Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Frsky V8fr-II glitchar med bensinmotorer

  1. #21
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tappar nästan alltid mottagning när jag kommer för nära mina kärror(0-1m), är tydligen inget ovanligt.

    vore jag dig skulle jag kasta den där v8fr mottagaren, du kommer troligtvis alltid ha problem med den.

  2. #22
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Mja, kasta dom vette sjutton. Dom har ju funkat fint i flera år i mina metanol kärror och elflyg, det är nog just tillsammans med tändningen till bensinmotorer som det strular..


    Ska läsa på lite om varför man tappar mottagning när man står nära modellen

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att du "tappar mottagningen" när mottagaren befinner sig väldigt nära sändaren behöver du inte oroa dig för. Gissar på att ingångssteget i mottagaren inte riktigt förmår att hantera den höga insignal som det blir i detta fall. Har hänt även mig många gånger men inget som påverkat funktionen i normal drift.
    Roger

  4. #24

    Standard

    Fast visst är det obehagligt när man skall kasta iväg en något instabil sak när rodren plötsligt börjar fladdra vilt. Möjligtvis kan man undvika det genom att ställa in failsafe på visst sätt. Det borde man faktiskt undersöka.
    Bra veta att nya mottagaren inte överstyrs lika lätt. Dock tror jag inte att det är överstyrning som vållat dina tidigare problem.
    PO

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast jag har aldrig upplevt att rodren "fladdrar vilt" när man skall starta modellen utan har fått låg RSSI-indikation när man startat upp modellen med sändaren precis bredvid. När den sen är typ 0,5 m ifrån modellen så har det upphört. Finns ju även flera märken som påpekar att man gärna skall ha ett par meter mellan modell och sändare när man skall binda mottagaren.
    Roger

  6. #26

    Standard

    Jag har en XM+ som lätt överstyrs. Måhända är det bara den individen. Bindning inget problem.
    PO

  7. #27

    Standard

    Om modellerna är värda en del skulle jag uppgradera radio och mottagare till något annat. Tråkigt när det ska strula med sånt här för vissa flygare/viss utrustning, inte värt pengarna att snåla fast flera säger "funkar bra för mig".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då är det nog i många fall mest en psykologisk uppgradering - alltså att nåt dyrare per automatik för vissa upplevs som "bättre". När det gäller FrSky så har det fungerat utmärkt för mig - liksom Futaba/Assan och Spektrum.
    Roger

  9. #29
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tillbringade 5 timmar på fältet idag med massor av flygtid både med min 10cc och min 30cc. Noll problem, perfekt mottagning och lysande väder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210609_212029.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	141,5 KB 
Id:	73006

  10. #30

    Åbergs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    2
    Jobb
    Kiviks musteri
    Klubb
    MK III AVIATÖRER

    Standard

    Kraschade en Yak54 med en twin bensinare, använde en rx8. Googlade och hittade info om att mottagaren var känslig och kunde hänga sig vi störningar från tändsystemet. Använder bara rx8pro som master och en RS mottagare som slav i mina bensinare utan några problem. Har fortsatt förtroende för frsky. Använd din Taranis eftersom mottagaren matchar automatiskt mot den. Använd minst accst ver 2.1.
    / Ola.

  11. #31

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Ett problem kan vara att mottagarens kretskort inte sitter fast i den. Skramlar lite när man skakar den.

    Har jag märkt på många frsky. Alldrig krashat för det men kan ju va nåt att tänka på.

    Prova en gång att lägga tändsystemet på mottagaren med den igång märkte inget funka som vanligt.

    Även på 35 med en Graupner/jr Zenoha 62cc med magnettändning funka klander fritt.

    Förmodligen mottagaren Va den hv kan ju det va det som ställde till det, vad vet jag.

    Thomas

  12. #32


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Glöm inte att temporärt utesluta all övrig elektronik, såsom ON/OFF-switchar, BEC:ar, gyron mm. Koppla förbi allt sådant. Inte ovanligt att vibrationerna från motorn med tiden orsakar internt glapp.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #33
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Lite fel placerad information MEN det tillhör lite ämnet! Och känns onödigt att skapa en ny tråd!

    Nämnde tidigare i tråden att jag införskaffat radiomaster R86 mottagare som funkar kalasbra, ja en har gjort det iaf sen har jag 4st till som efter en stund tappar signal och rebootar, så fort jag ger signal/utslag.
    Efter lite funderande och felsökande inser jag att de blir överhettade, upptäckte att IN spänning helt plötsligt steg från 6v till 8.6-9v trots att det inte var mer än 6v in(uppmätt), kände att mottagaren blev ruskigt varm och troligtvis är orsaken överhettning som skyddar mottagaren genom att slå ifrån!
    Testat tejpa en liten aluminium bit på undersidan(direkt emot microchipet) för att avleda värmen, fungera felfritt efter det!

    En teori är att IOM att de blir så pass varma får de felvärde på IN spänning och differensen mellan den faktiska spänningen och mottagarens högre avlästa värde gör att den rebootar, IOM att den enda mottagaren jag kör med som fungerar felfritt har jag 7.2v IN, känns overkligt att 4/5 nya mottagare failar varav en är från en helt annan batch(inte den som fungerar felfritt).

    Detta är bara lite vilda gissningar i min skalle varför det krånglat

  14. #34

    Standard

    Min erfarenhet är att Frsky har problem med överstyrning av mottagaren på nära håll, under metern.
    /OlleG

  15. #35

    Standard

    Min erfarenhet med Frsky är att mottagarna lätt blir överstyrda när sändaren är närmare än 1 m. På X8R, S6R har jag sett fenomenet.

  16. #36
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    R86 radiomaster mottagare

    Lite kylpasta

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	199388D5-B375-4B19-B983-A7B259E3E7CC.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	73202


    Och sedan en liten 2mm aluminiumbit fastlimmade i ena kanten med CA

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5A297FB8-6405-4F14-83C0-40563E2AE9FF.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	73203 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A5FE4645-F768-4242-903F-8905FE34835B.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	73204

    Nu håller de sig svala!

    /MrBob

  17. #37
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Snyggt!

  18. #38


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag har haft åtskilliga V8FR II i drift i många år nu på bensinare utan problem. Det stämmer också att ingångssteget blockeras om man håller sändaren för nära mottagaren (typ mindre än en meter) men det har jag aldrig upplevt som ett problem utom om man har sändaren liggandes invid planet när man slår på mottagaren.

    Det finns dock en annan egenhet hos V8:an. Frsky anger spänningsområdet 3 - 16V och den funkar också inom dessa gränser. Utom vid bindning! Då krävs minst 4,8 - 5V. Det tog mig någon timme att klura ut! Använde temporärt ett 3S NiMH när jag skulle binda vilket inte funkade. Bytte till ett 5S och då funkade det. Provade några andra V8-mottagare och de betedde sig likadant.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  19. #39
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Sedan jag avvecklade mitt v8fr-ii bestånd i bensinkörrorna så har jag inte haft en glitch på hela sommaren. Konstigt att det funkar för dig Mange

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Jag har haft åtskilliga V8FR II i drift i många år nu på bensinare utan problem.
    Instämmer, samma erfarenhet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •