Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Blyvikter??

  1. #21

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Zink har inte riktigt samma vikt/densitet som bly...
    Retroholic!

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Zink har inte riktigt samma vikt/densitet som bly...
    Nä det vet nog alla om som gått i skolan (11 kg mot 7 kg eller va va det... :-) Men visserligen, har man trångt där man ska peta in blyet så blir det svårare med zink förstås. Jag använder zink också, lättare få tag på (däcksfirmorna ger bort kilovis) och 100 gram zink väger lika mycket som 100 gram bly så det har funkat bra där det finns utrymme i kroppen. Smälter man inte ner utan bara limmar fast så spelar det ingen roll vad man använder för material. Bly har ju en del mindre bra egenskaper...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    och 100 gram zink väger lika mycket som 100 gram bly

    Nähää??
    Hade jag ingen aaaning om...!
    Retroholic!

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu är ju problemet löst, Kay Krut bistod med en låda äkta MYCKET FINA blykulor, det är knappt man vill forma om dem så de passar i röret i kroppen....
    Retroholic!

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är väl ingen fara att gå på en tom, kanske öde skjutbana och plocka bly. Den som skjuter har väl som plikt att se till att inga människor eller djur befinner sig i skottlinjen före eldöppnande ?

    Vi hade en jättestor semafor som var röd på ena sidan och grön på den andra. Ingen fick skjuta om semaforen visade rött. Den står kvar. Självklart full och pepprad av kulhål. Vart exakt kulorna flög då, visste ej bassarna men det var obebott i den riktningen likaväl, till över 5000 meter.

    Jag har tillgång till tre stycken militära skjutbanor där all aktivitet har upphört sedan årtionden. Tonvis med bly att plocka. En av skjutbanorna har jag personligen blivit utbildad av försvarsmakten på. Kanske skulle jag kunna plocka upp några av mina egna kulor och tillverka vikter av dem.

    Ett väldigt bra exempel på miljövänlig återvinning.
    Senast redigerat av BJS den 2021-06-12 klockan 17:33.

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det bästa blyet är legerat med metallen Antimon, kanske en gnutta Arsenik och kallas nu "stilmetall" eller "hårdbly"

    Denna legering används inom vapenkonsten eller det traditionella tryckeriet.

    Miljöpåverkan är relativt sett negligerbar på det att det kan ligga i hundratals år i jorden och endast ytterst litet, svettar ut vattenlösliga kemiska blyföreningar.

    Självklart kan 1000 ton bly på en gammal militär skjutbana utgöra ett lokalt miljöproblem.

    Om jorden är sur, men ej basisk eller neutral, så får man problem.

    En 19 mm stor muskötkula av bly kan ligga i havsvatten i 500 år, med en förhållandevis lätt blåvit oxidering på ytan.
    Senast redigerat av BJS den 2021-06-12 klockan 18:15.

  7. #27

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Det bästa blyet är legerat med metallen Antimon och kallas "stilmetall" eller "hårdbly"

    Denna legering används inom vapenkonsten eller det traditionella tryckeriet.
    Jag ska inte ge mig in i den här diskussionen allt för ingående men vill dock varna för metallen antimon som faktiskt är giftig. Jag har lite erfarenhet av olika legeringar inom blyhanteringen då jag hållit på med denna metall de senaste femtio åren. Inom just skyttet så använder man allt från rent bly till hårda legeringar. Inom svartkrutsskyttet användes oftast helt rent bly eller svagt legerade kulor. Till modernt skytte med högre hastigheter är legerat bly vanligare. Till balansering av våra modeller är rent bly att föredra då det är enklare att forma eller klippa till lämpligt format.
    Vad gäller att beträda en skjutbana för att plocka bly så är det, som jag skrev tidigare, inte att föredra. Jag skulle inte för en sekund lita på att någon beaktade en röd semafor som skjutförbud , vilket ju också framgår av inlägget ovan med en fullproppad röd semafor !!
    Nu har ju Thomas fått sitt bly så jag hoppas att den här diskussionen är avslutad, åtminstone för min del.

    Ha en riktigt skön sommar så syns vi på Ope!

    Kay krut

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Man kan ha en vän som står vid skjutvallen och vaktar och varnar om man vill.

    Eller så är skjutbanan helt avstängt.

    Träd växer upp och blockerar mekanismerna för tavlorna, träd växer upp på vallen. Folk sätter sig och skiter under blinderingen så att det stinker. Bränner ned det gamla tavelhuset.

    Blyet ligger kvar i sanden likaväl.
    Senast redigerat av BJS den 2021-06-12 klockan 18:50.

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Metallen antimon är synnerligen helt ofarlig i legering med andra metaller. Metallen koppar kanske du är rädd för på samma vis ?

    Man kan äta ett piller av ren Antimon-metall, för att rensa tarmarna, detta utan att dö. Känt sedan antiken.

    Förr sparade man metallbiten och tvättade den för återanvändning när den kommit ut därbak.
    Senast redigerat av BJS den 2021-06-12 klockan 19:08.

  10. #30

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Det är fel att tala om grundämnen som skadliga i metalliska legeringar

    Som exempel: Avzinkningshärdig mässing och så kallat rödgods, innehåller en viss liten del bly, för att metallen ej skall förstöras av vattnet.

    Alla slika legeringar innehåller grundämnena koppar, kanske zink, kanske något litet bly och arsenik.

    Fy vad läskigt det är, eller hur ?

    Likaväl är vi friska och glada för vårt friska, rena, kranvatten som kommer i rör av den giftiga tungmetallen koppar.

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu har det spårat ur "pau richktitt", frågan gällde ju vikter i en hangkärra.
    Bly är ju den tyngsta metallen som är tillgänglig för 'gemene Svensson' och lämplig som ballast i flygplan.
    Att labba med olika andra metaller är knappast gångbart, i så fall skulle ju kvicksilver vara mest användbart, men absolut inte lämpligt.... 13,5 kg/liter....

    https://wikiskola.se/index.php/Tabel...ga_v%C3%A4rden
    Retroholic!

  12. #32

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag är inte rädd för att plocka bly på skjutbanor som är för tillfället är avstängda, eller rentav permanent avstängda sedan flera årtionden.

    Visst, det är svårt att backa från sina felaktiga åsikter.
    Senast redigerat av BJS den 2021-06-16 klockan 22:20.

  13. #33

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har i alla fall ej förordat grundämnet kvicksilver som ballast. Dock råkar jag inneha helt fullständigt lagligt ~490 gram i en nu extra skyddad behållare. Balancen mot 500 gram gick åt för att leka med tändhattar i ungdomen

    Haha.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •