Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Radiomaster TX16S och kanalordning

  1. #1

    Standard Radiomaster TX16S och kanalordning

    Jag har både med TX16S och FrSky installerat och använt kanalordning AETR. Inget konstigt.

    Nu har jag köpt en Lemonmottagare med stabilisering för att jämföra med Frsky S6R. Mest av nyfikenhet. Lemon använder Spektrum kanalordning TAER.

    Jag trodde jag behövde ändra i OpenTX "Output" så att kanalordningen stämmer med den angivna på mottagaren (TAER), tex i "Output" lägga trottle på kanal 1. Men icke, utan man ska behålla AETR i "Output" och på något automagiskt sätt byts det till TAER på vägen till mottagaren.

    Kan någon berätta var den magiska funktion ligger och idén bakom att det är på detta, för mig lite ologiska, sätt?

    Jag stötte på problemet tidigare när jag hjälpte en kompis, men då var det en vanlig mottagare och vi löste det med att flytta servokablar. Tog inte tag i problemet då eftersom det löstes ganska enkelt.

    /OlleG

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Multimodulen översätter till den kanalordning som gäller för respektive protokoll, såvida man inte stängt av den funktionen.
    /A

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    För IrangeX så skalar den även om output till 80% även om man har satt 100% i sändaren för Spektrum. Upptäckte det plus det med kanalmappningen ovan när jag skulle sätta upp min Blade 200 QX, då jag bytte från OrangeRx sändarmodul. Kanske är samma för Acromaster TX16S? Fick kompensera detta i sändaren med "extended limits" om det heter så.

  4. #4

    Standard

    Intressant.
    andWho, hur stänger man av funktionen? Har även problem med kanal 8, gain till stabiliseringen. Men jag tycker att det inte borde vara någon ommappning där. Får i vilket fall inte gain att fungera.
    /OlleG

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Intressant.
    andWho, hur stänger man av funktionen? Har även problem med kanal 8, gain till stabiliseringen. Men jag tycker att det inte borde vara någon ommappning där. Får i vilket fall inte gain att fungera.
    /OlleG
    Har du kikat i inställningarna för RF modulen i "Model Setup"?
    Finns ett "Disable Ch Map" val där. Men det vill man väl inte ha avstängt.
    Finns även inställningar för "Channel range" och "Receiver" där. Har du 8 kanaler där? Se bifogad skärmdump.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	screen-2021-09-09-113031.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	45,2 KB 
Id:	73459  

  6. #6

    Standard

    Tack så mycket!
    Vilket forum detta är, snabba svar!

    Inställningar för modulen var allt. Konstigt kunde man inte använde auto, då gick den direkt till 1-7 i channel range.
    "Disable Ch map" hade jag inte noterat tidigare.

    Nu blir livet enklare!
    /OlleG

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med andWho - varför stänga av den automatiska om-mappningen av kanalordningen så att den passar standarden för resp protokoll ?
    Roger

  8. #8

    Standard

    Nej jag stänger inte av den.
    Men måste förstå vad hände.....
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •