Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: annten kabeln

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    19
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    VGF

    Standard annten kabeln

    Fick en förfrågan ang gyro spektrum AR631 kabeln skall vara framåt eller bakåt i modellen.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Har det nån betydelse? Hm, kanske om det är gyro förstås. Står det nåt i manualen? Kan ju testa att roder mm kompenserar åt rätt håll då man rör på modellen.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    19
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    VGF

    Standard

    skall finnas inågon manual.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Antennen ska vara placerad så att ingen radioskugga uppstår. Spelar ingen roll att det är gyro, utan där spelar det bara in hur mottagaren är monterad. Placera antennen där den får plats, är det två antenner så skall den ena vara riktad 90grader ungefär i förhållande till den andra. Innan flygning så gör ett räckviddstest. På mina mottagare så ligger antennen åt valfritt håll i flygkroppen. Men som sagt, se till att inget ligger i vägen. tex sidan på ett stort ack eller så. Utan så att det är fritt runt omkring.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Uppfattade frågan som att det berodde på hur mottagaren var monterad, alltså hur antennen kommer ut från mottagaren? På min TimberX som har en AR636B så pekar den framåt. Sen har jag en OrangeRx där den också går ut framåt och i instruktionerna står det tydligt att det måste vara så. Sen att det skall vara fritt utan radioskugga så klart. Det bästa är att testa att gyrot kompenserar åt rätt håll, annars blir det dåligt .

  6. #6


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Ett antal E-Flite Cherokee krashade första flygningen pga att mottagaren med gyro var monterad åt fel håll. Så nog är det viktigt.
    På Cherokeen ska ena antennen peka framåt, den andra åt höger. AR636.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Orienteringen av mottagaren är låst i BNF-mottagare så det är viktigt att montera den rätt om man flyttar den till en annan modell. Alternativt att man flashar om den med "Open Stock firmware", då kan man välja orientering i mottagarens inställningar. Plus att man kan justera en massa andra saker som man antagligen behöver justera om man flyttar mottagaren: gain, servo reverse, priority etc etc
    /A

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av trocka Visa inlägg
    Fick en förfrågan ang gyro spektrum AR631 kabeln skall vara framåt eller bakåt i modellen.
    I min E-flite Cherokee BNF satt en AR631, limmad med antennen bakåt i modellen. Cherokeen flögs dock aldrig med den mottagaren utan jag använder FrSky S8R.
    /Leif

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den enda betydelsen är ju om den levererats med en BNF-kärra - och då framgår det i den kärrans manual hur mottagaren skall sitta.
    En AR631 kan väl programmeras om via s k Forward Programming och då kan du säkert ändra där hur mottagaren sitter i kärran (via sändaren). Men det kräver ju att man sätter sig in i hur den omprogrammeringen går till.
    Gamla AR636-mottagare kan modifieras dels med Spektrums egna Windows-baserade programvara, dels med en freeware där man kan gå lite djupare med ändringar. Men allt detta kräver Spektrums "USB Dongle" och en hel del studerande över hur man skall göra annars kan t ex gyrot kompensera åt fel håll.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    19
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    VGF

    Standard

    Fick reda på att den satt i en Valiant när den var ny.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är du säker på att det är en AR631 ? De flesta Valianter har nog levererats med AR636.
    F ö är det inte jämt så lätt att "återanvända" Spektrum-mottagare med gyro. Om man inte satt sig in i hur de kan programmeras om och t ex ett roder går åt fel håll så kan man inte reversera i sändaren utan då får man ta till en extern servo-reverserare - i alla fall när det gäller AR636. De nyare modellerna, AR631 och AR637, har möjlighet att konfigurera via s k Forvard Programming direkt i sändaren (om man har en nyare Spektrum-sändare) så dessa kan man ändra lite lättare. Men det gäller att läsa på.
    Roger

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Den nyare? Valiant säljs med 631 mottagaren vad jag sett på HH sida. Men den äldre borde ha sålts med 636.
    Hur som, 631 stöder forward programming , men inte 636. Som Roger säger, så måste du ändra i gyrot/mottagaren om du ska ha den i ett annat flygplan.Det du gör är att via ett program "Spektrum Programmer" samt dess passande usb-kabel helt enkelt låser upp mottagaren. In med ett nytt firmware eller om det finns en grundprogramvara som du läser in, och sedan anpassar du gyrot efter dina egna behov, och det kan du troligen (men jag kan inte garantera) via forwardprogramming i din Spektrum radio. Förövrigt, så måste den givetvis då också stödja det.

    Kör du något annat än Spektrum , så är det mest troligt via datorn och usbkabel som gäller.


    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...EgLkEjNrgJrjjB



    https://www.spektrumrc.com/Products/...rodID=SPMAR636
    Senast redigerat av Ken1 den 2021-09-10 klockan 10:59.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    AR636 torde ha utgått så numera har den säkert ersatts av AR631 i BNF-kärrorna men vissa har också sedan tidigare även AR637. Men som sagt den övervägande andelen av Valiant är som BNF såld med AR636.
    F ö kan man inte påverka alla inställbara variabler i t ex AR636 via Spektrums egna programvara men de viktigaste går det att ändra - samt att ladda ner profiler för andra Horizon-modeller. Om man sen sätter sig in i hur allt fungerar så kan man också skapa en "flight mode" utan vare sig AS3X (gyro) eller Safe - lite märkligt att detta inte är standard.
    Roger

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ja, det är nog så det ligger till. Har 636 i mina kärror.. Su29 och Cirrus. jag kollade förövrigt om det fanns uppdateringar till dessa två. Visst fanns det, men kruxet är att uppdateringarna gäller ju bara till den "Öppna" 636:an . Den låses troligen upp när du installerar mjukvaran, men sen får man det roliga att få allt att fungera igen med modellen. Vill man leka med det, så gör en backup först av original setupen, finns lyckligtvis en knapp för det i programmet, så helt körd är man inte.

    Jag gissar, att det inte är standard för att de flesta BNF kärror vänder sig till folk som inte vill peta i systemet så mycket, utan bara ha något att flyga,och som är färdigt. Vill man sen leka mer, så finns det ju inget som sagt som hindrar. Därav den öppna programvaran mm. Men då krävs det ju också som du säger att man måste sätta sig in i systemet.
    Du gav mig en idé, jag kanske skulle testa att skapa en flightmode utan vare sig As3x och safe på min Cirrus.
    I helikoptrarna vill jag däremot gärna ha AS3x aktiverat..;-)

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Även AR637 levererade i BNF-maskiner är låsta och kan inte konfigureras om för att brukas i andra flygetyg utan att först flasha om firmware. De två 637-or jag har i DRACO och TTE var sådana iallafall.
    /A

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ken - har inte haft några problem med att uppdatera firmware på alla mina 636r (BNF-versioner).
    Vill du så kan du ju ladda ner rätt profil igen till din specifika Horizon-modell - finns hos Horizon/Spektrum.
    Inga bekymmer alls. Själv har jag rätt många 636r som samtliga modifierats av mig. Sen även ett par 637r men dessa har det inte blivit av att flasha om.
    Ett tips är att ta den första "flight moden" (av 3) och göra den till "gyro-lös". Tror att du rätt snart fattar hur man skall göra - annars finns det en YT-serie avseende omprogrammering av 636-mottagare. Det är ett par parametrar för skev, sida och höjd som måste "nollas" för att "slippa" gyro-verkan.
    Helt rätt att man i alla fall hittills måste flasha om 637-mottagarna för att kunna nyttja Forward Programming.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Gamla 636 är riktigt användbar fortf. Flashade Blade 230V2 firmware i en gammal "open stock 636" och satte den i en gammal Gaui 550 Hurri heli. Funkade alldeles utmärkt. Men man fick passa stjärten lite efter landning, slår man i "throttle cut" för fort går servot i ändläget och man får en piruett. Man måste bara trottla ner lite innan.
    Sorry, det här inlägget var ju helt OT.....
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •