Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Freewing Avanti S

  1. #1

    Standard Freewing Avanti S

    Värd varenda krona !! Länge sen jag känt sånt sug att flyga, sjukt rolig maskin


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-03-Avanti-S-80mm.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	119,6 KB 
Id:	72829

    Är absolut värd varenda krona, min går in på sin tredje säsong
    /Leif

  3. #3

    Standard

    Jag har också en! Dock den röda. Har flugit den EN ack sedan jag skaffade den april 2019. ;-)
    Men den flög fint det lilla jag hann känna av den. Stora hjul perfekta för gräsfältet.
    Och jo den är hel. Jag har bara inte tagit mig tiden att flyga den.
    Bild: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14853
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Flyger grymt fint. Vi är säkert 10st på Dragsängarna som har Avanti och kör formation med dom. Helkul.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  5. #5

    Standard

    Hur mycket gör det med ”vinglets” eller utan ?! Kört utan och är fundersam om dessa icke vara eller vara [emoji3166] gör dom nått uppenbart i prestanda ?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Jag flög min förra helgen och nu börjar jag få den intrimmad, klart nöjd! Flyger som på räls. Flygtiden har jag inte pressat än med nya ackarna, flyger med GensAce 6S 5000mAh 45C och de är ljumna efter en flygtur, hållit mig på 3 minuter och efter ackarna kallnat ligger de på över 3,85V, taxat en del på gräsfältet och testflugit med flaps osv så det har väl stretat lite.

    (Jag har dom där träbitarna på plats mitt på vingen, ingen aning hur den flyger utan dem, kanske bara "på räls". :-)

    Bild från den dagen, tjockt gräs men inga problem: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=15289
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Har provat både gens 6s 5000 och turnigy nanotech 6s 5000 får 4-5 minuter flygtid är då nere i 25-30% runt 3.8 v , tokvarvar inte hela tiden men aktiv körning så klart godkänt [emoji56][emoji6]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #8

    Standard

    En undran, jag har en Freewing Avanti S 80 mm EDF (9-blads) och den startar och flyger finfint! Men landningarna får jag inte till alla gånger. Nosen studsar iväg upp som om den var rädd för gräset. Första studsen blir nätt, sen på returen ännu värre, osv tills allt studsande tar stopp.

    De CNC-frästa alu-delarna i landställena är så otroligt tajta så efter ett tags flygande så bränner de fast i varandra och all fjädring försvinner. Jag fixade detta så alla landställ fjädrar finfint.

    Vad göra? Landar jag för fort? Landar jag med nosen först så är det kört direkt förstås. Men landar jag med nosen lite upp så börjar studsarna direkt nosstället tar i marken. Och landar jag perfekt smooth så räcker det med att en liten grästuva är på banan så flyger nosen upp och studsandet börjar.

    Det är väldigt kort hjulbas på detta flyg. Landstället är dock helt än och allt funkar. Men detta #¤%&@£$ studsande!!!

    Förslag?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Den här biten hjälper till att rädd stället
    https://www.thingiverse.com/thing:4479390
    Köra flaps via flight modes med separate trim på höjden underlättar, sen är det bara att träna in rätt fart och vinkel

  10. #10

    Standard

    Mäh, sån där bit har jag redan och stället är fortfarande helt. :-)

    Problemet jag har är att nosen studsar för minsta lilla.

    Varför köra flaps via flight modes? Jag har en vanlig 3-stegs-switch som jag använder med slow mode. Ett vid start och ett längre steg vid landning. Mix som gör att det korrigerar färdigt på höjden.

    Men jag måste se om lägre fart funkar bättre, blåste rätt hårt senast så ville ha lite mer landningshastighet för att inte fladdra runt så mycket.

    Och så måste jag väl landa mjukare bara, som du säger. Vinkel o fart. Undvika blåsiga dagar fast det flyger fint i hård vind också.

    Jag har nog landat fint, men efter att ha rullat på marken i början av landningen så fjongar nosen upp när hjulet tar i nån lite grästuva och så börjar det studsa igen.

    Kanske skulle vara bättre med stummare noshjulsfjädring än original.

    Sen att jag flyger flyget bara ett tillfälle per år kanske förklarar saken också... måste ju hinna flyga alla andra flyg också.

    Men det är extremt studsande på denna modell, värsta jag varit med om.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Ålänning!

    Jag har (tyvärr) ingen erfarenhet av att flyga Avanti men din fråga gäller landningen.

    Det verkar som att huvudställets hjul sitter för långt fram i förhållande till tyngdpunkten. Jag tänker att bakdelen trycks ned vid landningen, anfallsvinkeln ökar och planet flyger igen.
    - Flyttar du hjulen bakåt så blir det mer tyngd på noshjulet och svårare att starta från långt gräs.
    - Landar du långsammare för göra en snygg trepunktare så riskerar du vingspetsstall från låg höjd.

    En modell som tillverkas i stora antal och är så populär som denna borde inte ha ett sånt här studsproblem.

    "Träbitarna" på mitten av vingen är inte vinglets utan ledskenor. De gör att luftströmmen längs vingens framkant leds bakåt. Det gynnar luftströmmen utanför ledskenan så att vingens yttre del får bra bärighet vid låg fart. SAAB J29 och A32 m.fl. gamla pilvingade jetplan har sådana ledskenor. Förlängd och nedåtlutande framkant utanför ledskenan minskar risken för vingspetsstall.

    MVH / Lars

  12. #12

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg



    Varför köra flaps via flight modes? Jag har en vanlig 3-stegs-switch som jag använder med slow mode. Ett vid start och ett längre steg vid landning. Mix som gör att det korrigerar färdigt på höjden.

    .
    För delen med flight modes är att man inte behöver, ställa någon mix. Trimma höjden i varje flaps läge och trimmen sparas separat

  13. #13

    Standard

    En studsande edf/jet vid landning = för hög hastighet och för brant vinkel neråt. Se till att planet blir parallell med marken så alla kraft går framåt inte neråt - det gör du med ett litet kort gaspådrag får att därefter bromsa in det sista med en noshöjning. Du kanske också har TP för långt fram, sätt TP på 120 mm.
    //R

  14. #14

    Standard

    Flight modes... det har nog inte min Futaba T14SG. :-D
    Men klokt!

    För hög hastighet, jo det hade jag nog pga vinden. Flög jag sakta som jag brukat göra förr så blåste flyget hit och dit, framförallt uppåt och neråt. Så jag höll helt klart för hög hastighet.

    Vinkel, första landningen var det nog säkert för brant. Andra landningen bättre, flöt ut parallellt mycket mer, men den börja ändå studsa på slutet. Tror vi måste lura dit markägaren och välta fältet.

    Bra tips hur som helst! Ska prova igen. Det har blåsit mycket, nu har det börjat regna också, så det är lite torrt med flygtillfällen... :-(
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •