Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Slangslinga

  1. #1

    Standard Slangslinga

    Hej
    På bilder av installationer har jag sett att det är vanligt att lägga, det som jag tror är spillslangen, i en extraslinga fram och tillbaka på tanken innan den får gå ur modellen. Varför?

    Som jag tänker kommer inget att rinna ur den om inte luft kommer in i tanken och kommer det luft i tanken, var det nu skulle komma ifrån, så rinner det ut oavsett slingor.

    Kan någon bensinflygare förklara?

    Jag har alltid kört utan slinga och ser inget problem. Men om det är ett problem skulle jag gärna vilja veta.
    /OlleG

  2. #2
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Slingan fungerar som ett "vattenlås" fast lite tvärt om. När man hanterar modellen på marken så rinner inte soppan ur tanken när man ställer den på nosen eller har den uppochner. Det beror ju naturligtvis på hur man satt slangar och rör inne i tanken, men det är därvör man har den extra slingan, eller ibland till och med en extra lite burk, på inluftslangen.

  3. #3

    Standard

    Tack för svar. Men om slangen är fylld kan slingan inte spela någon roll. Även om påfyllningen är tät kan det väl knappast komma ut något?

    Men ändå bra att förstå varför den används.
    /OlleG

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hur skulle slangen bli fylld? Vi pratar om slangen till skvaller-röret. Inte påfyllningen.
    En del rinner ut ur planet som "skvaller", den andra rinner tillbaka i tanken då du slutar tanka.
    Då du ställer planet på nosen ligger den tomma slangen riktad uppåt/ bakåt.
    Den fylls till viss del av bränsle men inte så mycket så att det passerar böjen och börjar rinna ut ur planet.

    Påfyllningen kan du lägga hur du vill. Den är ju pluggad i ena ändan och andra går till tanken.
    Längden på den slangen beror ju lite på vilket system man har för att tanka t-ex.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5

    Standard

    Hej
    Håller med om att om man ställer den på nosen utan att "tanklocket" är på så rinner det ut. Men om det inte kommer in någon luft då rimner det inte ut heller.

    Men jag förstår tanken (den i huvudet) nu!
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •