Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nya versionen av de billiga LemonRC som verkar "nervösare"

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Nya versionen av de billiga LemonRC som verkar "nervösare"

    Som rapporterad av en del andra, OrangeRX kan ibland vara lite känsliga och ge dålig mottagning samt att servona uppträder lite "nervöst", som om man tappar kontakten. Nu är vi två i min klubb som fått problem med de nya LemonRX med de nya SME-kopplade längre antennerna. Någon som har något tips på hur man kan få mottagarna att bete sig mer städade eller dags att se på Spektrum orginal?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilka mottagartyper är det du avser - beteckning skulle underlätta...
    Annars har ju Spektrum de relativt billiga AR620 resp AR410. Har testat dessa och för min typ av flygande har de fungerat bra. Dock använder jag mest AR636 och ett par AR637.
    Roger

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    LemonRx Mottagare DSM2/DSMX Komp. 6-kan. End Pin - LM0021S för ca 200 kr

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK, har ett par LM0034 men de är inte flugna så mycket men har hittills fungerat OK. Men mina mottagare påminner ju en hel del om LM0021S bl a avseende antennerna frånsett det faktum att min mottagare har 2 antenner och är av diversity-typ. Dock ingen aning om vad som f ö skiljer dessa modeller åt.
    Roger

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Det vi har funnit är att den äldre version med två korta kabelstumpar fungerar klart bättre, det är den nya med en liten SME-kontakt och en ca 5 cm lång coax-kabel det är problem med

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp den jag refererade till - visserligen har den också 2 löstagbara antenner (via kontakter) men det är trots allt en diversity-mottagare och inte speciellt mycket dyrare än den du relaterar till.
    Roger

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar

  8. #8

    Standard Spektrum Programming Cable?

    Lite off topic men:
    Kan man använda en vanlig USB FTDI (?) programmer i stället för en dyr Spektrum Programming Cable SPMA3065 om man behöver programmera om Spektrums mottagare t.ex. AR631?
    /Leif

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Lite off topic men:
    Kan man använda en vanlig USB FTDI (?) programmer i stället för en dyr Spektrum Programming Cable SPMA3065 om man behöver programmera om Spektrums mottagare t.ex. AR631?

    Har du provat? Jag har inte det, men skulle inte tro att det funkar. Spektrums programmerings app förväntar sig nog att hitta "USB Interface AS3X Programmer" bland USB-styrenheter, inte någon COM-port.
    /A

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag "offrade" de ca: 300 kr som den kostade för nåt år sen och har använt den rätt flitigt så inte mycket att fundera över - köp en.
    Roger

  11. #11

    Standard Lemon Rx

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Tackar
    Hej

    Jag har provat en Lemon Rx, LM0052, tillsammans med en IX 20 sändare. Redan då planet var kring 100m bort så blev det upp till 1s fördröjning mellan sparörelse och roderutslag, längre bort blev ännu sämre. Firman jag köpt den från bytte mot en ny men samma resultat med den. Idag har jag en AR6210 mottagare och allt fungerar som det ska. Uppenbarligen säkrare med original mottagare. Har även provat Orange mottagare med blandat resultat.
    /Per

  12. #12

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Mina äldre LemonRC har fungerat OK men min gamla DX6e, inget större lagg. Däremot var Lemons gyrostabiliserad mottagare en katastrof, höll på att kapa huvudet av klubbkollega, när jag förlorade kontrollen över kärran och den tipstall ner i backen. och två av de billiga mottagarna gav som sagt mer nerviga kärror.

  13. #13


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Är det denna ni haft bekymmer med? Länka gärna till den som avses annars.
    RCFlight - Lemon Rx DSMX/DSM2 Komp. 7-Kan m stabilisering/satellitmott.
    Jag har den i en lite mindre el-kärra och har fungerat fint ca 10 st starter.
    Tänkte köpa en till till ett nybygge.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  14. #14

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Exakt den Flygsmurfen hade länk till. Dock, när en klubbkollega kikade på Dx6e:an dök ett helt annan problem upp, som troligen gör tråden ointressant. Det visade sig att det uppstått glapp mellan sändaren och antennen, vilket kan förklara en del av mina problem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •