Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med drivlina till pylonkärror

  1. #1
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Hjälp med drivlina till pylonkärror

    Tjenare!

    I dagarna har jag förvärvat två stycken pylon kärror som jag tänkte få upp i luften. Jag är dock lite osäker på drivlinorna (batteri, fartreglage och propeller).

    Den ena modellen är en stinger speed 400 av Sergey Sobakin. 70cm vingspann. Till denna har jag köpt en HET Typhoon 240-15 6000kv (https://www.mbs-rcmodels.se/motorer/...n-240-15-2-3s/) och planen är väl att köra på 2s. Försökte få fram lite data från eCalc ang ampere osv utan att lyckas.. tänker att en APC-propeller på runt 4-5" borde vara fint. Men osäker på ESC och storlek på batteri.

    Den andra modellen är en Great planes Rifle som i dagsläget har orginalmotor och orginal 25a esc. Till denna kärra har jag en HET typhoon 2w-20 (http://www.highendrc.com/index_eprod...products_id=35) och skulle gärna köra denna på både 3s och 4s med propeller runt 4-5".

    Är det någon som är kunnig på dessa och kan hjälpa mig att uppskatta framförallt vettig storlek på ESC?

    mvh
    Mattias

  2. #2

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Vassa små modeller, kul förvärv!
    Jag loggade in på eCalc och provade mig fram med tänkbara värden på propdiameter och stigning.

    1. STINGER
    HET Typhoon 240-15 6000kv har högre KV-tal än vad som har varit aktuellt för mig till flygplan. Tänkte att med 2S så skall det väl gå att få till en drivlina även om eCalc inte har varit så bra med små propellrar och höga varvtal. Letade också info om Stinger och fann att den har 5 dm2 vingyta och skall flyga med vingbelastning 60g/dm2, vilket är väldigt mycket för en så liten vinge. Nåväl, 60 g/dm2 och 5 dm2 i yta ger bruttovikt 300 g, lite mer än SpeedBob 800.
    Jag skrev 250g och 2S 850 mAh i eCalc och provade med en 4,1x4,1 APC Speed propeller. Det blev 25 A, 28438 rpm, stallfart 34 km/h och flygfart 133 km/h.

    133 km/h kan räcka för en så liten modell, den blir snabbt ännu mindre när man drar på fullt efter starten. Du behöver en medhjälpare som kan kasta hårt och säkert! Jag provade med andra propellrar och eCalc säger att mindre dia och mera stigning, t.ex. 3,5x 6 ger högre fart tack vare högre varvtal. Vet inte var man köper en sådan propeller och den skulle ge dåligt bottendrag.

    2.RIFLE
    Typhoon 2W-20 har 3400KV. HET föreslår APC 4,7x4,7 med 3S LiPo och det blir nog bra. Du kan behöva ett 3S, 1300 mAh med 60C för att hålla spänningen vid 33 Ampere. Byt till en ESC för 40A med justerbar timing!

    Kom ihåg att mer än 500Watt per kg blir jobbigt både för piloten och för modellen!
    Berätta gärna hur det går i praktiken1
    Lars

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej Lars! Tack för ditt utförliga svar samt den tid du lagt ner!
    Ang stinger så petade jag i ett 30A-reglage som jag hade liggande samt en 4.5x4.5 propeller. Med ett 2s 350mah batteri slog esc'n ifrån och startade om när jag drog upp throtteln högre än 50%. Jag tror att jag kommer skaffa ett reglage runt 40-50A, en något mindre propeller och ett batteri i storleksordningen som du föreslog. Även fast modellen är liten vill jag ju egentligen flyga snabbare än 133km/h.

    Ang rifle så kan jag egentligen då byta orginal esc (25a) till en något större, men undra om man ändå inte ska hänga i en mkt större och göra plats för 4s

    Jag har ju flugit min 6s funjet senaste åren utan bekymmer, den är klockad till ca 290km/h, men det blir väl lite knepigare med mindre modeller

  4. #4

  5. #5
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Där börjar vi snacka, henke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •