Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Glödsoppa?!

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard Glödsoppa?!

    Hej
    Köpte för många år sedan några 5 liters dunkar med metanol soppa från Minicars.
    På dunkarna står det Robbe
    Roktan R1, men ingenting om vilken olja som är i eller oljeprocent bara att soppan innehåller 1 % nitro.
    Det står beställnings nr 5301på dunkarna.
    Någon som vet hur mycket olja som ingår och om det är ricinolja eller syntet?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210602_135923.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	72974  

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    R n var väl ricinvarianten och S n syntetvarianten. Här är en blandningsförteckning på syntetbränslena. Du får väl göra ett indunstningstest och se hur mycket olja det är.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Untitled.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	90,2 KB 
Id:	72987
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Tack för svaret! R står antagligen för ricinolja. -Frågan är bara hur mycket de har blandat i??
    Kan bara konstatera att Robbe soppan har fungerat sämre (motorerna har varvat aningen mindre och de har inte kunna hålla varvtalet på samma tillförlitliga sätt som min egenblandade 80/20 soppa bestående av 20% ricinolja från Klotz och Eurol!

  4. #4

    Standard

    18 % ricin enligt robbe katalog 1991.
    (344 kataloger finns att forska i på http://tmfk.org. "Antikrundan" i menyn t. vä.)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	roktan.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	113,6 KB 
Id:	73009

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tackar! Kontaktade Robbe innan du kom med svaret men de visste inte hur mycket olja soppan innehöll...
    Senast redigerat av jaka den 2021-06-16 klockan 14:06.

  6. #6

    Standard

    Robbe köptes upp för ett antal år sedan, dränerades tydligen av de nya ägarna och likviderades 2015. Namnet såldes till några av de anställda, och flyttades. Idag är robbe mest en leksaksfirma.. (Mina tankar går osökt till Hobbex..)
    Senast redigerat av jtstaffan den 2021-06-12 klockan 12:00.

  7. #7

    Standard

    Är detta samma Robbe? Har ju en del flyg i alla fall: https://www.robbe.com/en/Airplanes/?...score-desc&p=1
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    robbe har tydligen ordnat till det, och jag får erkänna att det är ett tag sedan jag kollade.. "Gamla nyheter är inga nyheter!" Tack för påpekandet ! Betr. Hobbex tror jag att har rätt, dvs. firman är en spillra av sitt tidigare format.

  9. #9

    Standard

    På deras hemmsida står det.

    The company Modellbau Lindinger GmbH is responsible for the virtual online shop "www.robbe.com".

  10. #10

    Standard

    Om Jaka köpte soppan för "många" år sedan och databladet är 30 år gammalt så finns det kanske risk att en del av metanolen har dunstat, tagit åt sig vatten eller på annat sätt åldrats. Jag på Gasmans förslag att göra ett indunsningstest.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Hur mycket vatten har din glödsoppa sugit åt sig, och hur rena är beståndsdelarna från början? Har nitrometanet som är ett oxidationsmedel reagerat med oljan eller metanolen ?

  12. #12

    Standard

    Jag har många dunkar metanol, hur testar man dem förutom att använda dem? Vad dunstar först eller vad händer? Tänker på oöppnade relativt öppnade. I och för sig så står ju inte blandningen på dunkarna heller alla gånger. Och när det står procent så framgår det inte alltid om det är vikt- eller volymprocent. Jag hör nog till dem som följer "dont care, if it works, use it". Men ändå... finns det sätt som inte kräver kemister och labb?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vattenupptagning är inget problem. Jag provade en gång att avsiktligt tillsätta 5% (vol) vatten men motorn gick lika bra som tidigare.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har färdigblandad glödsoppa som stått över 30 år i ett mörkt garage utan att bränslet på något sätt skulle fungera sämre än nyblandad soppa. Så åldern på soppa är inte kritiskt enligt mig, bara bränslet förvarats i "täta"behållare och i en mörk lokal, må det vara plast eller plåtdunkar.

  15. #15

    Standard

    Eller så gör man som jag gjorde. Köper Gasmanfuel så blir livet enkelt och modellflygandet en fröjd. // Rolle

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag läste någon dag, att vatteninnehållet är icke så kritiskt.

    Provkör bränslet och se om det fungerar.

  17. #17
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har en gammal dunk med vad som såldes som 'inkörningsbränsle' dvs med en blandning av ricinolja och helsyntetisk olja för att motorn skulle slita in sig lite snabbare än utan ricinoljan - så hette det då i alla fall. Tror det var ModelTechnics som tillverkade den. Jag köpte den på Kalmar RC-Center runt 1998. Soppan innehöll även 2% nitrometan. Dunken har stått hemma i ett mörkt garage i ca 25 år och nu när jag läste den här tråden blir jag lite sugen på att köra en motor med det bränslet. Har nog någon gammal motor liggandes i gömmorna.
    Våga vägra Powerbox!

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Detta har visserligen inget med trådens ursprungliga fråga att göra men är en lite lustig historia. Jag köpte som 9-åring i slutet av 50-talet en Webra-diesel ifrån Wentzels. Efter många och fruktlösa startförsök så gjorde jag det som då var det enda möjliga alternativet - jag skickade tillbaka motorn och sa att jag inte lyckats starta den. Så småningom kom motorn i retur med kommentaren "Motorn går utmärkt om rätt bränsle används" och bränsle hade man skickat med. Glödstifts-bränsle visade det sig när man läste på plåtburken...
    Så småningom lyckades jag i alla fall få snurr på Webran men med min egen "apoteks-blandning" och inte med Wentzels glöd-soppa.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    För att ge dig ett lustigt svar om bränslen. Förr var det nämligen så att man bara kunde köpa färdigblandat "Cox" högnitrerat bränsle i små typiska plåtflaskor från Amerikat.

    Som barn var det för dyrt för mig, så jag bönade och bad min kemiske fader att ta hem komponenterna från sitt arbete.

    Han lyckades att ta hem en ett par liter kemiskt ren metanol, men ingen ricinolja. Nitrometanet, det ersatte han med den NU (OBS. NU), strikt kontrollerade substansen "Nitroetan", haha. Ricinoljan fick jag gå och köpa på apoteket: "Vad skall du ha det till, min lilla vän"

    Jag kunde sagt till apotekerskan, att jag skiter för dåligt, men jag sade sanningen, att det var till för modellmotorer, och det svaret nöjde hon sig med.

    Nitroetan är helt säkert fullkomligt värdelöst som bränsletillsats, eftersom det har genom sin kemiska sammansättning, ett underskott av syre, även för sin egen förbränning. Dessutom är det ganska, eller i alla fall något giftigt, och används dessutom vid framställning av narkotiska ämnen, Haha.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-06 klockan 20:04.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man provkör en motor med ett ny fabriksblandning, och får normala varvtal och bra gång, så torde det vara ok att konsumera hela dunken, och fortsätta med en ny dunk.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-06 klockan 20:23.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •