Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Radiostörning, NGH GT9

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    På äldre flygmaskiner använde man förr en jord-wire över stötstängernas leder, för att undvika radio-störningar orsakade av vibrationernas elektriska urladdningar emellan metalldelarna. Radio-störningarna handlade på den tiden om knaster och sprak i tal-radion. Alltså inte tok-ryck i servon.

    Idag kan man använda kulleder av konstmaterial, eventuellt förstärkt med fibrer, men fortfarande med kulor av metall, såsom Kavan's dito, eller många andra liknande fabrikat.

    Bo

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det vart lyckad premiärflygning i helgen med bensinaren! [emoji4]
    Slutsatsen är att separera tändsystem o radio så mycket som möjligt. Idag har jag ca 1,5 -2 dm avstånd och det räcker.

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  3. #23

    Standard

    Så bra att standardåtgärderna fungerade.
    Dock vet man inte vilka marginaler man har även om det råkar fungera störningsfritt vid enstaka flygning. Det ligger i de digitala
    systemens natur.
    Jag brukar därför också testa räckvidden på marken med och utan motor. Det är en enkel metod att se hur mycket räckvidden minskar när motorn går. Minskar räckvidden några 10% kan man sova lugnt. Minskar den mycket mera så måste man nog ta sig en funderare.
    PO

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Byt till hoppfrekvensradio 2,4 GHz.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Undvik stötstång i metall till trotteln.
    Jag använder likaväl en Kavan kulled till trotteln, och i princip alla andra kopplingar. De är nämligen utförda konstmaterial med en metallkula som skruvas fast med en M2-skruv och mutter.

    INGA radiostörningar överhuvudtaget, eftersom det vore teoretiskt OMÖJLIGT.

    Jag använder dem nästan överallt, där jag tycker att de gör nytta med sin kulled.

    Fördelen är också att de kan utföra s.k. "brutna" rörelser utan kärvning eller brytning. De fungerar helt enkelt perfekt. Helikoptrar använder likadana, men kanske icke Kavans fabrikat, men likadana.

    En intressant observation, är det att ALLA kulleder och andra rörliga överföringar, av metall, som alla fanns förr, på fullstora flygmaskiner, var byglade med en stålwire, för att motverka elektriska urladdningar och radiostörningar, men förr, kanske bortglömt inom modellflyget kan jag tro.

    Det är nämligen på det viset att vibrerande metallföremål, särskilt långa dito, kan störa radioapparater med en ganska låg frekvens, men 2,4 GHz hoppfrekvensradio är nog ganska immun, under det att 35 Mhz enkel radio kan störas något, med intermittenta ryck i en eller flera kanaler helt slumpmässigt.

    Jag har dock installerat en sändarmodul för årtionden sedan, som hoppar mellan kanske 25 olika frekvenser på 2,4 MHz-bandet och jag har ALDRIG upplevt den minsta radiostörning alls efter.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 22:45.

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ursäkta för ett sent svar, men använder man Kavan kullänkar över allt, med ett öga av konstmaterial och en ledkula av metall, så försvinner problemet med den typen av störningar.

    Troligare är att störningarna är av en annan art.

    Använd 2,4 Ghz hoppfrekvensradio som använder 24 eller 25 frekvenser flera gånger i sekunden, så torde alla problem vara borta.

    Wiff, allt borta, Borta.

  7. #27


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Bonding jumpers förbi lager etc är en del av blixtskyddet och förhindrar att lagret svetsas ihop.

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Bonding jumpers förbi lager etc är en del av blixtskyddet och förhindrar att lagret svetsas ihop.
    Tydligen kände de inte till den kunskapen när de konstruerade attityd-svänghjulen på Hubble-Teleskopet, eftersom man tror att gnistbildningar orsakade av solvinden har förstört kullagren och fått dem att kärva, kan icke bibehålla de exakta varvtalen.

    Skulle lagerkulorna å andra sidan, varit utförda i ett keramiskt material, som icke leder ström, så skulle kanske teleskopet fungera fortfarande.
    Senast redigerat av BJS den 2023-12-11 klockan 20:08.

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard En uppenbar källa till radiostörning för 35 MHz mottagare

    Det är ett elektriskt fartreglage, som skickar in smutsig likström in i mottagaren och förorsakar slumpmässiga ganska våldsamma ryck. Ytterst skrämmande när de uppkommer vid helikopterflygning.

    Jag experimenterade med en digital mottagare och programmerade om den, så att den förkastade signaler som avvek mer än si och så mycket från det normala.

    Inga glitchar eller ryck.

    Men jag glömde den saken och började med hoppfrekvensradio.

    Inga ryck.

    Sällan eller aldrig upplever man detta problem med glödstiftsmotorer som Jaka gillar, men även undertecknad gillar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •