Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nya regler från 1 januari 2024

  1. #1


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard Nya regler från 1 januari 2024

    Från och med den 1 januari 2024 kommer drönare som saknar C-klassning men som redan har släppts ut på marknaden före det datumet att kunna fortsätta flyga

    • som begränsad A1 om de väger mindre än 250 g (enligt artikel 20a i EU 2019/947), eller
    • som A3 om de väger mindre än 25 kg (enligt artikel 20b i EU 2019/947).

    Drönare som både saknar C-klassning och släpps ut på marknaden den 1 januari 2024 eller senare kommer enbart att kunna fortsätta flyga antingen med tillstånd från Transportstyrelsen inom den specifika kategorin eller inom ramen för en modellflygklubb.
    Har du en privatbyggd drönare? Då sker det inga ändringar från 31 december, utan samma regler som tidigare fortsätter att gälla, det vill säga

    • privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram och som inte flyger snabbare än 19 meter/sekund får flygas över utomstående personer som finns i området, men aldrig över folksamlingar,
    • privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.

    På den här sidan kan du se en översikt av de nya reglerna
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Kristallklart! Kommer få stort genomslag i verksamheten...

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det verka enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat det..........................

    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kommer väl inte att påverka verksamheten på våra klubb-flygfält ö h t. Däremot för de som flyger på andra ställen.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Alla RTF modeller/drönare som köps från och med i år är alltså nu förbjudna utomhus förutom dessa som är godkända:

    Label Drone Model Manufacturer
    C0 Mini 2 SE
    Mini 3 & Mini 3 Pro
    Mini 4 Pro
    DJI
    DJI
    DJI
    C1 Mavic 3, Mavic 3 v2.0, & Mavic 3 Cine v2.0
    Air 3
    DJI
    DJI
    C2 eBee
    Mavic 3E EU, Mavic 3T EU & Mavic 3M EU
    Matrice M30 EU & Matrice M30T EU
    AgEagle
    DJI
    DJI
    C3 Trinity F90+
    Inspire 3
    Matrice 350 RTK
    WingtraOne
    Quantum System
    DJI
    DJI
    Wingtra
    C6 UX11 Delair

    https://eudroneport.com/blog/list-of-certified-drones/

    Eller finns det en annan tolkning?

    / Ingemar

  6. #6
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Alla RTF modeller/drönare som köps från och med i år är alltså nu förbjudna utomhus förutom dessa som är godkända
    Byt ut en skruv och hävda att den är hembyggd, och flyg under A3.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Men tänk om det kommer en Boeing farande mellan träden i trädgården?
    Farligt, farligt. :-)

  8. #8
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Skönt att man flyger linflyg.....

  9. #9

    Standard

    Tyvärr påverkar detta även modellflygare som vill flyga sina flygplan på andra platser än godkända fält. Jag tänker framförallt på sjöflygare och hangflygare. De flesta modellflygplan hamnar i A3 risk-klassen.

    Här en en bra video:


  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och som vanligt är det väl bara vi organiserade och medvetna flygare som (kanske) kommer att följa regelverket.
    Sen finns ju alltid möjligheten att få t ex sin sjöflyg-sjö godkänd som RC-flygfält.
    Eller så får ni konvertera till att bli RC-båtåkare... Vi är rätt många här i trakterna som tagit upp den delen av RC-hobbyn igen.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Är nåt av detta kristallklart för oss som flyger modellflyg och modellhelikoptrar och allt annat som flyger i modellväg som är i närheten av "flyg" och "helikopter" som flygs i luften?

    Och nu pratar jag allt från scratch-byggen, kit-byggen, ARF, osv i viktklassen upp till 25 kg. Inget av dessa är eller kommer bli C-märkta av någon tillverkare. Jag är förstås helt ointresserad av DJI och wannabe/lookalikes som fått igenom sina specialmärkningar. Jag och många här är modellflygare.

    Modellflygfälten finns inte överallt, så vad gäller för alla som inte flyger på ett dedikerat förenings-bundet registrerat och godkänt modellflygfält som följer regelverket från år till år.

    Jag och flera av oss som flyger har lokalt avlagt utbildningen och erlagt A1/A3-licensen som gäller i flera år framöver.

    Vad gäller alltså nu (inte före 2024, det har varit och farit).

    Jag bor i och för sig inte i Sverige, men reglerna börjar ju på EASA-nivå och då får länderna hantera det på sina sätt, men ändå. Och går det att få in fler flygare inom modellflygandet, eller är det egentligen kört? Och den där rusningen att köpa en DJI för att fota/filma, har inte den flugan kommit och gått? "Allt är redan fotat/filmat". Och ingen får publicera bilder på nåt längre utan att det ska granskas. Så hela den här cirkusen är riktad och ämnad till kommersiella flygare, egentligen. Men den delen är helt ointressant för oss modellflygare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Egentligen är reglerna för A3, slasken, inte särskilt uppseendeväckande.
    Jag flyger aldrig över människor och tar omvägar runt byggnader. Beror ju lite på höjd också.
    En sak jag inte förstår är varför rekreationsområden ingår, enligt TS så räknas det inte som ett sådant om det inte finns människor där. Badstränder höst, vinter och vår ett exempel.
    För övrigt anser jag att förbudet mot BVLOS kan tas bort under 120 meter, ingen annan flyger där ändå. Självklart alla speciella områden undantagna.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag undrar om jag plötsligt behöver ett kostsamt årligt tilllstånd för att flyga min Pitts-Special, eller min Graupner Taxi från 1966.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En dag, lär väl EU lagstifta om hur ofta man får sätta sig och skita, eller dra en handtralla.

    Jag röstade Nej, och är ytterst väldigt stolt över den saken.

    Ingen kan beskylla mig.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    En dag, lär väl EU lagstifta om hur ofta man får sätta sig och skita, eller dra en handtralla.

    Jag röstade Nej, och är ytterst väldigt stolt över den saken.

    Ingen kan beskylla mig.
    BJS har du funderat på varför reglerna för flyg i hela världen är väldigt lika och uppdateringarna sker ungefär samtidigt? Möjligt att sverige som föregångsland hade infört reglerna tidigare om vi varit utanför EU. Stor byrokrati är trögare än liten, vilket kan det vara bra om man inte gillar förändring.
    Hade vi inte varit med i EU/EASA så hade Transportstyrelsen ändå följt ICAO.

    Din Pitts kommer för övrigt att flyga lika bra utan tillstånd.

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nu i dessa orostider med krig i vår närhet är det ännu viktigare att få till en ändring av de byråkratiska regler som tjänstemän från yrkesmässig luftfartsverksamhet hällt ner över radiostyrt flyg. Myndigheten kallar all form av radiokontrollerad flygverksamhet för "Drönare". Konstigt nog klarar myndigheten av att dela upp bemannad flygning till Civilflyg, bruksflyg, militärflyg, fixed wing och helikopter, turbin, jet eller kolvmotor. Men samma myndighet lyckas inte dela in radiostyrd flygverksamhet i kategorierna RC-flyg inom synhåll och drönarflyg utom synhåll.

    Med tanke på att drönare används i stor omfattning i kriget i Ukraina är det ju ännu viktigare att bryta ur kategorin "RC-Flyg inom synhåll på säker plats". Hur svårt kan det vara? DETTA är vad våra förbund bör intressera sig för och aktivt jobba på en förändring. Inte bara göra små justeringar i idiotierna myndigheterna dikterar.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •