Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bosse Gårdstad har gått ur tiden..

  1. #1
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard Bosse Gårdstad har gått ur tiden..

    https://m.facebook.com/groups/437681...3165770765219/

    Hans son Mats har skrivit fint om sin far på Facebook.

    Jag tror vi alla har sett eller byggt någon av hans modeller genom åren.
    Modellflyg Sverige blev en entusiast och förebild mindre..
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  2. #2

    Standard

    Må han vila i frid i sin modellflyghimmel! Jag byggde och flög hans SK78 år 1979 och senare Josefin, vilka byggde/flög ni av hans modeller?
    /Leif

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    HejJ
    Började min modellflygbana med Bosses "Lill-johanna" 1974/75.

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    A4 i mitten på 80 talet, tror jag hade en OS 25 FSR med pipa i den, men gjorde ett misstag med målningen, hitta en burk gul färg, spruta den, men den blev ganska tung, när jag kolla på burken stod det för skördetröskor och jordbruksmaskiner innehåller BLYPIGMENT, men den flög bra så länge men höll upp faten

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    När jag flyttat från Vallentuna, återkom jag en dag. Jag hade läst om honom. Jag tror jag var 14 år och ville flyga med en Taxi som var våldsamt övermotoriserad med en motor från en god vän, Stefan, från Vallentuna likaså.

    Jag kommer ihåg att han stod i flyg-overall, buskiga polisonger, men lade sig icke i saken alls. En av de äldre försökte felaktigt lära mig flyga flygplanet emot mig, med felaktiga läror, med destruktivt resultat.

    Saker som: När vingspetsen lutar åt höger, så för du styrspaken åt vänster...

    Senare lärde jag mig själv att kunna flyga i alla vinklar och cirklar, utan andras instruktioner, på samma sätt som jag lärde mig att simma i Långsjön, Vallentuna helt själv.

    Tråkigt att han är död.

  6. #6

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Beklagar sorgen, träffade Bo i Växjö när man spelade in film o det var Bosse som flög, blev en kul serie på tv..Har också byggt ett flertal av hans modeller.
    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag gillade aldrig hans blomsterpinnar som vingbalkar men annars var konstruktionerna ganska vettiga.

  8. #8

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag gillade aldrig hans blomsterpinnar som vingbalkar men annars var konstruktionerna ganska vettiga.
    Rundstav av hårdträ i framkanten var en bra idé som jag fick genom Bosse Gårdstad. Modeller med tjock vingprofil som t.ex. Lajban hade en bra balsaframkant från Bosses snickeri.

    Har inte läst vad Mats Gårdstad skrev på ansiktsboken eftersom jag fortfarande vågar vägra FB.


    Tänk så mycket man lärde sig genom Bosses arbete inom modellflyget!

    Mitt första Gårdstad-bygge var en Jet Fighter som jag hade 1987-1990.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jet Fighter.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	14,1 KB 
Id:	73206
    Kul att flyga med så länge man flög med den plana undersidan nedåt. Med ryggen nedåt sjönk den snabbt...
    Tidigare hade jag segelmodellen Lisa, 3meter, som jag köpte färdig av en kompis. Den var riktigt bra!

    Jag träffade Bosse ofta sedan han hade flyttat till Vallentuna. Vi sågs på fälten i Vallentuna, Upplands Väsby och Åkersberga. Han berättade förstås om sina konstruktioner och han gav många tips som hjälpte nybörjare att bli framgångsrika i vår härliga hobby. Bosse medverkade också i Sting-pylon där han tävlade med sin lätta och snabba modell Strike.

    Bosses viktigaste roll inom modellflyget var pedagogik(tycker jag).
    Han skrev och tecknade lättfattliga bygginstruktioner.
    Han var en duktig ungdomsledare i Vallentuna MFK.
    Han skrev regelbundet i Modellflygnytt under rubriken "Bosse RC-Doktorn".
    Han drev säkerhetsfunktionen inom SMFF så att vi kunde få grundkompetens i klubbarna.
    Han utvecklade tidigt sin egen hemsida med teknik från mitten av 1990-talet och han uppdaterade ofta sidan så att den var aktuell, inte bara med hans egna produkter utan också med annat värdefullt, t.ex Fältlistan. Bosse hade själv rest runt i Sverige och kartlagt många klubbars modellflygfält.

    En mycket kreativ person har lämnat oss!
    Lars Nordén

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •