Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Y-kbael till fartreglage

  1. #1

    Standard Y-kbael till fartreglage

    Sätter upp en Multiplex Twinstar för FPV. Har bara en kanal ut från FC för Esc. Har någon med framgång prövat att köra två ESC med y-kabel från en kanal på mottagare/FC?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har använt dubbla ESCer vid några tillfällen. Eftersom bägge ESC:erna (normalt) skulle ge spänningsmatning till mottagare och servon, så har jag för säkerhets skull lossat på + kabeln för en av ESCerna så att endast den andra ESCn bidrar med spänningsmatning. Signal- och - kablarna ska vara anslutna till mottagaren på vanligt vis för denna ESC.
    Det är kanske är en helt onödig försiktighetsåtgärd, men det är så jag gjort.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    ...Eftersom bägge ESC:erna (normalt) skulle ge spänningsmatning till mottagare och servon, så har jag för säkerhets skull lossat på + kabeln för en av ESCerna så att endast den andra ESCn bidrar med spänningsmatning...Det är kanske är en helt onödig försiktighetsåtgärd, men det är så jag gjort.
    Om ESC:erna har switchad BEC ("SBEC", "UBEC") ska man absolut koppla bort plusledningen från en av dom. Switchad BEC förekommer framför allt på ESC:er som klarar hög batterispänning typ 6S LiPo.
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Du kan ju dela på matningen också, tex ena ESCens BEC matar mottagaren och servona. Andra ESCens BEC matar nåt annat. Eller plocka bort pluskabeln på bägge och skaffa en fristående BEC av nåt slag, tex CC har ju en liten blå knodd som är lätt. Finns flera lätta små som säkert räcker till allt du behöver.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Nu jar jag testat och mata signalen till båda ESC från en kanal med Y-kabel. Jo, jag plockade bort + tåten på den ena ESCen. Fick samma varvtal på båda motorerna. När jag kör från FC:en så matar den RX så då är det bara signal och jord som kopplas till ESC. Nästa steg är att få plats med FC:en i MX Twinstar som är rätt trång. Får väl rapportera hur det går när grejorna är på plats. Kör iNav på FC:en, vet inte om några av er nyttjar den för FPV?

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Testade en RCFactory Paddlestar i morses med en icke moddad Y-kabel mellan två ESC:er. Slutade med att ena motorn (T-motor 2206) slutade fungera samt att jag fick byta ena ESCn .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •