Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Aktuella hangflygställen

  1. #1


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard Aktuella hangflygställen

    Hej,

    Några försök har väl gjorts tidigare, att göra en förteckning över lämpliga hangflygställen i Sverige och för den delen även Norge och Danmark. Nu när flygsäsongen står för dörren och semestrandet till stor del kommer ske här hemma vore det väl bra med lite information om aktuella flygställen med vindriktning, landningsförhållanden och eventuella förhållningsregler.

    Börjar då själv med att ange Trillevallen ca 7 mil väster om Östersund som synnerligen lämpligt. Flygning i riktig fjällmiljö där det går att flyga på dom flesta vindriktningar och med utmärkta landningsförhållanden. Normalt är ju de flesta ställen i våra fjäll knepiga genom att det ofta är ren blockterräng som endast tillåter depronmodeller. Så är inte fallet i Trillevallen utan här funkar även avancerade hangmodeller när det gäller landningen. Här finns fjällhotell för inkvartering men även stora parkeringsplatser för husbil eller husvagn. Kontakta mig gärna med ett PM om ni är intresserade av att besöka stället, jag hänger givetvis med om jag har möjlighet.

    Fyll nu på med fler ställen i vårt land och även Danmark och Norge, om vi får komma dit denna sommar förstås.

    Robban

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har inte riktigt följt med i debatten med transportstyrelsen. Men måste inte en klubb godkänna ett hang? Om jag bor i skåne o åker till Trillevallen, måste jag vara med i en klubb i trakterna som har godkänt trillevallen?
    fredrik

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Transportstyrelsen är ju lite av experter på att skapa krångliga regler, men så som JAG har uppfattat det, så måste man ha ett "drönarkort" för att flyga på andra ställen än på modellflygfält.
    Och man får inte flyga med kärror med större spännvidd än 3 meter.

    Rätta mig om jag har fel...

    I alla fall,
    Skåne har ett flertal platser där det går utmärkt att flyga hang.
    Mest kända är väl Hammars Backar/Kåseberga, men söker man på "Club Parapente Syd":s sida så finns där ett antal.

    www.cps.to

    Sen finns det ett antal 'småställen' längs kusterna, är det bara rätt vindriktning så går det att flyga på en hel del sandbankar och klitter med lätta kärror...
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Drönarkort ja, A1/A2 max 25kg. Däremot kan jag inte komma ihåg att det fanns en maximal spännvidd på flygplan, utan bara vikt. Men med detta får du flyga på platser utanför ditt modellflygfält. Om du håller dig till max 120meters höjd, 150meter ifrån byggnader och människor etc. Detta är vad jag kan komma ihåg från huvet.. Så för säkerhets skull ta och kolla reglerna på Transporstyrelsen, för jag kan ha fel i något.

  5. #5

    Standard

    A3-C3 är väl max 25 kg och max 3 meter bredd och måste drivas med elektricitet. Nånstans läste jag att dessa gäller autonoma system.

    A3-C4 är väl den klass som gäller för oss modellflygare? Dvs mx 25 kg, får inte styras automatiskt. Även för förbränningsmotorer utöver el. Och om man inte har en motor... ja då är det ju bara bättre och måste väl vara ännu mer okej? :-D

    Samt det med 150m avstånd från byggnader o människor osv som nämndes ovan.

    Så jag håller med, kolla upp... jag har blivit insnöad i de finska reglerna, men jag tror inte de avviker så mycket från EASAs och jag vet inte hur mycket de svenska ändrats heller.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Här finns reglerna.. modellflygplan går under kategori öppen. Så öppna den fliken och kolla.
    Busenkelt.
    Så med lite Google-Fu fann jag detta..
    https://www.transportstyrelsen.se/sv...ighet/dronare/

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag har inte riktigt följt med i debatten med transportstyrelsen. Men måste inte en klubb godkänna ett hang? Om jag bor i skåne o åker till Trillevallen, måste jag vara med i en klubb i trakterna som har godkänt trillevallen?
    Nej det behöver inte vara någon klubb som godkänner flygfältet/hanget.
    Som medlem i RCFF kan du själv ansöka om att få en plats godkänd för modellflyg genom att lämna in en ansökan till Transportstyrelsen genom RCFFs försorg. Du hittar beskrivningen av tillvägagångssättet här: faltregister.se
    Det förutsätts givetvis att platsen är lämplig och att markägaren ger sitt tillstånd. Det ska påpekas att Transportstyrelsens handläggningstider är ganska långa för närvarande så det är bra att vara ut i god tid.
    /Michael

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    A3-C3 är väl max 25 kg och max 3 meter bredd och måste drivas med elektricitet. Nånstans läste jag att dessa gäller autonoma system.

    A3-C4 är väl den klass som gäller för oss modellflygare? Dvs mx 25 kg, får inte styras automatiskt. Även för förbränningsmotorer utöver el. Och om man inte har en motor... ja då är det ju bara bättre och måste väl vara ännu mer okej? :-D
    Det är kommersiellt tillverkade drönare som ska kategoriseras och märkas i klasserna C0-C4. Våra hembyggda modellflygplan räknas som "privately built" och behöver inte C-klassas. "Privately built" får väga max 25 kg och inte vara autonoma. Förbränningsmotordrift är O.K. och det finns ingen begränsning av spännvidden. Om "privately built" flygs från andra platser än modellflygfält ska man följa de regler som gäller för kategori A3. Piloten behöver registrera sig som operatör och ha ett drönarkort för klass A3.

    Den här bilden kan ge en viss överblickl över indelningarna:
    A-kategorierna avser HUR man flyger och C-klasserna (och "privately built") VAD man flyger.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	drones-requirements-categories.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	104,3 KB 
Id:	72913

    /Michael

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Då fortsätter jag att flyga hang med mina 1,5-2-meterskärror med en vikt på max 2 kg utanför eventuella åskådare, med A3-certifikat...



    Har detta någonsin varit ett problem????????????
    Retroholic!

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det har aldrig varit några problem med modellflyg, ish nu när "allt" är elektriskt och tyst.
    Men man kan inte sluta halvvägs när man börjat skriva regler för något, det ena ger det andra sas.
    Man skulle aldrig börjat, är lärdomen.

  11. #11


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Tråden tog sig en lite annorlunda vändning, jag ville höra om aktuella, lämpliga flygställen, men det kom i stället att handla om hangflygning med avseende på nuvarande regelverk. Men ok, jag kan väl kommentera med mina åsikter i den frågan.

    För det första finns det mig veterligen inget hang i Sverige som finns i någon klubbs tillstånd (undantag Ålleberg), alltså med andra regler än dom generella. Det lär väl också vara svårt att skapa ett sådant tillstånd genom att hangen ju oftast finns på "publika" ställen som också ofta är naturreservat, t ex Ålleberg och Hovs Hallar. Här lär man nog få förlita sig på de generella reglerna. Det stora problemet för hangflygningen är nämligen regeltexten "150 m avstånd till byggnader och människor". Det är ju liten mening med att ha utökad flyghöjd, som t ex i Ålleberg, om man samtidigt har andra människor som helt okontrollerat rör sig på det ställe man tänkt landa på. Jag har själv flera gånger skippat flygning på Ålleberg när jag varit där orsakat av allt för mycket folk på landningsområdet. Ett extra problem på Ålleberg är ju dessutom att skärmflygarna helt ohämmat brer ut sig på hela det möjliga landningsområdet. Samma problem är det naturligtvis på Skånehangen, mycket folk på landningsområdet, speciellt under sommarmånaderna.

    När det gäller flyghöjden, 120 meter om man flyger efter de generella reglerna, är det inget problem när man flyger på kusthangen. Problemet är att hålla sig 150 meter från människor, speciellt vid landningen. När man som jag nämner t ex flygning i Trillevallen går det relativt bra att hålla sig undan från människor genom att området är stort och det går att hojta till någon vandrare eller mountainbikeåkare som närmar sig. När det gäller tillstånd från markägaren är detta samisk mark och den same som som har markrättigheterna här har inget emot flygningen, jag har t.o.m. fått ok från honom att köra upp med min fyrhjulsdrivna bil upp till bergstationen. När det gäller flyghöjden på detta ställe är det alltid 120 m till underliggande terräng som gäller. Genom att fjällsidorna inte lutar brant kan man hålla 120 m till underliggande terräng om man inte flyger för långt ut från hanget. Det är inte optimalt, men det fungerar.

    Generellt är det med andra ord de lokala förhållandena som avgör om det går att flyga på ett hang eller inte med hänsyn till regelverket. Jag tror vi var lite svaga på att bevaka detta i samband med remissandet till regelskärpningarna, men nu är det som det är. Det gäller att flyga med förnuft, men det blir extra svårt när man inte har möjlighet att ha ett fredat landningsområde. Skärmflygarna har tagit över många av våra hangställen så det gäller kanske att hitta andra ställen som inte är lika attraktiva för dom för att vi ska få ha kvar möjligheten till vår hangflygning, som enligt min mening är den bästa formen av modellflyg. Det vore en enorm förlust att mista den flygupplevelsen.

    Så kom igen nu, nya, lämpliga hangställen, lämpliga för oss och utan en massa människor och tyvärr oftast nedvärderande skärmflygare. Dom förstår oftast inte att vi har en liknande hobby, som är lika viktig för oss båda och att man måste ta hänsyn till varandra.

  12. #12


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ja, maken till trådkapning?? Trist kan jag tycka.
    Dessa frågor har tragglats i andra trådar redan.

    Här är en klassisk lista att kolla igenom:
    Krister har lagt ned ett jäkla jobb till gagn för oss alla.

    Krister Bergenfeldt's Modellflyg

    Mvh

    Mats W
    Flygsmurfen

  13. #13


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Ja Mats, jag känner till listan och det gedigna jobb som är nedlagt. För mig känns det dock som att vi behöver uppdatera oss, framförallt med tanke på detta regelverk. Vissa av dessa hangställen, precis som många modellflygfält, är svåra eller omöjliga att flyga på efter regelverkets tillkomst. Men, det finns helt säkert många fler ställen som är möjliga även om Sverige definitivt inte har dom bästa förutsättningarna för hangflyg. Vi i Östersund hade t ex ett litet men rätt bra ställe på Frösön inom Åre/Östersund CTR, centralt och med alla tillstånd, även från flygledningen på Frösön. Men tyvärr, efter att dessa regler kom till visade det sig att flygstället låg ca 4 km från den närmaste punkten för flygplatsens bana. Med en kilometers marginal (5 km) blev det plötsligt bara möjligt att flyga under 50 meters höjd där trots våra tidigare tillstånd, dessutom gjorde 150 metersregeln det helt omöjligt genom att många människor tränar löpning upp och ner för backen sommartid. Det är trist, men av den anledningen måste vi kanske söka oss till nya ställen där vi inte tvingas vara notoriska lagbrytare och enligt andra vara en stor säkerhetsrisk.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Som boende i Östergötland, saknar jag alla möjligheter för hangflyg.

    Omberg duger icke med sin granskog eller tallskog skog till öster, eller branta sidor med skog med enormt stora ekar eller andra träd till väster.

    Fullständigt Helt värdelöst för hangflyg.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •