Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spektrum satellit och flight controller F4

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard Spektrum satellit och flight controller F4

    Hej
    Jag har sedan 2 år nya F4 med äldre programvara 3.xxx då fungerar min Spektrum dx8 med mina satellitmottagare. Bootade om till flera varianter i version 4.xxx men ingen synlig respons från Betaflight configurator.
    Jag har bundit satelliten mot min sändare för det kan jag se att den får kontakt via kortet, men kortet reagerar inte.

    Jag har testat i Betaflight med olika inställningar men misslyckas.

    Körde sedan med en satellit och min radio från FrSky; då fungerade allt.
    Vad göra om man vill använda Spektrum?
    Om det går så är jag tacksam för hjälp.

    Tomas

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vilken satellit? Och vilken FC? Vilken serieport är satelliten kopplad till? Hur kan du se att satelliten får kontakt om kortet inte reagerar, vad exakt är det du ser och inte ser hända?
    /A

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej A,
    Jag har testat flera varianter av Orange; senast en ORX R110XL.
    Jag kan se efter att jag bundit den att när den sitter i fartreglaget som är ett Omnibus F4 V2 sista är jag osäker på. Inköpt 2019.

    Satelliten sitter ansluten till vänster om USB-kontakten i en kontakt för satellit.
    Att jag kan se att den är bunden till sändaren är att mottagaren lyser med ett fast sken. Detta sken slocknar direkt om jag slår av sändaren och kommer sedan tillbaka när jag slår på sändaren igen, men nu med en annan diod som blinkar för att indikera ett avbrott i kommunikationen.

    När jag har anslutit styrkortet till datorn och med programmet Betaflight så bör man kunna se i fliken för mottagare att kanalernas staplar ändras med spakutslagen; detta läge är dött.
    Däremot i tidigare versioner 3.xxx syns och funkar allt. Provade att flytta över en mottagare från en annan multikopter där allt fungerade och nu är det ingen kontakt där heller.
    Med skifte till FrSky med sbus/ lödd kontakt fungerar det, men inte innan med Spektrum. Jag tror att jag provat allt med olika utgångar, varianter spektrum.

    Börjar tro att man tagit bort spektrum i alla versioner på 4.xxx

    Tack för dina analyserande frågor; hoppas på hjälp.

    Tomas

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hittade min gamla order från oktober 2017. Flightcontroll heter :BF3.1.5 Omnibus F4 V2 Flight Controller STM32 F405 MCU
    Dom har alltså legat orörda ett tag..
    Tomas

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jag har inte sett några sådana problem med Spektrum DX18, iX12, iX20, 4649T etc med BF4.x.x på mina F4 och F7 kort.
    ORX R110XL har jag aldrig testat. Inte heller OmnibusF4 och någon av alla dess varianter och versioner som var struliga med SBUS inverterern som ställde till det för Spektrum satelliter. Ett tag var rekommendationen att stanna kvar på BF3.1.7 versionen. Har inte följt utvecklingen av denna soppa på jättelänge, så jag har nog inte annat råd än att stanna kvar på den version som funkar (3.1.7?), eller skaffa modernare FC.
    En till fråga dock, har du provat att flasha OMNIBUSF4 eller OMNIBUSF4SD? Om jag minns rätt borde det vara OMNIBUSF4SD som gällde, men jag kan ha fel, det var länge sedan.
    /A

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kollade lite mer hur default config för OMNIBUSF4SD ser ut i senaste 4.3 dev versionen, och det ser ut som om UART6 är vald för serial RX. Mysko eftersom kontakten för Spektrum satelliten är kopplad till UART1. Kolla upp det!
    Eller ändra i cli till detta:
    Kod:
    feature -RX_PARALLEL_PWM
    feature RX_SERIAL
    serial 0 64 115200 57600 0 115200
    serial 5 0 115200 57600 0 115200
    map TAER1234
    set serialrx_provider = SPEK2048
    save

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •