Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Frsky V8fr-II glitchar med bensinmotorer

  1. #1
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Frsky V8fr-II glitchar med bensinmotorer

    Tjenare!

    Har under vintern byggt tre stycken bensin flyg som alla tre har utrustats med frsky V8fr-II mottagare.

    Vid premiärflygningen av den största kärran (30cc) var jag otroligt nära att sätta den i backen direkt efter start då jag för ett kort ögonblick tappade all kontroll från radion, planet fortsatte med servon i fasta lägen. Återfick kontrollen, flög bort och vände för att sedan landa.

    Efter en lång tids googlande valde jag att försöka lösa problemet med en ny radio (radiomaster tx16s).

    Idag premiärflög jag min minsta bensinare (10cc) och samma sak hände igen. Kom flygandes på hög höjd och planet slutade svara i ca 1-2 sekunder för att sedan återfå kontrollen.

    Jag har inte upplevt detta fenomen med eldrivna flygplan varför jag misstänker att dessa mottagare är väldigt känsliga för störningar från motorns tändsystem.

    Någon som varit med om liknande? Bör jag byta ut samtliga mottagare i mina bensinare och sätta dit mottagare av annat märke? Spektrum kanske?

    Mvh
    Mattias

  2. #2

    Standard

    Jag tycker du skall göra räckviddsprov med och utan motor för att se om tändsystemet påverkar räckvidden. Om det inverkar så finns vissa installationsregler att följa. Jag antar att du tex har separat batteri för tändsystemet. En annan regel att ha stort avstånd mellan mottagarinstallation och tändsystem.
    PO

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej PO, tack för svaret! På 30cc'n är det långt mellan mottagare och tändning. Separata ackar till tändning på samtliga kärror. Har ingen telemetri med dessa mottagare, men hade full kontroll från över 50 meter med radion i rangecheckläge

  4. #4
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210602_182348.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	84,4 KB 
Id:	72973

    Rosa ringar visar plats för mottagare och tändning

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kanske skulle prova med mottagare med lite nyare system - ACCST/D16 eller Access. Den du kör är ju i grunden en "gammal" D8-mottagare om jag minns rätt.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Om du har 50 m med motorn igång så är det knappast störningar från tändsystemet.
    /PO

  7. #7
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jo det är ju en accst d8, inte senaste modellen direkt. Men då jag kör med en radiomaster sändare kan jag ju skippa frsky helt och använda något som är lite mer välbeprövat. Har läst en lång tråd på rcgroups om folk som haft stora problem med x8r där de helt plötsligt tappar kontakten även på nära håll

  8. #8

    Standard

    Om du har 50 m med motorn igång så är det knappast störningar från tändsystemet.
    /PO

  9. #9
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Om du har 50 m med motorn igång så är det knappast störningar från tändsystemet.
    /PO
    Jag är inte superkunnig på detta, men det kan inte vara så att det blir någon momentan störning som kommer sporadiskt som triggar mottagaren att starta om, vilket i sin tur lämnar alla servon i dess senaste läge, tills dess att omstarten är klar och jag återfår kontrollen.

    Det är svårt att avgöra till 100% om det sker en omstart när jag gjorde min rangecheck då jag inte får rssi från dessa mottagare..

    Jag tror jag provar att köpa en nyare Rx8r och kombinerar denna med en xm+ för redundans. Håller tummarna att detta löser problemet!

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ryck i alla kontakter till servon mm.
    Det är sjukt känsligt med vibrationer i bensinare.
    Jag sätter en klutta Epoxy på alla kontakter för att verkligen låsa stiften i sina resp plasthöljen för att undvika
    konstigheter.
    Men det låter ju som du får en störning av något slag??
    Kanske idé att prova med helt annan radio om det går?
    Hoppas det löser sig?
    Klart tris anledning att förlora en maskin (och ganska farligt också).

    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    faktum är att jag efter första glitchen med min 30cc åkte raka vägen hem och köpte en ny radio. Hade en taranis innan som jag använt i flera år. Och nu då en radiomaster. Men då felet alltså dykt upp i två olika plan, med två olika radios där de enda gemensamma nämnarna är att båda planen har identiska mottagare och identiska optiska killswitchar (rcexl), så misstänker jag ändå mottagarna.

    Epoxy på alla kontakter är något att överväga dock.. Hängslen och livrem

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Kör Frsky, haft en sån mottagare och åkt i backen med två kärror pga den, satte den då mellan hammare och betonggolv direkt efter jag fick markkänning andra gången och fått flertalet tappande av mottagning.

    Kör x8r mest och de har fungerat felfritt med Frsky sändare

  13. #13
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Mr.bob, syftar du på V8fr-II som fick smaka storsläggan?

  14. #14
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Du har väl inte monterat antennerna nära kolfiber röret som är vingbalk? Kolfiber skärmar radiosignaler mycket. Det gäller att hålla antennerna en bit ifrån kolfiber.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  15. #15
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Nejdå på stora kärran går antennerna längs sidan. 10cc-kärran har inhögen kolfiber öht. Uppdaterar här när jag testat Rx8r-pro. Beställde igår från rcflight

  16. #16
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Mr.bob, syftar du på V8fr-II som fick smaka storsläggan?
    Javisst! Rena skräpet tyvärr.. vet/sett flera som är supernöjda med dom, tyvärr inte jag !
    är lite trist att X8R/Rx8R blivit så dyrt.. svårt att hitta bra anpassade mottagare tycker jag men gjorde ett jefla bra köp för inte så länge sen, radiomaster R86 6ch som har RSSI telemetri, 120kr ! Dock har valutan blivit galen nu så 175kr kostar de idag..! Men de har funkat kalasbra med Frsky sändare.

  17. #17

    Standard

    Kanske är matningen? Dvs att mottagaren råkar ut för brownout och rebootar, tar väl max nån sekund.
    Dvs att spänningen glappar (pga vibrationer), dra i så fall fler matningskablar till mottagaren (löda Y eller använda tex DPSI-liknande fundering med dubbla matningskablar.
    Eller att spänningsnivån sjunker snabbt under gränsen av nån anledning.
    Har du har skild matning för tändsystemet?
    Eller att du har för långa matningskablar.
    Dessa glitchar ovan borde du kunna få på marken också.

    Tvinna alla kablar, använd elektrolytkondensatorer, ferrit-kärnor o filter, använd inte mekaniska switchar, osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    På 30cc-kärran matas mottagaren med dubbla 1450mah 2s life-ackar och tändningen med en egen 1450 life ack. Optisk killswitch till tändningen. Nya mottagare kommer imorgon. Förhoppningsvis provflygning i helgen

  19. #19

    Standard

    Själv har jag bara goda erfarenheter av X8R men har bara haft den i el och segelkärror. Har för mig att det kom en efterföljare som skulle vara okänsligare för tändningsstörningar. Och det fanns väl en anledning till det.
    Vad som förbryllar är att det inte märks när du gör räckviddsprov på marken med motorn snurrande. Har alltid ansett det som ett bra prov att göra på ny modell men bensinmotor.
    Hoppas det går bra med nya mottagaren. Och glöm inte att berätta för oss som sitter på läktaren.
    /PO

  20. #20
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ikväll fick jag chans att prova den nya mottagarsetupen i min 10cc-kärra. Förutom att den ville gå i failsafe när jag höll radion väldigt nära modellen från vissa vinklar (inom en meter) så funkade det galant. Range check såg bra ut och med ca 7 flygningar så hade jag inte en enda glitch i luften.

    Blir mer testning imorgon, men detta ser lovande ut. V8fr-II passar nog bättre i metanolare och elkärror.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •