Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Val av el-setup till äldre träbåt?

  1. #1

    Standard Val av el-setup till äldre träbåt?

    Hej,

    En lokal RC-båtförare har en gammal träbåt han vill elkonvertera så den går 30-40 "skalaknop" vad nu det blir.
    Båten är ca 60 cm lång, väger ca 2 kg, propelleraxeln är 4,3 mm.
    Finns det någon här som kan rekommendera nån setup (motor + fartreglage + om nåt behövs till)?
    Eller kan ge förslag på vem man kan fråga.

    Mvh
    MickeM

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	boat1.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	322,0 KB 
Id:	72944 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	boat3.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	368,0 KB 
Id:	72942 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	boat2.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	296,3 KB 
Id:	72943 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	boat4.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	249,7 KB 
Id:	72941
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det enklaste är väl att försöka omvandla effekt och varvtal från den gamla motorn. Det är svårt att se på bilden var det är för motor men kanske en 2,5 cc diesel.
    Leta efter någon motor med 250 watt vid drygt 10000 varv så kommer du kanske ganska nära.
    Är det en större motor så blir det motsvarande högre motoreffekt - eller så väljer man lite högre effekt men anpassar varvtalet till det man gissar originalmotorn gav.

    Det finns både motorer och fartreglage som är vattenkylda för båt så att det gamla systemet funkar - men lite nya mjuka slangar.

    https://hobbyking.com/en_us/2040sl-4...en_us_products
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag byggde en Pelle Pettersson ritad båt Alfa 24 som RC båt när jag var tonåring. Jag hade en Graupner 550 motor i från början och bytte ut mot lite moderna grejer. En sån motor enligt ovan köpte jag på Rcflight, men axeln var angivet fel diameter (nu rättad) så jag skickade tillbaka den, då jag har 3,17 mm på befintlig. Så jag köpte en annan motor från Rcflight som nu är utgången. Vid första körningen sprack plastkardanen och som tur var kunde jag simma ut och hämta båten. Köpte ny kardan i metall från MBS RC models, https://www.mbs-rcmodels.se/batar-och-battillbehor/, och har inte provkört än. Jag har ingen vattenkylning, jag kör väldigt sakta och kanske det behövs i långa loppet, jag vet inte. Jag vet inte hur han ska få propelleraxeln att passa motorn, lite udda dimension, men han kanske har nån adapter/övergång? Obs att jag är superamatör på båtar .
    Fartreglage som jag har: https://www.rcflight.se/visaprodukt....-batreglage-v3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •