Ripaveckan på Ripa MFKs fina fält utanför Kristianstad genomförs varje år under vecka 29. Fältet invaderas av husvagnar, husbilar och några tält, allt bebott av RC-flygare som flyger av hjärtans lust, eller bara njuter av social samvaro och av att titta på dem som flyger.
Varje dag i veckan har ett tema på eftermiddagarna mellan 13:00 och 16:00. I år ägnar man redan första dagen, måndagen den 19/7, åt Oldtimer RC. På kvällen samma dag brukar det bli Linflyg, och ofta både nya och äldre plan.
Jag hoppas att vi kan bli ett antal Oldtimer/Nostalgiflygare, både SMOS-medlemmar och andra som kommer att vara på plats och visa upp våra modeller!
I mitt tycke måste inte allt vara strikt oldtimers enligt regelverket i SMOS, även det jag brukar kalla nostalgimodeller, d.v.s. träbyggsatser från 70/80 talet och tidigare duger mycket väl i sammanhanget.
Så damma av dina lite äldre RC-plan, även segelplan, dyk upp på Ripafältet och flyg. Naturligtvis kan vi flyga våra äldre plan alla dagar, men eftermiddagen den 19/7 är vår egen om vi vill ha den och ställer upp.
Ta kontakt med undertecknad om du har några frågor, e-post anders.jonlid@telia.com, tel nollsjunollsex-860423 eller Anders Jönlid på FaceBook.
Anders Jönlid, RC-ledamot SMOS