns lite som att det bara känns lite "modernare" och därför bättre/fräckare ? Nåja - detta är ju ett fritt val så var och en gör som denne vill.
    Och mina flygmaskiner försvinner vanligtvis inte men OM det skulle inträffa så är det ju bra att en ev upphittare enkelt kan hitta kärrans ägare. Men det kräver ju att man har i vart fall sitt telefon-nr tillsammans med sitt OP-id.
    Roger

  5. #25

    Standard

    OperatörsID är ändå en obegriplig kombination av siffror och bokstäver som är helt oanvändbar för alla utom transportstyrelsen alltså gör jag mitt klistermärke så litet och obskyrt som möjligt.

    Namn och tel för att hitta ett borttappat plan är givetvis lämpligast att ha i klartext men det är en helt annan fråga.

  6. #26


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Varför ska vi hobbyflygare behöva ha en operatörslicens öht? Kommersiella aktörer, det kan jag förstå, men vi?
    Det skulle väl räcka med pilotlicensen, om den nu ska vara så nödvändig?

  7. #27

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-05 kl. 13.48.03.png 
Visningar:	51 
Storlek:	12,4 KB 
Id:	72838
    Perfekt!


    Men...
    där var ju ingen operatörs-ID!
    Retroholic!

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Perfekt!


    Men...
    där var ju ingen operatörs-ID!
    Den jag har tryckt upp som klistermärken har OP-ID namn och telefon nr. Problemet är om jag flyger bort ett plan så hamnar det i Öresund. Men vi har en i klubben som blev av med ett plan i sundet som hittades vid en strand någon mil bort 6 veckor senare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1723.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	140,4 KB 
Id:	72839

    //R
    Senast redigerat av Balcke den 2021-05-05 klockan 16:39.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Det låter som flygen försvinner för er titt som tätt iom att det måste stå i klartext med nummer och allt. För några år sen fanns inga krav på märkning av modeller och hur många märkte upp sina flyg då?
    Har du en point där? Jag har aldrig tappat bort ett flyg, så varför ska jag märka modellerna? :-)


    Skämtåsido, jag har hållit på med självflygande modeller sedan 2014 och det var väl då jag började märka dem för inte litade jag då 100% på controllers som kunde få fnatt, vem vet. Jag vet inte hur många av er som pysslar med sånt.

    Men jag vet att flera av er pysslar med FPV och när/om man slarvar bort sin flygande vinge och inte hittar den, så skulle de ju vara kul om nån som hittar den hör av sig.

    Hur känsliga är QR-koderna mot tex revor av trädgrenar och dylikt som kan skada den lilla bilden vid en krasch? Räcker det med att en del av lappen går att "tyda"?

    Jag har oftast min lapp på undersidan, ingen ser dem där när flyget står på bordet eller marken på fältet. Vill inte ha någon lapp på ovansidan eller sidorna.

    Operatörs-ID är väl bra om man vill anmäla personen för bakom operatörs-ID finns så mycket mer än bara namn och telefonnummer. MEN... om jag skriver ut endast operatörs-ID i tydliga siffror (eller gör det svårare med en QR-kod) och sätter det på ett flyg, hur sjutton ska en människa som inte vet vad det är komma fram till något med det? Lite bokstäver och siffror som inte säger ett jota. Man får nog räkna med att flyget är väck i så fall, såvida personen inte lägger ut på något socialt medium och eller går ut i media. Finns nog säkert krångligare sätt att få tillbaks sin modell på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    sharks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    77
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-05-05 kl. 13.48.03.png 
Visningar:	51 
Storlek:	12,4 KB 
Id:	72838
    Vettigaste inlägget i hela tråden.....
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •