Reklam

 
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Drone Soccer - en fullkontaktsport för alla

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Drone Soccer - en fullkontaktsport för alla

    Drone soccer - Quidditch för drönare är det senaste som dykt upp i "drönarvärlden" och jag upplever att det något som skulle fungera bra för att aktivera ungdomar (och även till åren komna modellflygare) till en rolig gruppaktivitet med tävlingsinslag.
    Som namnet antyder så är det fråga om en lagsport som kan utövas med enkla medel på små ytor utan större krav på utrustning, exempelvis behövs ingen FPV-utrustning eller bana med hinder. I USA, där aktiviteten tycks vara på väg att etableras genom en utbildningssatsning för främst 'high school'-elever med proffsig marknadsföring, utbildningsmaterial med mera, flyger man vanligtvis inomhus med drönare i en skyddsbur, men jag ser inget egentligt problem att göra samma sak såväl utomhus som inomhus utan bur.

    Det roliga är att aktiviteten kräver samarbete mellan piloterna och att instegesnivån kan hållas väldigt enkel och till små kostnader, lite grann i samma anda som 'air combat' en gång i tiden kom igång inom modellflyget.

    Läs mer om drone soccer här: https://www.dronesoccer.us/
    En Youtubefilm som visar vad det är frågan om finns här:



    Vem blir först i Sverige att dra igång detta?

    Edit 1: Här hittade jag tävlingsregler om man är intresserade av de 'håriga' detaljerna:
    http://www.dronesoccerfrance.fr/rules

    Edit 2: I den amerikanska tidskriften Forbes Magazine publicerades idag en läsvärd artikel om drone soccer. Det är onekligen imponerande att man lyckats få en sådan exponering av en i USA, ännu så länge, mikroskopiskt liten sport. Artikellänk: Drone soccer is taking off...
    Senast redigerat av Michael den 2021-07-30 klockan 18:18.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •