Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Radiostörning, NGH GT9

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    30
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Radiostörning, NGH GT9

    Hej,
    Jag precis monterat en bensinmotor i min gamla trainer. Efter lyckad provkörning på backen inga problem. MEN när jag monterat vingen o startat motorn får trottelservot spatt, senast ställde sig trotteln i fullgasläge....

    Efter diverse felsökning har jag kommit fram till skevservot som är kopplat med en förlängning... förmodligen börjar agera antenn....

    Fakta
    Motor - NGH GT 9 med tändsystem
    Radio - JR på FM 35 MHz PPM mottagare

    Har ni något tips på lösning?
    Har läst att 1) 2.4 GHz eller 2) PCM mottagare kan lösa detta.

    Men finns det någon enkel lösning att "avstöra" skevservot?
    Vill ju gärna slippa byta radio system...

    /Lars

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 173
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Linda skevkabeln i en ferritring KAN ju vara en lösning, kanske...
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Tvinna alla kablar kan göra lite.

    Avstörd tändhatt brukar göra en del.

    35MHz funkar fortfarande fast folk inte tror det. :-D Men Singe Conversion har jag sällan funkat bra på vårt fält, blir störningar i en sfär ca 150 m runt om sändaren eller nåt sånt. Dual Conversion har fungerat bättre, men nu pratar jag bara metanolmotorflyg, ingen koll på hur bra nån av dem fungerar i bensinmotorflyg.

    Hålla tändbox/tändning så långt bort från all elektronik det går, brukar väl stå minst 30cm i manualerna?

    Skild matning till tändningen om det går.

    Plocka bort alla jordslingor (ska bara vara stjärna).

    Vissa servon är känsligare än andra.

    PCM-mottagare funkar säkert bättre om du har en som passar din sändare?

    2.4GHz = strunta i allt ovan? :-D Montera och flyg. Typ... Inte helt, men nästan.

    Montera en metanolmotor istället... :-/

    Bara du får flyga!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    30
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för tips. Ska prova med tvinna servo kabeln.
    Annars tyvärr ont om plats att flytta mottagare.
    Annars får jag gå över till 2.4 system.
    /Lars

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    30
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag blir tokig...
    Nu är radio systemet utbytt till 2.4 Ghz Futaba FASST.
    Och fortfarande är det störningar på trottel kanalen!

    Konfigurationen ser ut som på bilderna.
    Tändmodulen ligger under tanken där fram, mottagaren mellan servona och ackarna.

    Några idéer om vad som är fel?

    Sent from my H8216 using Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Besvärligt men inte omöjligt vore väl att flytta mottagaren bakom servona.
    Att ha tändacken intill mottagaracken är nog heller inte helt lyckat. Du skulle ju kunna flytta temporärt och prova.
    Dålig skärm på tändkabeln kan ställa till det. Fast skärmen ser förstås väldigt fin ut.
    Sedan är det konstigt att bara trottelservot störs. Det är väl inte ett vibrationskänsligt servo?
    /PO

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 037
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Starta radion och dra i servokontakten snabbt fram och tillbaka.
    Om plastbitarna är det minsta nötta börjar stiften hoppa omkring av motorvibrationerna vilket ger servostrul.
    I mina bensinare har jag har för vana att lägga en liten klick epoxy där sladden går ut fr servokontakten samt förbinda/ säkra ev förlängningar med krympslang.
    Det har nog besparat mig en del besvär känns det som?
    Lycka till med din felsökning.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    261
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    När jag bytte från 35 MHz på min El-helikopter till 2,4 GHz hoppfrekvensradio, upphörde alla tok-ryck, som jag tidigare försökt bota med ferrit-ringar och kondensatorer vid fartreglagets strömkabel till mottagaren.

    Ganska upphetsande när helikoptern helt slumpmässigt gör våldsamma spastiska ryck när man minst anar det. I synnerhet som reparationerna är väldigt dyra vid helikopterhaverier.

    Med de metanol-drivna maskinerna existerade ej problemet alls på det minsta sätt överhuvudtaget.
    Senast redigerat av bokis den 2021-09-01 klockan 11:43.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    30
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för tipsen.
    Funderat just på om trottelservot/ kontakt är kass. Lite mer vibrationer med bensinmotorn kan göra att det märks mer.
    Annars får jag flytta runt grejorna som ni tipsat.
    Återkommer.

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  10. #10

    Standard

    När ett servo eller en sändare (med potentiometrar) har stått länge så brukar det bli patina på ytan. Spaka utta helvi---tte bara en stund så släpper det. Har hänt flera ggr för mig på servon som bara stått nåt, samt en sändare jag inte använde på 2 år... Servona rök och hade sig.

    EDIT: Nej servona rök inte... dom RÖCK! :-D
    Senast redigerat av Ålänning den 2021-09-01 klockan 19:17. Anledning: Skriver som en kratta
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    261
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ibland kan servon bli extremt ryckiga, har potentiometern blivit söndergnuggad i mittläget av vibrationer.

    När man sakta, sakta gymnastiserar servona runt mittläget, så brukar man kunna ana tendenserna..

    Är man slundrig, kan man demontera servot och potentiometern, bryta över släpskon några tiondels mm till en ny del på banan. En flat liten instrumentskruvmejsel fungerar, eller så kastar man servot och köper ett nytt. Spara växellådan och huset.
    Senast redigerat av BJS den 2021-08-31 klockan 22:15.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •