Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Svårstartad bensinmotor

  1. #1

    Standard Svårstartad bensinmotor

    Jag har en DLE55 som ibland är svårstartad när den stått något dygn. Lossar man stiftet ser man att det är fullt av bränsle. Det droppar även ett tag ur cylindern när man tagit bort stiftet. Inte underligt att den inte startar för stiftet kan knappast ge någon gnista när det är fullt med bränsle. Motorn är monterad inverterad. Gör man ren stiftet startar den direkt.

    Jag begriper inte varifrån bränslet kommer. Förgasaren borde väl inte kunna släppa igenom bränsle när motorn står stilla. Förgasaren är Walbro. Är det här något känt problem. Mycket tacksam för tips.
    PO

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    35
    Klubb
    Anderstorp MFK

    Standard

    Det kan inte vara så att din tank sitter högt monterad i förhållande till förgasare/insug/cylinder? Låter som att du får självrinning av bränslet från tanken. När den står tror jag nog att det tillåter lite passage av bränsle om du har ett fall/tryckförhållande mellan tank och förgasare.
    Prova att förvara flygplanet med nos uppåt när du är klar med kärran, då tror jag du får mindre problem.

  3. #3

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tanka av efter flygning, eller sätt en klämma på sugledningen!

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Om nålen inte sluter helt tätt i vila kommer bränslet, om tanknivån ligger lite över förgasaren, sakta rinna in i motorn och sura ned den. Detta kan bero på två saker;
    -Nålen är sliten och dess gummispets tätar inte.
    -Nålens hävarm är felaktigt monterad/injusterad så att den inte tätar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Standard

    Motorn sitter i en aerobatickärra med sporrhjul så när den står på marken hamnar tanken långt under förgasaren. Tanken har även en luftslang som borde förhindra övertryck i tanken.
    En hypotes är att förgasaren har i sig mycket bränsle som kan rinna in i motorn sedan den stannat. Låter inte så troligt tycker jag för bränslet behöver också passera reedventilerna.
    En annan hypotes är att kolvringen inte tätar så bra så att avgaser trycks ned i vevhuset. Dock borde väl dom avgaserna följa med färsk bränsleblandning för varje varv som motorn snurrar. Att det skulle bli kvar någon större mängd låter konstigt. Det som talar för hypotesen är dock att det är en rätt tjock vätska som samlas i tändstiftet.
    PO

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Byt till ett nytt stift, Låt motorn inte gå för länge på tomgång, gör att stiften gärna slår igen(blir någon typ av beläggning).

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är något fel på förgasaren.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Att starta en O.S fyrtaktare direkt:

    Givet att temperaturen är mellan 16 och 25 °C och motorn är inverterad.

    Choka motorn hårt eller snapsa den så den blir full som fan. Kör den under fem sekunder med startmotor utan glödström för att ventilera ut överskottsbränsle.

    Jag använder påtvingad snapsning i samband med tankningen så att motorn blir väldigt sur.

    Kör den nu igen med startmotor utan glödsröm igen, under 5 sekunder för att ventilera ut överkottsbränsle.

    Vänta fem minuter,

    Nu kopplar du in den rätt inställda glödströmmen (apelsinglödande glödspiral, men ej uppåt det citronfärgade vitare hållet) och startar motorn fint med en startmotor.

    Lätt som en plätt.

    Kanske en baktändning eller två, men generellt sett en pålitlig motorstart.

    Ingen människa som lekt med modellmotorer förr, gör detta med sitt pekfinger.

    Man kan använda s.k. chicken-sticks, men de tenderar att skada propellrarna, i synnerhet om de senare är tillverkade av trä. Tänk på dina fingrar i deras ställe.

    Det fungerar i -20 eller + 30 °C också, men med andra förutsättningar eller inställningar.
    Senast redigerat av BJS den 2021-06-17 klockan 00:30.

  9. #9

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    111
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tja dina tips funkar nog bäst på en glödstift fyrtaktare nu gällde det ju en bensin tvåstånka
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  10. #10

    Standard

    Kan temperaturer spela in här? Dvs att het motor som svalnar får bränslet att vandra/sugas. Men då borde det räcka med timmar, inte dagar för att det problemet ska uppstå... (bara spånar)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det går att överföra till bensinmotorer också, nämligen på det viset att man måste ha rätt bränsle-luft blandning, fungerande tändning och sedan tvinga runt motorns vevaxel i adekvat rotationshastighet och riktning, för att den skall kunna starta överhuvudtaget.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kan temperaturer spela in här? Dvs att het motor som svalnar får bränslet att vandra/sugas. Men då borde det räcka med timmar, inte dagar för att det problemet ska uppstå... (bara spånar)
    Heta motorer är kända för att vara väldigt svårstartade. Ibland närmast omöjliga att starta, tills de fått svalna något.

    Om man plågar dem med startmotor, så kallnar de av insugningsluften och startar, men det är bättre att vänta en stund.

  13. #13

    Standard

    Testa att ställa kolven i kompläge så tätar det så att bränslebladningen inte rinner ner från vevhus, insugsportar och cylinderväggar. Fick rådet på ett paramotorforum o det fungerar ganska bra med mina Simonini-2takt motorer som är inverterade. Håller tätt flera månader för min del. Har med reservstift och elektronikspray att rengöra det eventuellt nersölade stiftet. Har inte testat på mina RC bensin 2-takt men borde fungera där med. Tag ur tändstiftet och ställ kolven i kompressions läge med hjälp av t.ex. en skruvmejsel så att kolven är i ÖD (närmast tändstiftshålet
    Rita ett tusch penna på medbringare motorblocket i linje med varandra. Jag ifrågasätter inte alla övriga kommentarer utan delger bara hur jag gör.

  14. #14

    Standard

    Tack för tipset jag skall prova det.

  15. #15

    Standard

    Lite trådlyft - men har också stora problem med att starta en Zenoah G62 som sitter inverterad. Den är för övrigt konverterad med ett elektroniskt tändsystem. Tröttnade till slut och använder starter, då startar den efter en stund (ganska lång stund med startmotor) men handstart har jag aldrig lyckats med. Har provat nytt stift och nytt membran utan skillnad.

    Har haft andra 50cc innan som aldrig varit svåra att veva igång för hand.

  16. #16
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    När du väl får igång den, HUR går den då? Stadig tomgång? Bra respons på gas efter varmkörning? Har du svårt att ställa tomgången/lågfartsnålen?

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    När du väl får igång den, HUR går den då? Stadig tomgång? Bra respons på gas efter varmkörning? Har du svårt att ställa tomgången/lågfartsnålen?
    Ja, jag tycker den verkar gå ok. Den svarar på gas men stannar gärna på tomgång. Inte så rapp i responsen heller. Upplever inte att nålarna gör så stor skillnad heller. Har någon tips på grundinställning av nålarna eller annan felsökning är jag tacksam.

    Blev så irriterad i höstas så när den väl startade skickade jag in den i garaget och har inte utforskat mer sen. Tänkte vänta tills vädret blir lite mildare.

  18. #18
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Du borde kolla igenom förgasarens mekanik ordentligt, alt läckage(drar tjuvluft). På farsans motor som var väldigt jobbig att starta och svårinställd(hände inte mycket med nålarna, framförallt låg) var det trottelspjället som inte satt som det skulle, efter lite lätt justering starta den hur enkelt som helst!! Så felet ligger nog i högsta grad i din förgasare.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Du borde kolla igenom förgasarens mekanik ordentligt, alt läckage(drar tjuvluft). På farsans motor som var väldigt jobbig att starta och svårinställd(hände inte mycket med nålarna, framförallt låg) var det trottelspjället som inte satt som det skulle, efter lite lätt justering starta den hur enkelt som helst!! Så felet ligger nog i högsta grad i din förgasare.
    stort tack för tipset! finns något ”facit”? Typ sprängskiss, kända läckageställen eller motsvarande?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4DD6AEF5-C48A-4916-A3F4-38DB904B1A14.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	425,8 KB 
Id:	73985Det
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BA7E3E2F-F754-4E10-ACCB-708AD9819F30.jpeg 
Visningar:	40 
Storlek:	276,3 KB 
Id:	73986   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7028675D-F1AB-48C7-BD8A-5E82DCC8CA3B.jpeg 
Visningar:	33 
Storlek:	191,9 KB 
Id:	73989  

  20. #20
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Ta loss förgasaren och lys med en ficklampa på motsvarande sida du tittar ifrån, ser du något ljus i yttre delen av trottelspjället någonstans om du skruvar ut tomgångsskruven så spjället inte påverkas av skruven. Då brukar det oftast räcka att lossa den lilla skruven som håller fast spjället(skivan), lirka lite med spjällarmen så du ser det tätar helt så skriva fast spjället igen.
    Börja där tycker jag så kan du utesluts det direkt isf

    Om det är läckage kan man använda startspray och spruta lite mellan förgasare och cylinder.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •