Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur stor tank till Curare .60:a?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard Hur stor tank till Curare .60:a?

    Hej!
    Håller på och bygger (två) .60 Curare och undrar hur stor tank som behövs till en 10cc-15cc glödare med pipa.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mint 300 cc.....
    Retroholic!

  3. #3

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, hade 300ml med Webra Speed 61. Körde ca 10 min ibland.
    /Matti

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det är ju helt upp till hur lång flygtid du söker! Så svaret är varierat just nu

  5. #5

    Standard

    Lite nyfiken om du bygger från någon byggsats eller är det från ritning. Jag har funderat på att bygga en själv och har laddat hem en ritning för en i .60 storlek men även sett att den finns som byggsats.

    /Mats

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Köpte Curareritning från England! Skurit vingar och stabbar i cellplast. Vill du ha cellplastvingar/stabbar skurna så hör av dig.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag hade en gång i tiden en Prettner Magic byggd från en Rögabyggsats Motorn var pumpad OS MAX 61 RF 'Hanno Special' och tanken hade volymen 14 oz (ca 420 cc) tank. Enligt min flygdagbok var de flesta flygningarna ca. 10 minuter, mestadels aerobatics och jag då hade en hyfsad bränslereserv efter landingen. Motorn gick på 15% nitro, APC 12x12 och en Hatori #700-pipa. Typiskt maxvarvtal var ca. 9500-9800 rpm.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Håller på och klä kärrorna med 25g glasfiberväv /24 timmars epoxy just nu och tanken är att pröva med12 oz tank först.
    Det är väldigt trångt i kroppen så den ena Curaren är breddad lite grand för att lättare få plats med 12oz tanken (sticks in bakifrån , då"huven"(i balsa) är fastplastad för att få en så rigid front som möjligt). Trots det är det knepigt att få tanken i rätt nivå och samtidigt få plats med det elektriska stället framtill.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Håller på och klä kärrorna med 25g glasfiberväv /24 timmars epoxy just nu och tanken är att pröva med12 oz tank först.
    Det är väldigt trångt i kroppen så den ena Curaren är breddad lite grand för att lättare få plats med 12oz tanken (sticks in bakifrån , då"huven"(i balsa) är fastplastad för att få en så rigid front som möjligt). Trots det är det knepigt att få tanken i rätt nivå och samtidigt få plats med det elektriska stället framtill.
    ????


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog enklare för Jaka (och oss övriga) att förstå dina frågor om du skriver dom istället för att bara svara med 4 frågetecken, Ess:et.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag använder 250 ccm på en Graupner Taxi, allt som får plats, flygtid långt över 30 minuter, alldeles för stor. Dividera .25 med .60 och halvera, lägg kanske till 20%, så blir det bra.

    Riktigt stor tank, och det har aldrig någonsin inträffat att jag fått slut på bränsle, för jag flyger bara max. 15 minuter i stöten. Jag brukar ha ~ 25%..30% kvar, eller mer för säkerheten.

    Om man flyger över vatten, eller på sjön, så är det väldigt dårligt att få motorstopp, eftersom maskinen måste landas med motorkraft.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-01 klockan 22:59.

  12. #12

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    4dl

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag prövade med en O.S 70 med pumpförgasare, och trodde att det skulle bli så bra med en bränsletank vid tyngdpunkten. Den motorn svek mig dock, för den stallade när den blev varm. Jag fick en Sukhoi förstörd. Ingen hjälp från importören, bara en ny felaktig bränslepump, som på samma vis slutade att fungera av värme.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    0,6 dl. eller 600 kubikcentimeter, skulle jag förorda, för säker flygning i 15..20 minuter och landning med en säker reserv av bränsle.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •