Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur många försvann i och med nya reglerna?

  1. #1

    Standard Hur många försvann i och med nya reglerna?

    De höga siffrorna om hur otroligt många flygare som flög RC eller fotat/filmat från luften, hur många av dom är kvar? Eller rättare sagt, hur många har registrerat sig och hur många har tagit teoriprovet av dem? Saknar statistik och info efter "hur det gick sen". Påverkade det föreningarna eller flygningarna på fälten? Och hur gick det med den stora mängden flygare som varken är med i en förening eller flyger på något fält? Hur har det gått med nya flygare? Hur ser framtiden ut bland klubbflygarna samt hemmaflygarna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rätt övertygad om att den del av flygarna som aldrig varit nåt större problem, nämligen vi organiserade flygare, till stor del har i vart fall Operatörs-licens idag. Så - som vanligt slår sådana här påfund mest emot de skötsamma. Har inte sett nån påverkan på klubbaktiviteten hittills i alla fall.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Vår lokaltidnings senaste artikel om "drönare" (NA 210704) säger att av de beräknade cirka 400000 drönarägare som finns i landet har bara ca 20000 tagit "det obligatoriska drönarkortet". Artikeln säger dock som vanligt ingenting om hur det ser ut bland oss modellflygare. Inte heller framgår det hur många som registrerat ett operatörs-ID.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NA 210704.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	73261
    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Jag är ganska säker på att de "intelligenta" människorna på TS tror att alla "drönare" sålda är per unik kund.
    De verkar inte förstå att människor har en eller flera hangarer hemma med "drönare".
    och av den anledningen så tror de att det är massor med folk som inte bryr sig.
    No gutt´s no glory!!

  5. #5

    Standard

    När jag frågade runt lite i vevan med att det blev uppskjutet (2020?) så fick jag uppfattningen om att de flesta tänker fortsätta precis som innan, alltså utan att registrera sig eller göra prov. Hur det ser ut idag vet jag inte, men man får nog anta att det är en del som gör så, särskilt de som inte flyger i klubb/på fält eller ens vid tätbebyggt område.

    Nu när jag läste om att Transportstyrelsen planerar påföljder (lite lägre upp här) så undrar jag ju då genast hur de har tänkt hitta och kontrollera alla, särskilt då sådana som står och flyger på vischan, flera kilometer eller mil från närmsta tätort. Övervakning via drönare?

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Skulle vilja ställa frågan på ett annat sätt, "när såg ni en okänd drönare flyga förbi sist?".

    Bor iof på Öland, lite folk, men en hel del turister. Trots det, de enda RC-plan o/e drönare jag sett utöver mina egna sedan jag startade 2015 är på Borglanda och ett privat fält någon mil norr bron (ägt av medlemmar inom Borglanda RC).

    Det finns privata som medgett att de har quaddar likt Hubsans små, Tello mm, men den ända aktivitet jag sett är den som sker inom Borglanda RC (som är RCFF-affilierad). Innan EU och myndigheterna började med sin micromanagment, flög jag ofta ute på Alvaret, längs kusten och på vallängar och hade kul. I dag är det trafikkö på fältet, iof trevliga samtal, men dåligt med flygning.

    Innan Lantmäteriet tog över "filmrättigheterna" från MILO-staberna, var vi flera på ön som publicerade FPV-filmer, idag är det ingen. Om MILO-staberna i flera år vågade ge ut självcensur-rättigheter för FPV, varför kan inte Lantmäteriet. Och hur många flyger med kameror som gps-märker filmerna? Visst, DJI, Parrot m.fl. kan, men de flesta av oss flyger med enklare, lättare kameror och utan OSD.

    Vi har ju tydligen bra kontakt med Luftfartsverket i Norrköping, varför inte aktivera dem mot Transportstyrelsen, vi är trots allt deras arbetsgivare. Kritiska frågor, som "när såg ni ... sist". TS kör enligt mallar, därför måste reell fakta till för att få dem att backa. Troligen, hårdare krav inom stadsbebyggelse, där huvuddelen av "svartflyget" är men enklare utanför. Finns en orsak att det är 40-50 på vägarna i tätort, men 80-90 på landsbygden. Samt inleda en diskussion med Lantmäteriet om liknande tillåtelser som MILO-staberna gav.

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man skulle även kunna fråga: När såg du senast ett flygplan eller helikopter flyga under 150 meter utanför landningsvarvet?
    Eller ännu hellre på drönarhöjd?
    Vilket ju sällan är så värst långt över trädtopparna.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Vem bryr sig om det här om 10 år!

  9. #9


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Tänkte skriva ett ändringsförslag till TS ang. fpv och behovet av observatör. Kollade därför vad som verkligen står i föreskrifterna. Blev lite överraskad:

    1 §
    Obemannade luftfartyg delas in i följande kategorier:
    1. Kategori 1: Obemannade luftfartyg med en maximal startvikt på mindre
    än eller lika med 7 kg, som flygs enbart inom synhåll för piloten.


    1 § Vid flygning med ett obemannat luftfartyg enligt kategori 1 och 2 ska följande kriterier vara uppfyllda:
    1. Flygningar ska ske så att det obemannade luftfartyget är väl inom syn- håll för piloten (utan hjälp av visuella hjälpmedel såsom kikare) och inom luftfartygets operativa räckvidd. Hänsyn ska tas till annan pågående aktivitet, topografi och eventuella hinder, atmosfärisk påverkan på radioförbindelse, störning på använd frekvens, väderpåverkan etc.


    11. Piloten ska övervaka det omgivande luftrummet för att kunna väja för all annan luftfart.


    Det finns alltså inget krav på observatör om man flyger fpv. Fpv nämns överhuvudtaget inte alls i föreskriften.
    Det står heller inte att man måste se planet med egna ögon hela tiden, bara att det skall vara inom synhåll. En stor skillnad.
    Hur man övervakar luftrummet måste ju vara fråga om en anpassning till sannolikheten att ett flygplan dyker upp under 120 meter…I 99.99% av luftrummet är nog den sannolikheten nära noll. Övervakning med hjälp av öronen torde räcka. (Även om man spanar visuellt så täcker ju blicken bara en mindre del av himlen, resten övervakas i verkligheten av öronen ändå.)


    Länk till hela föreskriften: https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_110k.pdf

    Borde gå bra flyga FPV utan observatör, med andra ord, dock inom synhåll.











    Senast redigerat av Danne1700 den 2021-10-01 klockan 07:46.

  10. #10

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Angående flygfoto (och rättsfallet), en intressant kommentar från Sjöfartsverket (https://www.sjofartsverket.se/sv/tja...ingstillstand/), som har tillståndsrätten till sjöss för "drönare" och hur de ser på detta:

    Fråga:
    Jag har tagit foton och filmat med min drönare. Behöver jag söka spridningstillstånd? Bilderna innehåller vatten.

    Svar:
    Det beror på, för att du ska behöva söka tillstånd hos Sjöfartsverket (tillståndsplikt) så ska bilderna först och främst vara tagna inom Sveriges sjöterritorium, med undantag av insjöar, vattendrag och kanaler.


    Sedan måste bilderna vara positionsbestämda, dvs det ska vara helt tydligt var de är tagna (kan vara kända platser eller byggnader som talar om var bilderna är tagna) eller om de innehåller koordinatinformation eller annan positionsinformation.

    Men, bilderna måste även innehålla information som beskriver förhållanden på eller under havsbotten (vanligtvis filmar du nog inte under havsbotten – då har troligen något gått fel... men, de som skrev lagen pratar även om förhållanden under havsbotten och då handlar det framförallt om ljudvågors möjlighet att spridas i olika bottenförhållanden)


    Alltså, om du har tagit foton som visar t.ex. öar, båtar och en havsyta så är de inte tillståndspliktiga hos Sjöfartsverket.

    ------

    Tolkar detta som flyger man över (och de förutsätter att fotar man under är något fel ;-) ) vatten (dvs deras domäner), öar eller fartyg behövs inget publiceringstillstånd, dvs. tvärt emot LMV. Dvs. vi har två olika myndigheter med mandat att ansvara för samma sak, men som har olika tolkningar (vilket borde vara juridiskt fel - samma borde gälla).

    Vidare, LMV håller hårt på horisontlinjen och då vi med FPV normalt inte får gå över 120 m massor av berg och höghus gränsar mot den höjden, borde alla foton från bergshöjder och högre hus (säg+30m) som har en horisontlinje också kräva publiceringstillstånd av LMV. Dvs. vad som borde samordnad lagstiftning är det inte.

    Skall bli intressant o se domstolsvärderingen, för det finns en notering att ringa brott inte skall lagföras.

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om dina bilder innehåller något av det som Sjöfartsverket räknar upp, ska man nog söka tillstånd både hos Sjöis och Lantis.
    Så tolkar jag det.

  12. #12

    Standard

    Men nog har det ramlat bort mycket på forum i alla fall.
    Var är alla FPV-filmer och byggtrådar?
    Var är alla flygfoton?
    Var är "hälften" (?) av alla flygare?
    Träffarna på RC-fälten har väl kommit igång igen efter pandemin, men nog har väl folk förr flugit på andra ställen?

    Om 10 år så kanske det inte finns forum mer?
    Om 10 år har många eldsjälar slängt in handduken och de yngre kanske inte orkar lägga ner energin som behövs för att driva allt detta omständiga som krävs idag?
    Ja vem vet...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Eller också har allt det här omständliga fallit i glömska, runnit ut i sanden och de unga tar över och kör som förr ungefär.

  14. #14

    Standard

    Får hoppas på det. :-) Vi har en samling med nätbutiker i vårt forum over here. Av 56 st svenska RC-webshops har 23 klappat igen senaste åren. Håller tummarna att det vänder.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - var det främst quad-fokuserade butiker ? Har en känsla av att många sådana generellt varit rätt kortlivade.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ålänning - var det främst quad-fokuserade butiker ? Har en känsla av att många sådana generellt varit rätt kortlivade.
    Roger
    Rätt blandat, mest de som hade RC-flyg ser det ut som. FPV och quad har inte varit det mest populära här, flyg har dominerat så det har inte kommit in så många förslag på drönar-sidor. Flera av de klassiska som var stora för 10 år sedan har ploppat av.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Frågan är hur marknaden utvecklas, Runcam, Caddx och Foxeer har en hel del små intressanta kameror med både fpv-sändare som inspelning.

    Troligen primärt för quad-marknaden, men som den Runcam med inspelning o sändare jag installerade när jag renoverade min första kärra, en nu Spektrummodifierad Hubsan Spy Hawk, tog samma utrymme som Hubsans ursprungliga. När Hubsansändaren dog blev den fungerande FPV-utrustningen därmed ur funktion (on/off via deras sändare).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •