Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mäta hastighet på flygplan

  1. #1

    Standard Mäta hastighet på flygplan

    Tjennare,

    Tänkte göra lite reklam för ett hastighetssystem jag utvecklat som mäter hastighet på flygande farkoster, t.ex RC Flyg, helikoptrar eller t.o.m. små quads.

    Det fungerar så att två kameror står 100 meter mellan varandra och tar bilder. En dator i mitten analyserar detta och räknar ut hastigheten. Allt är Gratis och Öppen Källkod. Namnet är det nordiskt klingande Sleipnir Velocity.

    Vill man bygga ett eget system finns instruktioner på http://linlar.org/sleipnir

    Jag svarar gärna på frågor om det finns.


  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Detta är bra! Redan innan jag såg videon så tänkte jag att EFX lär ju i dykning maximakt kunna gå strax över 160kph. Till min glädje så visar mätaren just där i kring eller lägre. Det är bra. En GPS kan ju ge samma maskin 233kph som toppfart eller nått men det är ju inte intressant. Ju längre mätsträcka man har desto mer handlar det ju om flygplanets riktiga fart och inte hur brant man vågar dyka. Jag tror aldrig någonsin jag vågat fullgasdyka in en maskin utan jag drar på först när jag planat ut mer eller mindre.

    Att stå med en radar innebär att du måste dyka rakt mot en person och det gör jag inte heller.

    Superhero

  3. #3

    Standard

    Man kan konfigurera max tillåtna dyk i programvaran faktiskt. Standard är 10 grader och det är rätt mycket ändå.

    Jag har kommit upp i 166 average med efxra, men då har jag dykit en del, mindre än 10 grader iallafall. Det snabbaste systemet mätt upp är en funjet i 286kmh. Men den är rätt liten och grå dessutom. Så större grejer kan det mäta snabbare..
    Senast redigerat av Lussarn den 2021-06-21 klockan 19:21.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Ett intressant projekt. Blev lockad att testa. Kollade bland länkarna och fann att man behöver mycket hårdvara.
    3 st Raspberry Pi datorer
    2 st Raspberry kameror
    100 m Datorkabel
    och en vanlig dator plus strömförsörjning och lådor till grejerna.
    Den vanliga datorn innebär inga problem - men resten.

    Funderat lite över alternativ. Två laptop, egen plus kompis, och en 50 m nätverkskabel. Använda kamerorna i datorerna och program som körs i dessa. Problemet är att mina programmeringskunskaper inte är omfattande nog.

    Annat alternativ: En laptop som använder mikrofonen och med ett program analyserar dobblerskiftet av propeller- och motorljud vi passage. Även här är programmeringskunskapen för låg men jag tror jag klarar matematiken.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleGE Visa inlägg
    Annat alternativ: En laptop som använder mikrofonen och med ett program analyserar dobblerskiftet av propeller- och motorljud vi passage. Även här är programmeringskunskapen för låg men jag tror jag klarar matematiken.
    http://rcspeedo.com/
    /A

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Annat alternativ: En laptop som använder mikrofonen och med ett program analyserar dobblerskiftet av propeller- och motorljud vi passage. Även här är programmeringskunskapen för låg men jag tror jag klarar matematiken.
    En sådan app finns! Jag hade den installerad men har den inte kvar och hittar den inte längre. Den var inte direkt skapad för RC-plan så ska man leta efter den får man inte snöa in på RC.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7

    Standard

    Jo, det finns ju många sätt att mäta hastighet på. Jag har provat de flesta. Men många är för dålga, för jobbiga att använda, för lätta att lura, helt enkelt inte speciellt exakt. Detta är enkelt, man flyger en exakt sträcka och får tiden direkt i högtalare, och det är inom någon procent av din rätta hastighet (Om du klarar att flyga rakt vill säga). Allt fångas på film och man kan kolla efteråt hur man träffade kamerorna osv om man vill. När jag ställer upp det här på fältet kan vem som helst flyga förbi kamerorna och direkt få reda på hur snabbt man flyger 100M.

    Att flyga en sträcka på tid är dessutom standard sätt för speedflygning för t.ex helikoptrar och detta system har används under tävling. Jag skall inte säga att det utvecklades för det. Men det fungerar bra för det.

    Angående prislappen, ja det är en investering och man får räkna med några tusenlappar. Men man måste förstå att innan detta för att få något likvärdigt så får man nog 10-dubbla. Och det finns nog inget annat system som du trycker på start och sedan sköter det sig själv utan manuell inblanding alls. Det enda du behöver göra är att flyga förbi kamerorna. Helt utan transponder eller något sådant. Alla kan delta.

    Jag har dessutom nyutveckling på gång, med ett "spel" där du skall träffa kamerorna i rätt ordning från rätt håll, sedan får du en tid på slutet. Flög det första gången igår och det fungerar redan riktigt bra. Ligger i "develop" branchen på github och kommer mergas till master framöver.
    Senast redigerat av Lussarn den 2021-07-04 klockan 09:43.

  8. #8

    Standard

    Finns det inte nån extern GPS-modul till nån mottagare idag? Fler och fler sändare har telemetri också. Jag använder mycket Pixhawk med GPS och telemetri och där får man ju hastigheter så man kan tröttna. Men det är för komplicerat för den som vill mäta sitt flyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Jo, det är klart att det finns GPS. Men dom stämmer sällan bra på hastighet. Det finns någon som är bättre tror jag. Men då krävs det ju att det faktiskt sitter en i flygetyget också.

    Man skall veta att innan jag påbörjade detta har jag provat en herrans massa sätt att mäta hastighet, men inget var i min mening bra nog. Det postas rena fantasihastighter på internet vad flygplan uppmätta med GPS klarar av. Doppler har jag också provat. Ingen av de program jag sett har fungerat något vidare plus att feedbackloopen att springa ut på fältet efter telefonen är ju supertråkig.

    Jag ville göra något där det inte är något snack efteråt huruvida det stämmer. Du flyger 100M så fort som systemet säger. Felmarginalen är någon procent, allt fångas på film. Skulle man göra en 200M bana istället för 100M blir det ju förstås ännu bättre felmarginal. Men 100M räcker för dödliga. Systemet tar 90 bilder i sekunden så ganska snabbt.

    Har beställt GPS moduler som kom idag som jag skall stoppa in i kamerapoddarna, inte för att mäta hastighet eller var dom är utan för att GPS har en väldigt exakt klocka (Hela GPS systemet bygger på att dom har en väldigt väl synkad klocka). Sättet jag gör nu där jag synkar mot en tredje raspberry (som inte i sig är synkad någonstans) fungerar på 2 sekunder utan att klockan drar sig för mycket men med det spelet jag håller på med kan man prata någon minut, då drar sig en osynkad dator-klocka många tusendelar under den tiden. Man skulle kunna synka mot internettid också och det skulle nog fungera bra, men då krävs internet i systemet. GPS är säkrast och enklast när det väl fungerar.

    För att sätta stopp för alla framtida klockproblem tänkte jag köra GPS.

  10. #10

    Standard

    Billiga GPSer så uppdaterar bara med 10Hz och det är inte så hävt. Dessutom är de inte så exakta. Men de dyrare RTK/GNSS-GPSerna så uppdaterar betydligt oftare, men de kostar dock en del mer, så inte så lämpligt.

    Se bifogad bild, den är gjord med GNSS och det var ett 4 kg EPO-flyg som flögs mot vinden ca 500 m och med vinden ca 500 m (av och an många ggr, men detta är bara en vänd) en blåsig dag. Så hastigheten är ju inte direkt jämn men det beror också mycket på vinden utöver att hastigheten varierar pga att airspeedsensorns (pitot) värde som ska hålla fart på kärran så den inte stallar.

    Sen flygs ju inte just detta flyg så snabbt... ;-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GPSFlyg.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	73103
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Skulle den här appen kunna funka?

    https://play.google.com/store/apps/d...ch&hl=sv&gl=US
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag provade med en GPS-38 ombord, inställd för sampling för 20 år sedan. Det visade sig att den mycket ålderdomliga Taxin flög i c:a 130 km/h med en Thunder-Tiger Pro-25, i mycket svag dykning. Normal hastighet var 70 km/h. Kanske 100 km/h på fullgas och i planflykt.
    Den har en väldigt liten frontarea, och kan flyga fort med en ganska svag motor om den är lätt.
    Min väger bara 1,7 kg med hjulställ, men inte med flottörer. Med flottörer blir den tyngre, men en glädje att flyga på vatten.

    GPS:en samplade vid 1 Hz dvs. en gång per sekund och hade en precision av 10 meter, men med många samplingar blir precisionen väldigt bra under jämn flygning under lång tid.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-06 klockan 19:39.

  13. #13

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Henke2 skrev en gång "att mäta fart med GPS är som att hoppa på badrumsvågen". Bra!!
    Nu har vi tack vare Linus fått bra tips och vetskap om Sleipnir Velocity. Bra!!
    Jag hade en EFXtra för 5 år sen. Kul att flyga med . Upplevde att den går lika fort som en Quickie 500 eller en EF-1(Electric Formula One), dvs 160 km/h. Kunde dock vara svår att se då den är mindre än en Q-500.

    Lars

  14. #14


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om man mäter hastigheten genom att mäta tiden i båda riktningarna får man, om man haft med- respektive motvind ett för lågt medelvärde. Man förlorar mer i motvinden än man får tillbaka i medvinden.
    Gör tankeexperimentet att det blåser lika stark vind som flygplanets egen hastighet:
    I medvinden halveras då flygtiden, medan i motvinden blir den oändlig för man kommer ju aldrig fram. Något vettigt medelvärde blir svårt att räkna ut.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Om man mäter hastigheten genom att mäta tiden i båda riktningarna får man, om man haft med- respektive motvind ett för lågt medelvärde. Man förlorar mer i motvinden än man får tillbaka i medvinden.
    Gör tankeexperimentet att det blåser lika stark vind som flygplanets egen hastighet:
    I medvinden halveras då flygtiden, medan i motvinden blir den oändlig för man kommer ju aldrig fram. Något vettigt medelvärde blir svårt att räkna ut.
    Jag föreslår att du gör ditt tankeexperiment med en fart som är oändligt lite mer än vindhastigheten så att du får ett mätvärde på hastigheten i motvind.
    Hastigheten i motvind blir då oändligt nära 0.

    Summera dina hastigheter och dela med två.

  16. #16


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Självklart blir effekten mindre ju svagare vinden är i förhållande till flygplants fart. Men den finns där i alla fall.

  17. #17
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 256
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Telemetri är kul grejer annars. Jag monterade Futabas GPS-sensor i en kärra och samtidigt deras TAS-TrueAirSpeed-sensor dvs ett fungerade pitotrör) och jämförde värdena. Kräver givetvis att man flyger rakt en längre sträcka och jämför värdena. Det var helt vindstilla så värdena blev snarlika dvs båda sensorerna fungerade som tänkt. TAS är ju lite kul att ha för den mäter korrekt både under stigning och dykning till skillnad från GPS som bara mäter förflyttning mot marken.
    Våga vägra Powerbox!

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man flyger många varv i en stor cirkelbana på samma höjd, så kan man jämna ut mätresultaten, genom att tanka datorn med mätresultaten från GPS:en, behandla dem matematiskt, och få en god uppfattning om flyghastigheten. Det handlar icke alls om att "hoppa på¨badrumsvågen"

    Jag har åkt båt mycket, med GPS, och den har fungerat ytterst bra när man kör sakta (många mätpunkter med utjämning)

    Edit: Hög hastighet fungerar också, om man har många mätpunkter, samt analys i en dator efteråt.

    Nu lade jag ut kursen i förväg, för att undvika grundstötningar med fru och ungar, och visst så använde jag alltid båtkompassen, sjökortet samt ett ålderdomligt s.k. "Blink-Ekolod" samtidigt, haha.

    Min nyare GPS är långt mer exakt, kanske +/- 1..5 meter och med en samplingshastighet av 1 Hz, som förr.

    Med många samplingar, får man ett väldigt bra mätresultat, även om det förekommer ett visst brus i signalen.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-10 klockan 20:00.

  19. #19


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Den här killen har nåt på gång... 835 km/t utan motor och 120 G
    https://www.youtube.com/watch?v=nv7-YM4wno8&t=1s

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •