Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Svårstartad bensinmotor

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Ta loss förgasaren och lys med en ficklampa på motsvarande sida du tittar ifrån, ser du något ljus i yttre delen av trottelspjället någonstans om du skruvar ut tomgångsskruven så spjället inte påverkas av skruven. Då brukar det oftast räcka att lossa den lilla skruven som håller fast spjället(skivan), lirka lite med spjällarmen så du ser det tätar helt så skriva fast spjället igen.
    Börja där tycker jag så kan du utesluts det direkt isf

    Om det är läckage kan man använda startspray och spruta lite mellan förgasare och cylinder.
    ska kolla det, tack! Tipset med startgas visste jag ju om, men ibland behöver man påminnas! ???? har inte testat det…

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ett allvarligt problem med att starta tvåtaktsmotorer inverterande, är att de kan ej ventilera ut överskottsbränsle i denna position.

    Fyrtaktare å andra sidan, älskar att monteras upp-och ned, eller möjligen på sidan.

    Jag blev tvungen att tillverka en vagga, för att kunna starta ett flygplan upp-och ned, med en inverterad tvåtaktare. Sedan vända på maskinen när motorn gick. Ganska jobbigt.

    Fyrtaktare älskar å andra sidan att startas med synnerligen stor fördel inverterade.

    Tvåtaktare startar ganska bra på sidan eller betydligt bättre upprättstående, men ej alls inverterade.

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Ett allvarligt problem med att starta tvåtaktsmotorer inverterande, är att de kan ej ventilera ut överskottsbränsle i denna position.

    Fyrtaktare å andra sidan, älskar att monteras upp-och ned, eller möjligen på sidan.

    Jag blev tvungen att tillverka en vagga, för att kunna starta ett flygplan upp-och ned, med en inverterad tvåtaktare. Sedan vända på maskinen när motorn gick. Ganska jobbigt.

    Fyrtaktare älskar å andra sidan att startas med synnerligen stor fördel inverterade.

    Tvåtaktare startar ganska bra på sidan eller betydligt bättre upprättstående, men ej alls inverterade.
    Då måste någon ha glömt att berätta det för min inverterade OS65AX och min gamla inverterade DL50 som båda handstartas utan problem. skämtåsido, jag förstår vad du menar, om de surar ner sig så är det ”kört”.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Då måste någon ha glömt att berätta det för min inverterade OS65AX och min gamla inverterade DL50 som båda handstartas utan problem. skämtåsido, jag förstår vad du menar, om de surar ner sig så är det ”kört”.
    Jo, jag börjar alltid med att "sura ned" fyrtaktare utan glödström, kör dem med startmotor under en tid, väntar fem minuter och startar dem. Fungerar alltid.

    Mina tvåtaktare måste jag hålla på att fläppa många gånger innan de behagar starta, såvida jag ej tvångsstartar dem med en elektrisk startmotor, upprätta eller sidmonterade.

    En av dem kan ej startas med startmotor, för att den kan inte ha spinner.

    Jag startar nästan alltid fyrtaktare med startmotor dock, men med min metod, startar de ögonblickligen.

  5. #25
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    BJS, du verkar prata om glödstiftsmotorer(metanol) och det är ju en del skillnad på dom och bensinmotorer som huvudämnet handlar om i detta fall. Så det blir lite dumt att berätta för någon som har bekymmer med en bensinmotor hur den bör montera den när personen refererar till glödstiftsmotorer.

    För att en motor(oavsett bränsle) ska starta enkelt krävs en korrekt inställd förgasare, annars kan man få hålla på länge innan det blir liv i motorn!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •