Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frsky M+ antenn fråga

  1. #1

    Standard Frsky M+ antenn fråga

    Nån som vet om 15cm antenn funkar med Frsky M+? min gick av och jag tror den var bara ca 8cm.

    Hitta bara en 15cm på lager tyvärr.

    Mvh Staffan

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Det är den avskalade (änden)biten som ska vara samma. Hur lång resten är spelar ingen roll.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Det är den avskalade (änden)biten som ska vara samma. Hur lång resten är spelar ingen roll.
    Det måste även inbegripa skärmstrumpan av metall som måste kapas på samma sätt. Att bara skala av plasten gör ingen skillnad alls.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ungefär 35,0 mm har jag mätt upp.

    Från skärmstrumpans avslut till innerdelens ände.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag kollade en gång till.

    Måttet är faktiskt mer exakt ~33 mm mätt från den metalliska skärmstrumpans avslut, inklusive ytterisoleringen som båda är kapade exakt lika, till den metalliska innerdelens ände, med sin innerisolering, båda kapade exakt lika.

    Måttet är således ~33 mm mellan skärmstrumpans ände och innerledarens ände.

    För en 2,4 GHz mottagare, Frsky V8FR i mitt fall.
    Den har två olika antenner, båda ~33 mm långa.

    Det är svårt att mäta exakt på en umptiåttondels millimeter på en böjlig tråd utan specialverktyg, men jag tror jag mätt rätt på +/- 0,2 mm.

    Den ena verkar vara c:a 0,1 mm längre än den andra.
    Senast redigerat av BJS den 2021-11-08 klockan 22:42.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Roa Er alla med att räkna ut den exakta antennbiten utanför skärmstrumpan, givet ljushastigheten i koppar ~0,95 x ~300.000.000.000 m/s och frekvensen ~ 2,4 GHz.

    Slå upp de mer exakta värdena först.

    Fundera på varför siffrorna kanske ej stämmer helt exakt.

    Tips: Antennens längd kan vara en jämn heltalsfraktion av våglängden, som 1/2, 1/4, 1/8 osv.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Förtydligande:

    Om mottagarens impedans och antennkabelns karaktäristiska impedans är samma, till exempel det vanliga 50 Ohm + 50 Ohm per meter, vilket är troligt och vanligt, spelar hela antennlängden ingen roll, bortsett från dämpningen som dock blir minimal med dessa korta antennkablar. Bara den oskärmade avstämda delen i änden spelar roll. Den delen brukar vara 1/8-dels våglängd, eller någon annan fraktion, kanske något förkortad eller förlängd för fintrimning / impedansanpassning.

    Det är i princip bara den oskärmade delen som sänder ut eller mottar radiovågor.

    Skulle mottagarens impedans och antennkabelns karaktäristiska impedans ej vara exakt lika, till exempel 50 Ohm, kan man, något primitivt kanske, trimma dem tillsammans genom att helt enkelt justera längden på den utstickande delen av antennen, utanför skärmstrumpan.

    En sådan justering kräver ett dyrt specialinstrument som tillverkaren självklart har. Den kallas Grid-Dip
    Senast redigerat av BJS den 2021-11-08 klockan 23:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •