Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Nostalgibyggen...

  1. #61

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ett i modellflysammanhang ovanligt sätt att motverka effekterna av en skev vinge som saknar skevningsroder som kan trimmas, är att montera en s.k. "trim-tab" på den ena vingpanelen.

    Den kan bestå av en bit mycket tunn aluminiumplåt (coka-cola-burk) som kan böjas upp eller ned, alltefter behov. 5 centimeter lång och 1,5 centimeter bred bakom bakkanten, borde täcka de flesta behov. Monterad vid 75% av ena vingpanelens längd. De förra måtten vid en spännvidd av ~1,5 meter.

    Nu böjer man helt enkelt trimtabben med händerna, tills flygplanet flyger rakt, utan överdriven trimning av sidrodret, eller alls icke, och med normal sidriktning av motorn enligt ritningen.

    Min Taxi har inga skevheter alls, så den flyger synnerligen rakt utan trimtabbar.
    Sidrodret är helt parallellt med fenan och flygkroppen vid korrekt trimning
    Senast redigerat av BJS den 2022-02-11 klockan 21:34.

  2. #62

  3. #63

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Nu närmar sig tiden för anmälan till "Old Boys med Old Toys".
    Senast den 15/5 behöver jag veta hur många vi blir så jag hinner baka!
    Ni har väl dammat av era OT och Nostalgimaskiner!
    Hör av er på epost eller telefon eller via Facebook.
    Meddela om ni tänker bo på Ripas camping så jag kan förvarna.
    Oldtimer!

  4. #64

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Så där ja, senaste "bygget" är klart. Jag har endast klätt om från en uppfrätt gammal sidenklädsel, men mycket bad i aceton har det blivit för att ta bort sidenet.
    RC-Viking med en gammal OS-.30 glödstiftare. Få se om det räcker när det blir premiär.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viking 2.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	1,17 MB 
Id:	74422
    Oldtimer!

  5. #65


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Vagabonden närmar sig färdig! Idag motortest av Enya 19VIBB RC som modifierats med Runtronic tändsystem. Räknar med att ha den med på Östersundsträffen där jag vet att det kommer några andra nostalgimodeller också. Kommer du till träffen så ta med ditt nostalgiflyg så så kör vi en träff i träffen!

    MVH
    Kjell Nilsson


  6. #66


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Gick ju fint! Kör du den på metanol eller bensin?

  7. #67


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det som fanns på filmen var allra första starten och även fast jag har tändsystem kör jag på metanol i början. Motorn går lite varmare på bensin och den får nöta in sig lite innan jag testar med bensin.

  8. #68


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    I dag var det toppenväder, lagom varmt och sol med lite moln på blå himmel. Alltså en perfekt dag för premiärflygning av min Vagabond. Har gjort några försök tidigare men inte kommit loss från marken...Den är byggd enligt ritning vad gäller motorriktning men på gräs vill nedåtriktningen dra ner nosen och p g a rullmotståndet i gräset sviktar nosstället bakåt och då räcker farten inte till för att höjdrodret skall ha någon effekt. Känner igen detta fenomen från ca 60 år tillbaka i tiden då jag flög Vagabond förra gången. Då flög vi ofta på sjöisarna på vintern och utan motorkontroll och höjdroder blev det mycket "isracing" runt sjön innan den slutligen fick luft under vingarna.

    Idag hade jag "proppat upp" till 9x7 istället för tidigare 9x6 och efter att ha använt nästan hela banans längd gick det att pressa upp den. Flygningen i övrigt var odramatisk och med samma känsla som för 60 år sedan. Fast nu med höjdroder och motorkontroll vilket gjorde landningen enkel.

    Tyvärr helt tomt på fältet så ingen kunde filma själva flygningen så ni får hålla tillgodo med markbilder och tvåtaktsljud!




    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagabond_1.jpeg 
Visningar:	282 
Storlek:	93,9 KB 
Id:	74719Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagabond_2.jpg 
Visningar:	267 
Storlek:	605,9 KB 
Id:	74722


    Det är 60 år mellan avslutningsbilderna, samma pilot men en ny Vagabond.

    MVH
    Kjell

    "Modellflyg är inte drönare!"
    Senast redigerat av kjni den 2022-08-22 klockan 22:33.

  9. #69

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt Kjell, härligt med lite nostalgi

  10. #70

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Grattis Kjell till lyckad premiär. Ser fram emot en riktig flygvideo.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  11. #71


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Här kommer ett par bilder på en annan nostalgimodell - en Sindbad byggd från en byggsats från MBS Models. Har hållit på med den lite vid sidan om sedan ett par år och skrivit lite om den i ett par nummer av Modellvänner ( Okt 2020 och April 2021) Sedan har tiden runnit ivär utan att den blivit "premiärad".

    I går var det i alla fall dag och det blev några flygningar på Ope. Den första var lite vinglig p g a TP lite väl långt bak, odifferienterade skevroder och generellt för stora roderutslag. Efter fix av detta blev det en helt annan modell! För att kunna göra det enklare att flyga om man är ensam ute på fältet har den fått ett litet hjul under "magen" så att propellern går fri och möjliggör att starta från marken. Det fungerade bra.

    En egenhet är att modellen p g a bärande profil på stabben blir väldigt känslig för olika hastigheter. Vid större motorpådrag tar stabben över och kärran dyker rejält. Vid lägre fart är den bättre balanserad vilket väl är ganska naturligt då den är tänkt som gammaldags långsam hangseglare utan elmotor.

    Tack för hjälpen med trimmning och justeringar Kjell-Åke, Tommy och Dan. Synd att vi inte tänkte på att fixa en film...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3166.jpeg 
Visningar:	148 
Storlek:	182,0 KB 
Id:	75012


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3167.jpeg 
Visningar:	143 
Storlek:	154,1 KB 
Id:	75011

    MVH
    Kjell

  12. #72

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Snyggt Kjell!

    Den får du ta med dig nästa gång du besöker kronkollonin Skåne. Vi ha ett av Sveriges bästa hang här nere och den skulle nog passa perfekt som avkoppling till alla dina stora motorkärror.

    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •