Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Propelleradapter för en Volante Trainstar Epoch?

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Propelleradapter för en Volante Trainstar Epoch?

    Har en begagnad Epoch med en 3 mm motoraxel. Tyvärr, så fort jag drar upp motorvarvet flyger propelleradaptern av. Har mätt adaptern och den är för 3 mm. Nästa steg är 2.3 mm, vilket jag tror är för litet och när jag söker på nätet finner inga på 2.7-2.9 mm. Bortsett att byta motor, som verkar helt OK, tips på hur jag hanterar problemet?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Ja g antar att adaptern är av den typen som greppar om en slät axel med en spännhylsa och kona.

    Jag hade nyligen ett liknande problem. Då var det att muttern tog stopp mot gängslutet precis då propeller tyckes fästa. Lösningen då var en extra bricka så att mutter aldrig nådde gängslutet.

    I sämsta fall får du använda lite 'mild gänglåsning' på axeln. Men då är det stor risk att du aldrig får isär grejerna igen.

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    En vanlig låsmutter kan också fungera.

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Korrekt, helt slät axel, men de fyra tungorna som greppar axeln är helt stängda, skulle behöva öppna slitsen mellan dem med ca 1 mm men jag tror inte min Dremel jnte klarar så små toleranser.

    Citat Ursprungligen postat av OlleGE Visa inlägg
    Ja g antar att adaptern är av den typen som greppar om en slät axel med en spännhylsa och kona.

    Jag hade nyligen ett liknande problem. Då var det att muttern tog stopp mot gängslutet precis då propeller tyckes fästa. Lösningen då var en extra bricka så att mutter aldrig nådde gängslutet.

    I sämsta fall får du använda lite 'mild gänglåsning' på axeln. Men då är det stor risk att du aldrig får isär grejerna igen.

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Slät axel, inga gängor, har funderat på lika dant fäste som jag har på min crackwing och andra som jag fäster propellern med O-ring, men är lite fundersam på belastningen pga större prop.

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    En vanlig låsmutter kan också fungera.

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Den var intressant, ja, skulle kunna gå. Varför har inte alla propadaptrar en sådan konstruktion, klart bättre än de med klämtungor.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Korrekt, helt slät axel, men de fyra tungorna som greppar axeln är helt stängda, skulle behöva öppna slitsen mellan dem med ca 1 mm men jag tror inte min Dremel jnte klarar så små toleranser.
    Jag tror du har en adapter avsedd för en lite grövre axel. Jag har tittat och mätt på en jag har. Den passar till axel D=4 mm, slitsarna på klämhylsan är 4 st, var och en med bredden ca 0,8 mm.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror som OlleGE - du har antagligen en 3 mm axel men en adapter för 3.18 mm axel (1/8").
    Roger

  10. #10

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar för svaren, får se på den jag har om den kan vara 3,18, annars får det bli sen flygstart mha Banggood ... (tar ju 15-30 dagar även med prioritet)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Adaptrar och andra tillbehör går ju att hitta inom Sverige eller i alla fall inom EU så inte behöver du vänta på såna enkla grejor från Kina. Dessutom har Volantex en EU-Webshop - https://www.volantexrc.eu/
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Om de skiljer så lite som 0,18 mm så kanske det går att göra en hylsa av plåt från en läskburk eller frysform och lägga mellan. Kanske lite pillrigt men är nog inte helt omöjligt.

  13. #13

  14. #14

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Har redan beställt en 3 mm från Skara för att testa, men förslaget med banggood-adaptern var smart pga den lilla skruven som greppar axeln. Om man filar ett hack i axeln för skruven, har man en rätt stark infästning.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Adaptrar och andra tillbehör går ju att hitta inom Sverige eller i alla fall inom EU så inte behöver du vänta på såna enkla grejor från Kina. Dessutom har Volantex en EU-Webshop - https://www.volantexrc.eu/
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •