Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Radiostörning, NGH GT9

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Radiostörning, NGH GT9

    Hej,
    Jag precis monterat en bensinmotor i min gamla trainer. Efter lyckad provkörning på backen inga problem. MEN när jag monterat vingen o startat motorn får trottelservot spatt, senast ställde sig trotteln i fullgasläge....

    Efter diverse felsökning har jag kommit fram till skevservot som är kopplat med en förlängning... förmodligen börjar agera antenn....

    Fakta
    Motor - NGH GT 9 med tändsystem
    Radio - JR på FM 35 MHz PPM mottagare

    Har ni något tips på lösning?
    Har läst att 1) 2.4 GHz eller 2) PCM mottagare kan lösa detta.

    Men finns det någon enkel lösning att "avstöra" skevservot?
    Vill ju gärna slippa byta radio system...

    /Lars

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Linda skevkabeln i en ferritring KAN ju vara en lösning, kanske...
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Tvinna alla kablar kan göra lite.

    Avstörd tändhatt brukar göra en del.

    35MHz funkar fortfarande fast folk inte tror det. :-D Men Singe Conversion har jag sällan funkat bra på vårt fält, blir störningar i en sfär ca 150 m runt om sändaren eller nåt sånt. Dual Conversion har fungerat bättre, men nu pratar jag bara metanolmotorflyg, ingen koll på hur bra nån av dem fungerar i bensinmotorflyg.

    Hålla tändbox/tändning så långt bort från all elektronik det går, brukar väl stå minst 30cm i manualerna?

    Skild matning till tändningen om det går.

    Plocka bort alla jordslingor (ska bara vara stjärna).

    Vissa servon är känsligare än andra.

    PCM-mottagare funkar säkert bättre om du har en som passar din sändare?

    2.4GHz = strunta i allt ovan? :-D Montera och flyg. Typ... Inte helt, men nästan.

    Montera en metanolmotor istället... :-/

    Bara du får flyga!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för tips. Ska prova med tvinna servo kabeln.
    Annars tyvärr ont om plats att flytta mottagare.
    Annars får jag gå över till 2.4 system.
    /Lars

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag blir tokig...
    Nu är radio systemet utbytt till 2.4 Ghz Futaba FASST.
    Och fortfarande är det störningar på trottel kanalen!

    Konfigurationen ser ut som på bilderna.
    Tändmodulen ligger under tanken där fram, mottagaren mellan servona och ackarna.

    Några idéer om vad som är fel?

    Sent from my H8216 using Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Besvärligt men inte omöjligt vore väl att flytta mottagaren bakom servona.
    Att ha tändacken intill mottagaracken är nog heller inte helt lyckat. Du skulle ju kunna flytta temporärt och prova.
    Dålig skärm på tändkabeln kan ställa till det. Fast skärmen ser förstås väldigt fin ut.
    Sedan är det konstigt att bara trottelservot störs. Det är väl inte ett vibrationskänsligt servo?
    /PO

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Starta radion och dra i servokontakten snabbt fram och tillbaka.
    Om plastbitarna är det minsta nötta börjar stiften hoppa omkring av motorvibrationerna vilket ger servostrul.
    I mina bensinare har jag har för vana att lägga en liten klick epoxy där sladden går ut fr servokontakten samt förbinda/ säkra ev förlängningar med krympslang.
    Det har nog besparat mig en del besvär känns det som?
    Lycka till med din felsökning.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    När jag bytte från 35 MHz på min El-helikopter till 2,4 GHz hoppfrekvensradio, upphörde alla tok-ryck, som jag tidigare försökt bota med ferrit-ringar och kondensatorer vid fartreglagets strömkabel till mottagaren.

    Ganska upphetsande när helikoptern helt slumpmässigt gör våldsamma spastiska ryck när man minst anar det. I synnerhet som reparationerna är väldigt dyra vid helikopterhaverier.

    Med de metanol-drivna maskinerna existerade ej problemet alls på det minsta sätt överhuvudtaget.
    Senast redigerat av bokis den 2021-09-01 klockan 12:43.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för tipsen.
    Funderat just på om trottelservot/ kontakt är kass. Lite mer vibrationer med bensinmotorn kan göra att det märks mer.
    Annars får jag flytta runt grejorna som ni tipsat.
    Återkommer.

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  10. #10

    Standard

    När ett servo eller en sändare (med potentiometrar) har stått länge så brukar det bli patina på ytan. Spaka utta helvi---tte bara en stund så släpper det. Har hänt flera ggr för mig på servon som bara stått nåt, samt en sändare jag inte använde på 2 år... Servona rök och hade sig.

    EDIT: Nej servona rök inte... dom RÖCK! :-D
    Senast redigerat av Ålänning den 2021-09-01 klockan 20:17. Anledning: Skriver som en kratta
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ibland kan servon bli extremt ryckiga, har potentiometern blivit söndergnuggad i mittläget av vibrationer.

    När man sakta, sakta gymnastiserar servona runt mittläget, så brukar man kunna ana tendenserna..

    Är man slundrig, kan man demontera servot och potentiometern, bryta över släpskon några tiondels mm till en ny del på banan. En flat liten instrumentskruvmejsel fungerar, eller så kastar man servot och köper ett nytt. Spara växellådan och huset.
    Senast redigerat av BJS den 2021-08-31 klockan 23:15.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    UPPDATERING.
    Jag har nu stuvat om radion i planet. Mottagare o dess ack bakom servona, se bild nedan. Dessutom kopplat bort ackvarnare till mottagaren - denna sitter framtill vid sidan om tändsystem. Varvräknare till motor satt tidigare bakom servona - nu är den urkopplad. Dessutom flyttat bak strömbrytare till mottagare så den sitter jäms med mottagare.
    Provkörning utan skevservot... Inga störningar! Och kör alltså 35 MHz radion. Men detta kommer kräva rejäla tester och räckviddsprov innan någon premiär.

    Nästa steg är
    1) koppla in skevservot. FIXAT - inga störningar i första testet.
    2) testa koppla ackvarnare alt flytta bakåt. FIXAT - inga störningar i första testet.
    3) sätta varvräknare framme vid tändsystem.

    Och som sagt, rejäla tester. Att ha ett galopperande trottelservo är inget trevligt..

    Återkommer med slutresultat.


    Skickat från min SGP351 via Tapatalk
    Senast redigerat av Larsh60 den 2021-10-13 klockan 22:41.

  13. #13


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Undvik stötstång i metall till trotteln.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Undvik stötstång i metall till trotteln.
    Varför ???

    // Mats W
    Flygsmurfen

  15. #15

    Standard

    Metallstaget blir som en antenn och hjälper till att överföra störningarna från tändningen mot elektroniken. Vissa lär säga "aldrig hänt mig, behövs inte". Testa, tycker jag. Är väl ett plaststag på ena servot (övre högra), vart går det?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jeep, jag hade från början en riktig metallstång direkt till förgasaren. Funkade perfekt med metanolare, men alltså direkt utbytt till plaströr med med plastlink mot förgasare iom jag satte i bensinmotorn.

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk

  17. #17


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag kan förstå det om man ha servoarmar av metall men inte om de är av plast??
    Nåja, bara det fungerarr så...

    // Mats W
    Flygsmurfen

  18. #18

    Standard

    Det är nog inte metall till metall det handlar om, utan att störningarna överförs, som antenn till antenn... Eller? Vad vet jag. Annars skulle väl ingen ha haft problem med detta någonsin och problemet skulle aldrig ha funnits. Dvs, jag i alla fall vet inte hur störningar överförts om det inte handlat om radiovågor. Jag har haft störningar fast jag haft skilda system för tändning och RC samt plast-stag i rör och 30+ cm mellan systemen. Störningsfri tändhatt och annan mottagare löste problemet då, nån av dem eller bägge. Är nog skillnad på grejer och grejer också... Funkar det? Ryck på axlarna och flyg! Störningar? Too bad. Fixa.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag körde länge bensinare på 35 Mhz och upptäckte att ickeledande stötstång var en klar fördel. Tror att det beror på två saker;


    • De elektriska störningarna in till mottageriet dämpas mycket mera än med metallstång.
    • Plaststången dämpar troligen de mekaniska vibrationerna in till trottelservot bättre.


    Men trottelservot slits tveklöst av vibrationerna. Det märks när tomgångsläget börjar bli oexakt. Jag kör med billiga servon dit och brukar byta årligen. Oavsett bränsle och frekvensband.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    All metall mot metall som kan skaka och rassla är ett gissel. I all synnerhet i 35 Mhz-anläggningar. Metallclipsrassel kan elimineras med en liten liten bit bränsleslang eller liten O-ring som tar bort glappet mellan roderhorn/förgasararm och metallklipset. Om tändmodulen till motorn inte är av metall - klä in modulen i ALU-folie.
    Det tråkiga med våra radiosystem är att tändfrekvensen (motorns varvat och gnista) ligger inom samma frekvensområde som servopulserna. Det gör mottagaren kanske extra känslig för störningar.
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •