Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Nostalgibyggen...

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Nostalgibyggen...

    I stället för att starta en ny byggtråd så fortsätter jag på den här.

    Det har tydligen blivit populärt att bygga nygamla modeller igen och gärna då den modell som man lärde sig att flyga med när det begav sig. Så då bestämde jag mig för att bygga just min första modell, en Graupner Maxi. Den finns numera som laserskuren byggsats hos en firma i Tyskland. Se bild. Jag ska inte belasta er med en långdragen byggtråd men kommer att sätta in kortare inlägg om hur bygget fortskrider.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5212.jpg 
Visningar:	319 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	73421  

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Eehh...
    Du menar TAXI va??

    Hursom helst så är det en väldigt fin välflygande kärra, jag hade en som andramodell på tidigt 70-tal, om jag inte missminner mig.
    Det jag minns av originalbyggsatsen var att det var väldigt tunna balsabitar och flak som lätt trycktes sönder om man tog lite hårt i dem, hoppas att version 2.0 är bättre kvalitét.
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Kul med byggen hur som helst! :-D Klassisk trainer. Denna trainer kommer väl byggas med dagens kunskap jämfört med första trainern du byggde? ;-)

    (vad är det för fel på skilda trådar och rubriker som beskriver vad tråden handlar om så man kan söka och hitta? :-D)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja Thomas, naturligtvis är det en Taxi. Jag byggde även en Maxi på den tiden det begav sig. Den fick dock en mycket kort levnadstid.
    Kvalitén på den här byggsatsen är betydligt bättre än Graupners originalbyggsats, med alla delar laserskurna. Den är dock inte så rik på tillbehör som t ex gångjärn, tank, stötstänger mm men de detaljerna brukar man oftast ha i bra o ha lådan.

    Anledningen till att det blev en fortsättning på denna tråden är att jag inte vill ta upp plats med en ny och alldeles för kort byggtråd.
    Fortsättning följer.
    Kay krut

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tjyvstartade lite med att bygga stabilisatorn. Ett mycket enkelt hantverk, även för en enkelspårig Pupbyggare. Det enda man måste vara observant på är att anpassa måttet mellan bitarna i mitten så att fenan får plats. Se bild.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5231.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	80,0 KB 
Id:	73422   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5232.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	73423  

  6. #6


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Nostalgibyggen...

    Så här inför hösten är det säkert flera nya byggprojekt som startar. Som Kay "Krut" Olson konstaterat i en annan tråd verkar det som om en trend kan komma att bli byggen av modeller med någon slags nostalgikoppling.

    Vi vill därför bjuda in till en samlingstråd för byggen som har historisk anknytning. Det kan vara den första modell du byggde och lärde dig flyga med. Det finns säkert många andra skäl till att bygga en modell "från förr" och tanken är att den här tråden skall vara öppen för alla att göra enkla presentationer av sina nostalgiprojekt. Det behöver inte vara fullständiga byggtrådar utan gärna lite enkla rapporter från olika håll. Det är också tanken att blanda friskt med sådana rapporter med enda sammanhållande tema - NOSTALGI.

    Vem blir först?

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson och Kay "Krut" Olson

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla bra initiativ, Kjell!!
    Ska se vad man lyckas åstadkomma...
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Hej! Kul Initiativ!!! träffade en man och hans son på MADEIRA 1984! De pratade om termik och annat som hade med flyg att göra! Kommer ihåg vi delade på taxi för att vandra ner på Levadorna i bergen.Några år senare fick jag se mannen och hans son på första sidan på en Hobbytidning! Han Hette Bosse Gårdstad! Såg filmen "Flykten" på SVT med "Josefin" och Per Oscarsson som modellflygare. Tyckte den var kul och beställde Byggsatsen Josefin av Bosse som blev min andra motorkärra! Den har jag sålt, Bytt tillbaka, gett bort, för att till slut ta henne tillbaka! Nu är hon i min ägo igen och har ett rätt stort behov av omvårdnad! Jag har börjat med att montera en fyrtaktare Saito 40!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	josefin.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	73432

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Började bygga kroppen i går kväll och funderade då på vilken motor som skulle passa i nosen på den. En gammal fin OS 40:a skulle nog vara tillräcklig och samtidigt passa in rent tidsmässigt, så det får bli så.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5234.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	73433   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5247.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	73434  

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Välj en begagnad O.S. eller Veco, 21..25. O.S 40 är så extremt brutalt övermotoriserat. Tro mig.

    En god matchvikt är 1800 gram med hjulställ. Glöm för all del inte att göra noshjulet styrbart.

    Den perfekta bränsletanken är Kavan FK 250 ccm. Att göra de perfekta hålen för bränslerören är ganska svårt om man vill ha dem någorlunda täta och bränslesäkra. Jag böjde rören två, uppåt, filade hålen med en nålfil, innan jag behandlade tankutrymmet med laminerings-epoxy.

    Spackling kan med stor fördel göras med s.k. Latex-spackel.

    Det perfekta klädselmaterialet är Super-Monokote, gärna i det färgmönster man ser på originalkartongen. Man bör dammsuga allt först, givet att allt är perfekt slipat, spacklat och tätat, innan man applicerar klädselmaterialet. Jag använder en gummispackel för den sista spacklingen, slipar och dammsuger. Jag behandlar känsliga delar med laminerings-epoxy, som motor-balkarna, som jag inte klär, utan låter vara naturella, men behandlade, inklusive insidan på skruvhål.

    Min har flugit över 40 timmar på land och vatten och ser fortfarande ut som ny, har överlevt en begagnad Veco-21, men har nu istället en TT-25 Pro, långt mer kraft än vad som egentligen behövs, även på sjön med flottörer

    Se till att du tillverkar de långa kilarna / mallarna exakt enligt ritningen, så att du får den rätta skränkningen på vingen, annars flyger den inte alls som avsett.

    Ritningen visar gummisnoddspinnarna allt för korta, både för vingen och bakpartiet.
    Om du kapar de medföljande rundstavarna exakt i två, rundar av dem, så räcker de präcis till, men borde vara 5 mm längre var och en, kapade.

    I bakpartiet bör man ge den främre gummisnoddspinnen några millimeter extra vid kapningen.
    Jag klädde pinnarna innan jag limmade fast dem i den nu färdigklädda flygkroppen. Jag lämnade en marginal om ~1 mm för limmet att fästa. Innan hade jag skurit stjärnor i klädseln över hålen för pinnarna, värmt upp ett borr och fäst klädseln inuti hålen med borret som strykjärn.

    De rätta gummisnoddarna är 3 stycken per sida av 90 x 6mm för bakpartiet, 3 stycken per sida av 170 x 15 mm för vingen.

    Svåra att montera, men allt sitter fast.

    Att behandla vingsadeln med silikongummi är extremt bra. Man lägger på plastfolie / gladpack på den färdigklädda vingen, kletar silikon på vingsadeln, monterar vingen exakt rätt och låter torka. Väldigt bra grepp samt vattentäthet. Låt inte en massa plastklädsel ligga kvar på vingsadeln om du vill använda silikon, skär bort den 2 mm från ytterkanten först.

    Stryk vaselin på vingsadeln innan du monterar vingen, annars kan den klibba fast.

    För att vingens klädsel skall tåla trycket av dessa tjocka gummisnoddar vid montering, Kan man limma på remsor av klar PVC, typ 0,5 mm, med superlim som skoningar. Det behövs bara en bit vid framkanten och bakkanten. Jag värmde plasten så att den passade exakt runt framkanten och bakkanten före limning. Observera att i bakkanten skall ligga en bit pianotråd och vävförstärkning, som jag bytte ut mot glasfiber i mitt fall.


    Använd ej vävgångjärn för rodren. Jag installerade de tunna Kavan-gångjärnen nitade med tandpetare och installerade med uttag i rodrens framkant, på det viset att nästan ingen roderspalt finns, och de har visat sig sannerligen perfekta.

    Det finns ett fel på ritningen i det att balkliven eller "webbarna" har fel fiberriktning. Ett synnerligen svårt fel för dem som gillar att flyga med en .40-motor på fullgas och leka med fullt höjdroder...

    Vingbrott blir oundvikligen följden. Nybörjare bukar låta den gå som ett spett i marken fortfarande på fullvarv eller 16.000 rpm.

    Hålet i gräset och jorden ser rätt roligt ut

    Mitt exemplar är i det mesta troget byggt enligt ritningen som i detta exempel, men klarar inte extrema överbelastningar


    Jag kan skicka några bilder när jag fått ordning på kameran.
    Senast redigerat av BJS den 2021-08-31 klockan 23:35.

  11. #11

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det var en lång och bra beskrivning av Ditt bygge. Jag förmodar att Du byggt den efter originalbyggsatsen. Du beskriver att det finns ett stort fel i vingen, att de sk balkliven eller stående webbarna har fel fiberriktning. Ja, därom tvistar de lärde men dessa har till uppgift att ta upp belastningen som uppstår vertikalt mellan longerongerna, dvs de viktiga balkarna på över-och undersidan av huvudbalken. Med längsgående fiberriktning så har Du inte mycket kraft och motstånd i webbarna och de spricker av belastningen. Med stående fiberriktning så har Du bra tryckmotstånd på webbarna. De ska således ta upp kraften som uppstår när vingen belastas och avlasta longerongerna i lodledet. Sjuvningskrafterna sköter ju mittbalken om, dvs balken som sitter i vingmitten och som även bestämmer v-formen på Din vinge. Det är många segelflygare som i tidernas begynnelse fick se sin fina segelmodell vika ihop sig som en utläst bok, just för att dom ändrat på webbarna i tron att de gjort något bra. På min nytillverkade byggsats från Tyskland, är webbarna korrekt, dvs stående. Se bild

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5262.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	73440   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5263.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	73441  

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tycker man kan få stoppa i lite vad man känner för i sina egna kärror, själv övermotoriserar jag 90% av mina kärror, därmed behöver jag inte heller alltid ha fullgas för att hålla kärran i luften, kan man puttra fram på tomgång!
    Många klagar på att det blir för mycket vrid och kärran blir svår att lyfta med etcetc… aldrig haft problem… kanske för att jag aldrig lyfter mina kärror med fullgas utan lagom gas så de orkar lyfta lite snyggt sådär, mycket trevlig känsla!

    Slängde på en gammal sliten 0.40 4stånkare på en Vagabond med en 9x6 propp, gick som en dröm! Flög den även inverterat för att roa mig själv på fältet

    Fortsätt på ditt spår herr krut!

  13. #13


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Här kommer mitt bidrag till tråden. Har hittills bara kommit till locköppning men vintern är ju lång.... Min modellflyghistoria började för länge sedan - ungefär 60 år tillbaka med en ”Swingline”-modell och sedan blev det några år med linstyrning. Tävlade lite inom combat-int men utan större framgång.

    Min första radio(o)kontrollerade modell var en Auster Autokrat med en enkanals Telepilotradio. Den totala flygtiden på den modellen blev < 1 min. Fortsatte efter det med en Vagabond med en Webra Bully på 3.5 cc. Fortfarande samma enkanals radio och den flögs ganska mycket. Flög slutligen bort p g a upphävd radiokontakt…





    Har nu fått tag på en riktig raritet så följ med på en bildkavalkad över locköppning av en byggsats till Vagabond och den motor jag kommer att använda. Radion blir dock inte Telepilot med "gyro" eller "hick-hack" utan lite modernare grejor.

































    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2021-09-02 klockan 23:06.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Det var en lång och bra beskrivning av Ditt bygge. Jag förmodar att Du byggt den efter originalbyggsatsen. Du beskriver att det finns ett stort fel i vingen, att de sk balkliven eller stående webbarna har fel fiberriktning. Ja, därom tvistar de lärde men dessa har till uppgift att ta upp belastningen som uppstår vertikalt mellan longerongerna, dvs de viktiga balkarna på över-och undersidan av huvudbalken. Med längsgående fiberriktning så har Du inte mycket kraft och motstånd i webbarna och de spricker av belastningen. Med stående fiberriktning så har Du bra tryckmotstånd på webbarna. De ska således ta upp kraften som uppstår när vingen belastas och avlasta longerongerna i lodledet. Sjuvningskrafterna sköter ju mittbalken om, dvs balken som sitter i vingmitten och som även bestämmer v-formen på Din vinge. Det är många segelflygare som i tidernas begynnelse fick se sin fina segelmodell vika ihop sig som en utläst bok, just för att dom ändrat på webbarna i tron att de gjort något bra. På min nytillverkade byggsats från Tyskland, är webbarna korrekt, dvs stående. Se bild

    Kay krut
    Så där har jag alltid monterat webbarna och så har det varit på ritningarna av just den anledning Kaj beskriver. Dom stagar upp vingen otroligt mycket at gör den väldigt vridstyv.

    /Mats

  15. #15


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om jag minns rätt så är skjuvkrafterna per längdenhet desamma i webbens fyra sidor. Det innebär att den långa sidan belastas mest och fibrerna bör därmed gå vinkelrätt emot som sägs ovan. Är sidorna ungefär lika långa är nog tunn plywood säkrast.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    På originalritningen ligger balklivens fiberriktning parallellt med balkarna, vilket konstruktionsmässigt är fel. Jag gjorde det felet som nästan alla andra och följde ritningen slaviskt.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det var det jag försökte förmedla, att på originalritningen ligger balklivens fiberriktning parallellt med balkarna, vilket är fel.

    Balklivets uppgift är att främst hålla den övre och undre balk-delen på ett fixerat avstånd och på det viset skapa styrka. I annat fall kan den övre och undre balk-(delen) lätt kollapsa / knäckas enligt Eulers teorier, dvs. att det blir inte endast dragning och tryckning, utan även utknäckning, eller buckling.

    Som jag skrivit ovan, föll jag i fällan själv och följde ritningen till punkt och pricka.

    Om man inte överbelastar flygplanet, så spelar det ingen roll egentligen, så jag är nöjd med mitt bygge.

    P.S. Det duger inte med gummisnoddar från ICA.

    Man måste köpa dem från en leverantör av kontorsmaterial.
    Senast redigerat av BJS den 2021-09-03 klockan 19:38.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Enya-19 torde passa som hand i handske, även för måttligt avancerade manövrer, som looping, hammer-head och tunnel-roll samt sjöflyg med lätta flottörer, givet att hela maskinen är lätt, dvs. under 1800 kilogram med hjulställ.
    Senast redigerat av BJS den 2021-09-03 klockan 20:55.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om vingbalkar

    Var och en som har tillgång till ett analyserande Cad-program och kan använda det, kan verifiera att balklivet ej främst är utsatt för böjning, men sträckning och tryckning emellan de två bärande parterna, en upptill, en nedtill, som egentligen bär de tryckande och dragande krafterna såsom i en I-balk, och som i en vingbalk.

    Bucklar sig balklivet, kan hela balken kollapsa, även om överdelen och underdelen är stark nog.

    Så Kaj-Krut, jag misstänker att vi råkade tala förbi eller missförstå varandra.

    Därför är rundstavar eller blomsterpinnar värdelösa som vingbalkar.
    Senast redigerat av BJS den 2021-09-03 klockan 22:01.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Dina bilder Kaj-Krut, visar att du gjorde rätt på det att balsa-balklivets fibrer ligger i 90° graders vinkel mot furubalkarnas dito :=)
    Senast redigerat av BJS den 2021-09-03 klockan 21:56.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •