Har under vintern ritat på en Saab B17 med huvudsakligen Ahremarks ritningar som underlag.. Spännvidden blir 1518 mm vilket ger skala 1:9. Infällbara ställ förstås. Flaps - vet ej ännu . Tjusigt förstås - men kan nog avvaras av viktskäl. Till en del detaljer som t.ex landställsinfästning har jag gjort mockups av pappkartonger.


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0407.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	73020

För någon månad sedan var skärfilerna klara och underlaget skickades ner till Magnus på MBS RC Models för skärning. Häromdagen kom alla bitar.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210607_080200.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	73018


Det är alltid spännande att se alla delar man ritat på komma till liv i verkligheten. Nu var det bara att välja vad jag skulle starta med – kropp eller vinge. Jag mindes min gamla chefs råd när vi opererade. Ta det svåraste partiet först. Klarar du inte det kommer du inte klara resten. Sagt och gjort – jag börjar med kroppen.
Spanten är delade i två halvor -vänster/höger och har en liten fog som en pusselbit i skarven som gör att dom inte flyttar sig när man sätter ihop dom

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	klick.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	25,5 KB 
Id:	73021


Spanten mallades upp på en bräda och uttagen fylldes med 4x4 mm balsa.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0405.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	91,4 KB 
Id:	73017

Lite nervöst var det. Skulle delarna passa? Jomen det verkar dom faktiskt göra. Efter det att vänstersidan av kroppen färdigställts limmades höger sidas spant in i sina små uttag mot vänstersidan och vips var kroppens stomme klar

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0406.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	106,6 KB 
Id:	73019



Dags för plankning